ΤΟΠΙΚΑ

Ταινία για τον Καζαντζάκη από το 2ο ΓΕΛ Βόλου

ταινία-για-τον-καζαντζάκη-από-το-2ο-γελ-502563

Εμπνευσμένη προσπάθεια υλοποίησε ομάδα μαθητών του 2ου Γενικού Λυκείου Βόλου με την αρωγή των καθηγητών τους, αποτυπώνοντας την εμπειρία που αποκόμισαν από τη γνωριμία τους με τον Καζαντζάκη, σε μια ενδιαφέρουσα ταινία μικρού μήκους. Η δημιουργική ομάδα εργάστηκε με μεράκι και ενθουσιασμό, προκειμένου να αποδώσει με εύληπτο και φιλοσοφημένο, ταυτόχρονα, τρόπο, το έργο και την προσωπικότητα του δημιουργού θρυλικών χαρακτήρων όπως ο Αλέξης Ζορμπάς και ο Καπετάν Μιχάλης.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Ο μεγάλος του πνεύματος ενέπνευσε δημιουργικά τους μαθητές, οι οποίοι με την καθοδήγηση δύο εκπαιδευτικών έδωσαν το στίγμα της ευαισθησίας τους. Το αποτέλεσμα της δημιουργικής συνεργασίας παρουσιάστηκε στη διάρκεια του μεγάλου διασχολικού αφιερώματος στον Καζαντζάκη, που «φιλοξενήθηκε» τις προηγούμενες μέρες στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας.

Η ταινία μικρού μήκους του 2ου ΓΕΛ Βόλου με θέμα τον Καζαντζάκη, φέρει τη δημιουργική σφραγίδα μιας άξιας ομάδας που απαρτίζεται από τις φιλολόγους Μαριάνθη Γάκη και Στέλλα Μπάμπου και τους μαθητές Σπυριδούλα Θάνου, Μαρία Ζύμαρη, Αθηνά Θεολόγη, Νίκο Ζαχαρό, Βικτώρια Λέτσιο, Παύλο Αποστόλου, Παναγιώτη Γανωτή, Κατερίνα Ακριβοπούλου, Χριστίνα Ζαχαρία, Ιωάννα Αποστολοπούλου, Δέσποινα Παλαιοκαρίτη και Δαφνομίλη Γελαδάρη.

«Δημιουργήσαμε μια ταινία στην οποία υπάρχουν κάποια βιογραφικά στοιχεία, τα οποία μας βοηθούν να κατανοήσουμε περισσότερο τη φιλοσοφία του Καζαντζάκη. Στη συνέχεια δώσαμε όλο το στοχασμό του συγγραφέα σε ένα DVD 17 λεπτών με αποφθέγματα και απόψεις μεγάλων μορφών των ελληνικών γραμμάτων για τον Καζαντζάκη και γενικά την πορεία του ανθρώπου» όπως αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η φιλόλογος Μαριάνθη Γάκη.

Η ενασχόληση με το έργο του Καζαντζάκη και τον πλούτο της λογοτεχνικής του έμπνευσης ξεκίνησε από την αρχή της χρονιάς, και όπως επισημαίνει η συνδημιουργός της ταινίας Στέλλα Μπάμπου, «βασικό μέλημά μας από τη στιγμή που εισήλθαμε στην εκπαίδευση, ήταν να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις των παιδιών με τη βοήθεια βιωματικών δράσεων. Ασχοληθήκαμε με τον Καζαντζάκη από την αρχή της σχολικής χρονιάς, έχοντας ως βασικό μέλημα τα παιδιά να μάθουν μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία να διασκεδάσουν, να γνωρίσουν πτυχές του συγκεκριμένου συγγραφέα, που δεν γνώριζαν».

Κοινή προσπάθεια

Η ταινία μικρού μήκους θα παρουσιαστεί στο σχολείο, σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο τέλος της χρονιάς, ενώ παράλληλα οι δημιουργοί της προσανατολίζονται στην κατεύθυνση της παρουσίασης και στο ευρύ κοινό.

Βασική κατεύθυνση της ταινίας είναι η απόδοση του στοχασμού του Καζαντζάκη σε τρία επίπεδα. Το πρώτο μέρος επικεντρώνεται στον άνθρωπο και τον Θεό, τη σχέση του Καζαντζάκη με τον Θεό και την αγωνία για το επέκεινα, δηλαδή το υπερβατικό. Στο πλαίσιο αυτό οι δύο καθηγήτριες διάβασαν το «Συμπόσιο» του Καζαντζάκη και επέλεξαν τμήματα που αποδίδουν τα παραπάνω. Το δεύτερο σκέλος της ταινίας αφορά τον άνθρωπο Καζαντζάκη και τη σχέση του με τα εθνικά σύμβολα και την πατρίδα, και είναι εμπνευσμένο από τον Καπετάν Μιχάλη, ενώ το τρίτο, αντίστοιχα, μέρος, σκιαγραφεί τον άνθρωπο και τις γήινες απολαύσεις, με επίκεντρο τον «Αλέξη Ζορμπά».

Ο αφηγηματικός λόγος συνυπάρχει με τον χορό, τη μουσική και τα δρώμενα στα οποία συμμετέχουν μαθητές, οι οποίοι ζωντανεύουν τις σκέψεις, τη φιλοσοφία και την έμπνευση του Καζαντζάκη.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια ταινία που αντιπαραβάλλει δύο κόσμους, στο πλαίσιο της ιδεολογικής ενότητας, όπου προβάλλουν ανάγλυφα ο διανοούμενος συγγραφέας και ο άνθρωπος της δράσης.

Ενδιαφέρουσα εμπειρία

Οι συμμετέχοντες μαθητές βίωσαν με έντονα συναισθήματα τη συμμετοχή τους στη συγκεκριμένη δημιουργική δράση, εκφράζοντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ τις σκέψεις τους.

«Σημαντική ήταν για όλους η εμπειρία που αποκομίσαμε, προσεγγίζοντας τον Καζαντζάκη. Η συμμετοχή μου με βοήθησε να εμβαθύνω στον Ζορμπά και τον διανοούμενο Καζαντζάκη» αναφέρει η Σπυριδούλα Θάνου.

Για την Αθηνά Θεολόγη, η συμμετοχή σε δύο διαφορετικά δρώμενα, είναι συνώνυμα με την προσέγγιση των διαφορετικών προσώπων του Καζαντζάκη, όπως αυτά αποτυπώνονται στους ήρωες και τα έργα του.

Η Μαρία Ζύμαρη επισημαίνει από την πλευρά της ότι κάθε συμμετοχή σε σχολικές εκδηλώσεις είναι σημαντική, γιατί «δένεσαι με τους μαθητές και τους καθηγητές και γνωρίζεις το έργο που ασχολείσαι» ενώ ο Νίκος Ζαχαρός σημειώνει από την πλευρά του ότι η συμμετοχή του στην προσπάθεια οπτικοποίησης της σκέψης του Καζαντζάκη είναι σημαντική, διότι είχε την ευκαιρία να γνωρίσει μια σημαντική προσωπικότητα, που διακρίνεται για τη φιλοσοφική ποικιλομορφία και το προσωπικό του συγγραφικό ιδίωμα.

Η Χριστίνα Ζαχαρία χαρακτήρισε, τέλος, « πολύ ενδιαφέρουσα» την εμπειρία «γιατί εμβαθύναμε περισσότερο στον Καζαντζάκη και τη θεατρική διαδικασία, που μας έδωσε έντονα συναισθήματα».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου