ΤΟΠΙΚΑ

Βολιώτης στην Μπιενάλε της Σαντορίνης

βολιώτης-στην-μπιενάλε-της-σαντορίνη-790464

ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Υπαρξιακά ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις μέσω της εικαστικής οδού, στο πλαίσιο της φετινής Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Σαντορίνης, όπου συμμετέχουν 82 καλλιτέχνες από 68 χώρες, μεταξύ των οποίων καταγράφεται το όνομα του Βολιώτη Κώστα Κομνηνού.

Ο Βολιώτης εικαστικός και διδάσκων στο Δημοτικό ΙΙΕΚ Βόλου, δίνει τη δική του απάντηση στο ερώτημα «Ποια Αλίκη, ποια Χώρα και ποιο Θαύμα;» που θέτουν οι διοργανωτές, παρουσιάζοντας μια εντυπωσιακή εγκατάσταση από μέταλλο και γυαλί, η οποία καταλαμβάνει έκταση 36 τετραγωνικών μέτρων.

Η εικαστική εγκατάσταση δημιουργήθηκε σε ανοιχτό χώρο, στην περιοχή των Καλών Νερών και περιλαμβάνει ζωγραφικές αναπαραστάσεις από σμάλτο, ευφάνταστες κατασκευές και πλαισιώνεται από μέλη της θεατρικής ομάδας του Δημήτρη Δακτυλά.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη φετινή, τρίτη κατά σειρά, Μπιενάλε της Σαντορίνης, προέρχονται από Αμερική, Ισραήλ, Γερμανία, Ολλανδία, Ινδία, Ν. Αφρική, Ιράν, Αγκόλα, Ισπανία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Κούβα, Αργεντινή, Ουρουγουάη, Ν. Ζηλανδία, Αυστραλία, Μαδαγασκάρη, Τσεχία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Γαλλία, Ανδόρα, Ελλάδα, Κύπρο και πολλές ακόμη χώρες.

Η περίοδος διεξαγωγής της διοργάνωσης είναι από 1η Σεπτεμβρίου έως 15 Οκτωβρίου και αύριο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στήνεται το έργο του Κώστα Κομνηνού στο χώρο της Μπιενάλε, που πραγματοποιείται στο Ημεροβίγλι της Σαντορίνης, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Κυριάκο Παπαδόπουλο.

Η εικαστική εγκατάσταση του Κώστα Κομνηνού τιτλοφορείται «Inside out – Η δική μου αλήθεια» και θέτει, κατ’ αντιστοιχία με τα υπόλοιπα έργα που παρουσιάζονται, ερωτήματα ως προς την περιπέτεια, ατομική και κοινωνική, επισημαίνοντας ταυτόχρονα το σημείο «μηδέν» γιατί διακρίνουν έναν καινούριο κόσμο να ξεπροβάλλει. Ποιός είναι όμως αυτός και τί θα φέρει;

Τριάντα έξι τετραγωνικά τζάμι ζωγραφισμένα στο χέρι, με τριάντα έξι διαφορετικές εικόνες, που η μία εμφανίζεται μέσα στην άλλη, συνθέτουν το θέμα. Στο εσωτερικό της κατασκευής, που θυμίζει γυάλινο δωμάτιο, στο πάτωμα, υπάρχει σκακιέρα φτιαγμένη από μαύρο γυαλί, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με το λευκό καθρέπτη που αντανακλά το φως. Μια μαύρη τρύπα, που «απειλεί» την ύπαρξή μας, κυριαρχεί στο πάτωμα, το οποίο ο καλλιτέχνης περιγράφει ως «η σκακιέρα της ζωής, ο κύβος, η σύγχρονη κατοικία, το διάφανο, η φυλακή που δεν βλέπω. Το διάφανο, εξηγεί ο Κώστας Κομνηνός, είναι οι τοποθετήσεις μου στον κόσμο».

Η οροφή αποτελείται από τέσσερις ισχυρές λάμπες, που δίνουν την αίσθηση ότι βρίσκεται κανείς μέσα σε μια λάμπα δωματίου, ενώ μέσα στο ιδιαίτερο γυάλινο κουτί, υπάρχει μια μαριονέτα, η «Αλίκη», ευρηματική και ευφυής «όπως είμαστε όλοι μας, η οποία λειτουργεί μηχανικά, χωρίς να απεγκλωβίζεται ουσιαστικά από την τροχιά στην οποία είναι εγκλωβισμένη, ενώ τμήμα του εαυτού της διαχωρίζεται και ακολουθεί διαφορετική κατεύθυνση, για να γλιτώσει» υπογραμμίζει ο δημιουργός του έργου, αναλύοντας τη βαθύτερη φιλοσοφία της συγκεκριμένης εγκατάστασης στο χώρο.

Ο Κώστας Κομνηνός αφηγείται τη δική του αλήθεια μέσα από μια σύνθεση που δίνει τη δυνατότητα στο θεατή – επισκέπτη, να μπει μέσα στο έργο, συμμετέχοντας στη σύνθεση. Για τον ίδιο, η συμμετοχή στη Μπιενάλε είναι μια «δημιουργική πρόκληση» και γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, αναζήτησε νέους δρόμους εικαστικής έκφρασης, ενσωματώνοντας το θεατρικό αυτοσχεδιασμό στη σύλληψη της ιδέας. «Τη σύνθεση πλαισιώνει ένα τμήμα της θεατρικής ομάδας του Δημήτρη Δακτυλά, που είναι πάνω στη λογική του έργου. Δεν θέλουμε θέατρο, θέλουμε αυτοσχεδιασμούς, θέλουμε πραγματικότητα, θέλουμε εσάς, θέλουμε ειλικρίνεια, αυτό είναι το έμψυχο υλικό» υπογραμμίζει ο δημιουργός

Μέσα από το έργο του επιχειρεί να υπενθυμίσει σε όλους ότι «πρέπει να σπάσουμε το κουτί, να απεγκλωβιστούμε, να αλλάξουμε τη ζωή μας».

Είναι η πρώτη φορά που συμμετέχει σε Μπιενάλε, ενώ έχει κατ’ επανάληψη παρουσιάσει τα έργα του στο εξωτερικό, στο Παρίσι, το Λεμάν, την Κορσική, τη Ρώμη και παράλληλα υπάρχουν μελλοντικά σχέδια για το Μιλάνο.

Ο δημιουργός δηλώνει πανευτυχής για τη συγκεκριμένη συμμετοχή, ενώ υπογραμμίζει παράλληλα ότι «η Μπιενάλε σου ζητάει κάτι καινούργιο, είναι κάτι καινούργιο από μόνη της, κάτι πειραματικό και μου δίνει τη δυνατότητα να παρουσιάσω όλα αυτά για τα οποία δουλεύω χρόνια».

ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ

Εκθεση στη Ζαγορά με προσωπικές μνήμες από τον αιωνόβιο Συνεταιρισμό

Σημαντική στιγμή αποτελεί παράλληλα για το δημιουργό, η συμμετοχή του στον εορτασμό για τα 100 χρόνια του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς, παρουσιάζοντας μια ενδιαφέρουσα έκθεση, την οποία θα εγκαινιάσει επίσημα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλος, κατά την του επίσκεψή του την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου στη Ζαγορά.

Ο Κώστας Κομνηνός αναμοχλεύει προσωπικές μνήμες από το Συνεταιρισμό της Ζαγοράς, τόπο καταγωγής για τον ίδιο. «Εχω ζήσει εκεί τα παιδικά μου χρόνια, ο παππούς μου, ήταν από τους πρώτους συνεταίρους του Συνεταιρισμού. Είχα χρέος στον παππού, παρότι δεν τον γνώρισα» υπογραμμίζει ο ίδιος.

Στην ενότητα των έργων που παρουσιάζει, αντλεί έμπνευση από υπαρκτά πρόσωπα και γεγονότα, αποτυπώνει την πορεία του Συνεταιρισμού από τα πρώτα βήματα, τη εποχή της μεταφοράς των μύλων με μουλάρια μέσα στα χιόνια, τα Ζαγοριανά καράβια, μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Η έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Κομνηνού ξυπνά μνήμες και σκιαγραφεί με αδρές πινελιές την πορεία του Συνεταιρισμού, από της ιδρύσεώς του, μέχρι και σήμερα, ενώ μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται μια δημιουργία της κόρης του, η οποία αποδεικνύει ότι το μήλο πέφτει κάτω απ’ τη μηλιά.

Η κατασκευή του Κώστα Κομνηνού

Η φιγούρα της Αλίκης, μακριά από τη χώρα των θαυμάτων

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου