ΤΟΠΙΚΑ

Τα πρώτα ΠΟΠ μήλα της Ευρώπης από το ΖΑΓΟΡΙΝ

τα-πρώτα-ποπ-μήλα-της-ευρώπης-από-το-ζαγ-7039

Τα μήλα ταξιδεύουν σε Αίγυπτο, Κύπρο, Ισραήλ και Βαλκάνια

Τι είναι αυτό που συνδέει τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη με τους σεΐχηδες του Αμπού Ντάμπι; Τον Αλέξανδρο Μπαλτατζή με τις διεθνείς αγορές και τις εξαγωγές;

Οταν το 1916 ξεκινούσε ο κύκλος ζωής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ήταν εκείνος που αποθέωνε στα γραπτά του τις ποικιλίες μήλων της περιοχής και ο Αλέξανδρος Μπαλτατζής αυτός που έθετε τα θεμέλια του αγροτικού κινήματος και των συνεταιρισμών για όλη τη χώρα. Εκατό χρόνια μετά, οι προσπάθειες αυτές φαίνεται να έπιασαν τόπο αν κρίνουμε από το ότι τα μήλα ΖΑΓΟΡΙΝ του συνεταιρισμού στη Ζαγορά αποτελούν ένα διεθνούς εμβέλειας εμπορικό σήμα με μεγάλες επιτυχίες.

Αυτό το ελληνικό πρότυπο μήλο βρίσκεται πλέον σε χώρες όπως η Κύπρος, η Αίγυπτος, το Ισραήλ και τα Βαλκάνια, με τις εξαγωγές να αγγίζουν το 30% της συνολικής παραγωγής, όπως αναφέρει επ’ ευκαιρία του εορτασμού των 100 ετών του συνεταιρισμού ο διευθύνων αυτόν Διονύσης Βαλασσάς. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η καλλιέργεια του μήλου έχει μακρά παράδοση στη Ζαγορά και ότι η πρωτοποριακή κίνηση επικόλλησης ετικέτας με το σήμα σε κάθε φρούτο συνέβαλε στη διαμόρφωση ταυτότητας και την αύξηση αναγνωρισιμότητας του προϊόντος. «Η αλήθεια είναι ότι έγινε κατάχρηση της επωνυμίας και της γεωγραφικής προέλευσης από ανταγωνιστές, ωστόσο καταφέραμε να πιστοποιήσουμε ως ΠΟΠ τα μήλα της περιοχής».

Κι αν η αρχή ήταν δύσκολη, μετά από 100 χρόνια τα μήλα ΖΑΓΟΡΙΝ θεωρούνται τα κορυφαία στη χώρα μας, θέτοντας μάλιστα το πλαίσιο της περαιτέρω εμπορικής ανάπτυξής τους τα επόμενα χρόνια. Αυτή τη στιγμή η μεγάλη πρόκληση για τον συνεταιρισμό είναι τα καινούρια προϊόντα που αναμένεται να λανσάρει μέσα στην τρέχουσα χρονιά, καθώς θα τοποθετηθούν στην αγορά νέα είδη μεταποίησης μήλου, όπως είναι ο χυμός μήλου, το τσιπς μήλου, αλλά και το πετιμέζι με πρώτη ύλη το μήλο φιρίκι. «Είναι τρία αξιόλογα προϊόντα που θα αυξήσουν την γκάμα μας και θα δώσουν μια άλλη δυναμική στο marketing. Τα σχέδιά μας μετά το 2016 περιλαμβάνουν την παραγωγή ελαιόλαδου, αλλά και την ίδρυση Μουσείου Μήλου», αναφέρει ο κ. Βαλασσάς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του πρότυπου και λειτουργικού αυτού συνεταιρισμού θα χρειαστούν περί τα 3-4 εκατ. ευρώ ως επενδυτικό κεφάλαιο, ενώ για την παραγωγή των νέων προϊόντων απαιτείται αρχικό κεφάλαιο της τάξης των 500.000 ευρώ.

Πρόσθεσε, δε, ότι ο συνεταιρισμός παραμένει κερδοφόρος και πληρώνει στην ώρα του τους συνεργαζόμενους παραγωγούς, που ανέρχονται σε 700 άτομα.

Ο τζίρος που κατεγράφη το 2015 άγγιξε τα 15 εκατ. ευρώ, οικονομικό μέγεθος που προκύπτει όχι μόνο από τις πωλήσεις μήλων, αλλά και από τη δραστηριοποίηση των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων με λιπάσματα και ζωοτροφές, όπως επίσης και από τις τουριστικές επιχειρήσεις και τη διανομή προϊόντων τρίτων στις λαχαναγορές που έχει υπό τη σκέπη του ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου.

Σε ό,τι αφορά την ετήσια παραγωγή, η οποία καθορίζεται από τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες, κυμαίνεται κατά μέσο όρο μεταξύ 10-15 χιλιάδων τόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε παγκόσμια βάση πολύ δυνατές αγορές στην παραγωγή μήλου θεωρούνται η Ιταλία και η Γαλλία -σε ευρωπαϊκό επίπεδο-, η Βόρεια Αμερική και η Κίνα.

Τα τελευταία χρόνια, δε, όπως επεσήμανε ο κ. Βαλασσάς, άλματα προόδου έχει παρουσιάσει και η Πολωνία, η οποία διεκδικεί σημαντικό μερίδιο αγοράς.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου