ΤΟΠΙΚΑ

Κάθε αντικείμενο και μια ανάμνηση…

κάθε-αντικείμενο-και-μια-ανάμνηση-679351

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΡΑΤΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Αυθεντικά αντικείμενα του μακρινού παρελθόντος συνθέτουν το λαογραφικό μουσείο του 10ου Νηπιαγωγείου Νέας Ιωνίας, το οποίο αναδεικνύει με βιωματικό τρόπο εικόνες και στιγμιότυπα μιας άλλης εποχής. Καρπός συλλογικής προσπάθειας είναι το λαογραφικό μουσείο, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος, με την ένθερμη υποστήριξη του 7ου Δημοτικού Νέας Ιωνίας, και τη συνδρομή κατοίκων της περιοχής των Μελισσατίκων αλλά και ευρύτερα, για να αποτελέσει πόλο έλξης για την ευρύτερη μαθητική κοινότητα.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Κάθε αντικείμενο που συνθέτει την προσπάθεια, είναι σύμφυτο με προσωπικές μνήμες και ζωντανεύει το πνεύμα μιας άλλης εποχής. Κάθε γωνιά του λαογραφικού μουσείου, δίνει μια πολύτιμη πληροφορία, η οποία συνθέτει κομμάτι-κομμάτι το παζλ της ιστορικής γνώσης.

Η συγκεκριμένη προσπάθεια ξεκίνησε από το 10ο νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας με αφορμή το πρόγραμμα του λαϊκού πολιτισμού με τίτλο «Το λαϊκό πολιτισμό αναζητώ, μεσ’ στα θέματα να βρω» που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το 2ο Νηπιαγωγείο Αισωνίας – Διμηνίου. «Ξεκινήσαμε το Σεπτέμβριο του 2014 και στόχος μας ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τη ζωή των ανθρώπων πριν από έναν αιώνα περίπου, κάνοντας σύγκριση της τότε ζωής με τη σημερινή» όπως αναφέρει η νηπιαγωγός του 10ου Νηπιαγωγείου Ν. Ιωνίας, Ελένη Καραδήμου, «ψυχή» της προσπάθειας. Το παραπάνω πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς Ελευθερία Παπαϊωάννου, Ευαγγελία Καρέλη και Κατερίνα Μαλάμη.

Η εμπνευσμένη πρόταση για τη δημιουργία Λαογραφικού Μουσείου, γεννήθηκε αυθόρμητα, όταν «ένας παππούς μας χάρισε ένα κοφίνι και σκέφτηκα ότι υπάρχει χώρος στο σχολείο, όπου θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια μόνιμη έκθεση», επισημαίνει η ίδια.

Η ιδέα αγκαλιάστηκε με ζέση από το διευθυντή του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ιωνίας Θανάση Κουτίδη, και τα δύο συστεγαζόμενα σχολεία ένωσαν τις δυνάμεις τους, προκειμένου να υλοποιηθεί ο στόχος. «Συζητώντας αρχικά με το διευθυντή του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς του δημοτικού σχολείου, οι οποίοι με βοήθησαν πάρα πολύ, και κατόπιν με το σύλλογο γονέων και όλους τους γονείς, οι οποίοι αγκάλιασαν την ιδέα και άρχισαν να φέρνουν παλιά αντικείμενα, υλοποιήθηκε σταδιακά ο στόχος», σημειώνει η κ. Καραδήμου, η οποία δεν παραλείπει να υπογραμμίσει την πολύτιμη συνδρομή της σχολικής συμβούλου, Τζένης Μωραΐτη.

Δεκάδες παλιά αντικείμενα βγήκαν από μπαούλα και αποθήκες, παίρνοντας τη θέση τους στο λαογραφικό μουσείο που δημιουργήθηκε βήμα – βήμα, για να αποτελέσει μια πολύ σημαντική προσπάθεια.

Παλιά αντικείμενα

Τα πιο παλιά αντικείμενα που κοσμούν το χώρο, είναι μια ποδοκίνητη ραπτομηχανή του 1923 και ένα μεταλλικό κρεβάτι του 1930, το οποίο «ταξίδεψε» από την Κωνσταντινούπολη και την αχλή του χρόνου, για να λάβει περίοπτη θέση στο χώρο του μουσείου, μαζί με δεκάδες ακόμη αντικείμενα, τα οποία κουβαλούν μια προσωπική ή οικογενειακή ιστορία.

Εντύπωση προκαλούν η θηκιαστή με τα παλιά στρωσίδια, τα υφαντά, τα σύνεργα των φαντάρων που πολέμησαν το ’40, παλιά έπιπλα, αλλά και χρηστικά αντικείμενα και σερβίτσια του μακρινού παρελθόντος, που είναι περίτεχνα διακοσμημένα.

Η συνολική εικόνα ζωντανεύει επί της ουσίας το σπίτι του παρελθόντος, τις καθημερινές συνήθειες, αλλά και επαγγέλματα που άνθησαν κάποτε. Ενδεικτικά σε σχέση με τα παραπάνω είναι τα εργαλεία του βοσκού, το ταγάρι, η καρδάρα, η γκλίτσα, το ψαλίδι, το δρεπάνι του γεωργού, μια παλιά τουλούμπα από την περιοχή της Κάρλας, μεταλλικό γκιούμι, κοφίνια, ακόμη και μια παλιά ζυγαριά, η οποία υπήρχε στο παλιό σχολείο των Μελισσατίκων και συγκαταλέγεται πλέον στα εκθέματα του Μουσείου.

Παραδίπλα ζωντανεύει η κουζίνα και το καθημερινό νοικοκυριό, με όλα τα απαραίτητα σκεύη, ταψιά, κατσαρόλες, γουδιά, τον περίφημο μύλο όπου αλέθονταν ο καφές, μπακιρένιες κατσαρόλες, παλιά σίδερα, το κόσκινο, η πινακωτή, πήλινες γάστρες, παλιές λάμπες πετρελαίου , παρατεταγμένα με τάξη, προκαλούν το θαυμασμό του επισκέπτη.

«Πολλοί συγκινήθηκαν όταν είδαν τα αντικείμενα που δώρισαν με τα ονόματα των παππούδων, των γιαγιάδων τους, των γονιών τους» αναφέρει η κ. Καραδήμου, για να προσθέσει ότι οι δωρεές των αντικειμένων που κοσμούν το λαογραφικό μουσείο, προέρχονται από κατοίκους των Μελισσατίκων, της Κάπουρνας, των Καναλίων, του Κεραμιδίου, της Καλαμπάκας.

Το λαογραφικό μουσείο του 10ου Νηπιαγωγείου Ν. Ιωνίας προσφέρεται για εκπαιδευτικές επισκέψεις και όποιο σχολείο επιθυμεί, μπορεί να επισκεφτεί το συγκεκριμένο χώρο, κατόπιν συνεννόησης με τα τηλέφωνα 2421063372 και 6976604363.

ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΟΜΕΡ

«Το Μουσείο, το παιδί και το σχολείο»

Στο μεταξύ, ημερίδα με θέμα «Το Μουσείο, το παιδί και το σχολείο» πραγματοποιήθηκε προχθές στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Ιωνίας, με πρωτοβουλία του τοπικού παραρτήματος της ΟΜΕΡ και εισηγήτριες τις: Χρύσα Ρέντα, μουσειοπαιδαγωγό, Ελένη Καραδήμου, νηπιαγωγό, Ελευθερία Παπαϊωάννου, νηπιαγωγό, Ευαγγελία Καρέλη, νηπιαγωγό και Κατερίνα Μαλάμη, εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής.

Με δήλωσή της στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ η πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος της ΟΜΕΡ, Γεωργία Ευσταθιάδου, υπογράμμισε ότι «είναι πολύ σημαντικό να γνωρίσουν τα παιδιά την τοπική ιστορία και τη λαϊκή παράδοση. Είναι πολύ σημαντική η δημιουργία μουσείου σε ένα σχολείο και πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα σε όλους τους εκπαιδευτικούς, σε όλους τους νηπιαγωγούς, να το κάνουν στα σχολείο τους, με τη συνδρομή των παιδιών και των γονιών. Η μουσειακή αγωγή είναι πολύ σημαντικό πρόγραμμα», πρόσθεσε η ίδια.

Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας, Γιώργος Πολύζος, σημείωσε από την πλευρά του ότι «σαφώς οι μαθητές αποκομίζουν σημαντικές γνώσεις μέσα από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Το έργο του εκπαιδευτικού είναι να αποκωδικοποιήσει τις γνώσεις, προκειμένου να καταστούν πιο φιλικές στα παιδιά».

Η νηπιαγωγός Ελένη Καραδήμου είναι η ψυχή της προσπάθειας

Περίοπτη θέση κατέχει στο λαογραφικό μουσείο παλιός αργαλειός

Σύνεργα στρατιώτη που πολέμησε το ‘40

Μεταλλικό κρεβάτι του 1930 από την Κωνσταντινούπολη

Παλιά αντικείμενα από την καθημερινή ζωή του παρελθόντο

Υπέροχα παλιά σερβίτσια και ποτήρια

Ποδοκίνητη ραπτομηχανή του 1923

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου