ΤΟΠΙΚΑ

Δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί

δραματική-αύξηση-του-παραεμπορίου-στ-670476

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατέθεσε ο βουλευτής Μαγνησίας Χρήστος Μπουκώρος, μαζί με τον βουλευτή Λευκάδας της Ν.Δ. Αθανάσιο Καββαδά, επισημαίνοντας τη δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί, λόγω της επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και την αποτυχία είσπραξης των προσδοκώμενων φορολογικών εσόδων.

Στην ερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας αναφέρονται τα εξής: «Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο κρασί που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση με τις διατάξεις του άρθρου 13 του νόμου 4346 του 2015 και ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2016, έχει οδηγήσει σε χάος στην παραγωγή και το εμπόριο οίνου. Το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο της κυβέρνησης δημιούργησε τις προϋποθέσεις για εκτεταμένη και μη ελεγχόμενη αύξηση της παραοικονομίας στον κλάδο, μείωσε την εγχώρια ζήτηση, αύξησε τα λειτουργικά κόστη των οινοποιών κατά 3% με 4% (τραπεζικές εγγυητικές, καθημερινή γραφειοκρατία, αύξηση ανάγκης για ρευστότητα κ.α.). Το εν λόγω μέτρο μείωσε την οικονομική συνεισφορά ενός πολλά υποσχόμενου κλάδου στην εθνική οικονομία, που αποτελεί σημαντικό μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας.

Το φαινόμενο της αύξησης της παραοικονομίας στο κρασί εμφανίζεται κατά τους τελευταίους μήνες σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην επαρχία και τους τουριστικούς προορισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, πολλά λίτρα οίνου, είτε χύμα είτε εμφιαλωμένα σε μπουκάλια ή ασκούς, διακινούνται χωρίς παραστατικά και δεν πληρώνεται ο ΕΦΚ και κατ’ επέκταση ούτε ο ΦΠΑ. Αυτό γίνεται διότι στα κρασιά χαμηλής αξίας, όπως τα χύμα ή αυτά σε εμφιαλωμένους ασκούς (οίνος που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην εστίαση) ο ΕΦΚ σε πολλές περιπτώσεις φθάνει ποσοστιαία μέχρι και το 60-65% της αξίας του προϊόντος. Ως εκ τούτου, το κίνητρο για τη διακίνηση του προϊόντος χωρίς παραστατικά και χωρίς την απόδοση του ΕΦΚ είναι πολύ μεγάλο και το φαινόμενο διογκώνεται, όσο περνά ο χρόνος.

Την ίδια ώρα, χιλιάδες στρέμματα παραγωγής δεν καταγράφονται πουθενά και εκατοντάδες παραγωγοί παραμένουν αδήλωτοι. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), από τις 160.000 αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις που είναι καταγεγραμμένες στο Αμπελουργικό Μητρώο, μόνο οι 27.000 προέβησαν σε ψηφιακή υποβολή Δήλωσης Συγκομιδής.

Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Οικονομικών για ελέγχους σε όλο τον κύκλο, από την καλλιέργεια και την παραγωγή έως την πώληση και την κατανάλωση, οχτώ μήνες μετά την επιβολή του ΕΦΚ αυτοί ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα η επιβολή του φόρου να αφορά μόνο στους νόμιμους οινοπαραγωγούς, των οποίων μάλιστα οι πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειωθεί εξαιτίας της επιβολής του ΕΦΚ στον οίνο και της μείωσης της εγχώριας ζήτησης.

Η μέση πτώση του τζίρου στον οινοποιητικό κλάδο ξεπερνά το 20%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, υπάρχουν μονάδες που εμφανίζουν κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις έως και 50%, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε απολύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να θέτουν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό τους.

Βεβαίως, λόγω της μείωσης της ζήτησης, και ταυτόχρονα λόγω της αύξησης της παραοικονομίας, όχι μόνο δεν εισπράττεται ο αρχικά εκτιμώμενος ΕΦΚ στο κρασί, αλλά και ο ΦΠΑ και εντέλει και ο φόρος εισοδήματος. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι στα κρατικά ταμεία θα μπουν πολύ λιγότερα χρήματα από τα 55 εκατομμύρια Ευρώ που υπολόγιζε να εισπράξει το Υπουργείο Οικονομικών από τον ΕΦΚ στο κρασί.

ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί,

  1. Προτίθεται η κυβέρνηση να αναγνωρίσει την αποτυχία του συγκεκριμένου φορολογικού μέτρου και να προχωρήσει στην κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί;
  1. Σε ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να παταχθεί το παραεμπόριο και η διακίνηση του «μαύρου κρασιού»;
  1. Τι έσοδα έχει εισπράξει η κυβέρνηση από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου έως τις 30/09/2016 και πόσα χρήματα υπολογίζει να εισπράξει τελικώς έως το τέλος του έτους;» καταλήγει η ερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου