ΤΟΠΙΚΑ

Εκτεθειμένοι σε υψηλές χρεώσεις ΚΙΝΗΤΗΣ, ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ, ΙΝΤΕΡΝΕΤ

εκτεθειμένοι-σε-υψηλές-χρεώσεις-κινη-60683

Αγνοια και παραπληροφόρηση «χρεώνουν» νέα συμβόλαια, κλήσεις, sms

Λογαριασμοί κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και internet «οδηγούν» στην Ενωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας κάθε χρόνο δεκάδες πολίτες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για νέα συμβόλαια που δεν υπέγραψαν και υψηλές χρεώσεις τηλεφώνων που δεν γνώριζαν.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Το 2015 η Ενωση δέχτηκε 152 αιτήματα, αναφορές και καταγγελίες, ενώ τα έτη 2009 – 2015 δέχθηκε 625. Στις περισσότερες περιπτώσεις διαπιστώθηκε ότι τα συμβόλαια υπήρχαν και οι χρεώσεις ήταν νόμιμες, πλην, όμως, οι καταναλωτές δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένοι, με αποτέλεσμα να βρεθούν προ τετελεσμένου γεγονότος και φεσωμένοι.

Η προφορική συμφωνία για το κλείσιμο ενός συμβολαίου μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας έχει νομική ισχύ, λέει η αντιπρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών Βόλου Κική Πλαστάρα. Οι συναινέσεις για ελκυστικά πακέτα για την κινητή ή σταθερή τηλεφωνία μετά από τηλεφωνική επικοινωνία και ενημέρωση των καταναλωτών τεκμηριώνουν την έναρξη ενός συμβολαίου, αν και αρκετοί φαίνεται να μη το γνωρίζουν αυτό και μένουν έκπληκτοι όταν φτάνει η χρονική στιγμή και παραλαμβάνουν το λογαριασμό στα χέρια τους.

Η Ενωση Καταναλωτών Βόλου παρεμβαίνει υπέρ των καταναλωτών είτε με αποστολή εγγράφων προς την εκάστοτε εταιρεία, είτε με τηλεφωνική επικοινωνία, με στόχο να επέλθει φιλικός διακανονισμός. Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε, στην πορεία αποδεικνύεται από το σύνολο των ερωτημάτων – παραπόνων- καταγγελιών ότι μόνο ένα μικρό μέρος των καταναλωτών έχει πραγματικά αδικηθεί.

Ιδιαίτερα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, που δεν είναι κατάλληλα εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες βρίσκονται συχνότερα έναντι άλλων καταναλωτών στη δυσάρεστη θέση να διαμαρτύρονται. Λόγω μη επαρκούς ενημέρωση, συναινούν για το κλείσιμο ενός δελεαστικού συμβολαίου που τους προτείνεται τηλεφωνικά και φαίνεται να τους εξυπηρετεί και μάλιστα το παραλαμβάνουν κιόλας στα χέρια τους από τον courier και το υπογράφουν, όμως στην πορεία αδυνατούν να κατανοήσουν ή θυμηθούν πως έφτασαν να είναι συμβεβλημένοι με ένα νέο συμβόλαιο από το οποίο βέβαια απορρέουν καινούργιες οικονομικές υποχρεώσεις.

Ερωτήματα, παράπονα και διαμαρτυρίες γίνονται και για χρεώσεις κλήσεων σε πενταψήφια νούμερα ή sms. Η αποστολή του αριθμού των τηλεφώνων για αστρολογικές προβλέψεις ενδεικτικά έχει κανονική χρέωση που αναρτάται και στα site. Οι καταναλωτές όμως δεν δίνουν έμφαση στα ψιλά γράμματα, με αποτέλεσμα να χρεώνονται προβλέψεις με ποσά που αγνοούν. «Ειδικά στο ίντερνετ υπάρχουν όροι που ποτέ δεν διαβάζει κανένας» είπε η κ. Πλαστάρα.

Ωστόσο, οι πάροχοι δεν ευθύνονται γι’ αυτό. «Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι όταν στέλνουν το τηλέφωνό τους αυτόματα μπορεί να προκύψει οποιαδήποτε νόμιμη χρέωση, εφόσον αφορούν σε εταιρείες κερδοσκοπικού χαρακτήρα και αναρτούν στην ιστοσελίδα τους αναλυτικά τις χρεώσεις» εξήγησε η ίδια.

Διαμαρτυρίες διατυπώνονται και για τις χρεώσεις κλήσεων για τηλεοπτικούς διαγωνισμούς. «Οι χρεώσεις για sms ή κλήσεις γίνονται κανονικά» λέει η κ. Πλαστάρα. Η Ενωση Καταναλωτών το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να προασπιστεί τα δικαιώματα των καταναλωτών, προκειμένου να πιστωθεί μέρος του λογαριασμού, να γίνει ελάφρυνση της οφειλής ή ρύθμιση. Ο πάροχος θέλει τα χρήματά του πίσω.

Η Ενωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας κρούει συνεχώς κώδωνα κινδύνου για τα συμβόλαια αλλά και κυρίως για τις χρεώσεις σε πενταψήφια νούμερα.

Οπως συμβουλεύει, εάν θέλουμε να κάνουμε ένα συμβόλαιο κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, τότε υπάρχουν τοπικά τα καταστήματα των παρόχων. Προσέχουμε τους όρους στα ψιλά γράμματα των συμβολαίων. Ο υπάλληλος των καταστημάτων βιάζεται οφείλει να περιμένει τον καταναλωτή να διαβάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις έστω κι αν βιάζεται.

Για τις κλήσεις, επισημαίνει, δεν χρησιμοποιούμε 5ψήφιους αριθμούς ή δεν καλούμε πίσω αν λάβουμε περίεργο τηλεφώνημα για να δούμε ποιος είναι. Αν είναι κάποιος γνωστός θα μας ξανατηλεφωνήσει.

Μηνύματα σε ανυποψίαστους

Συγκεκριμένα κάποιες εταιρείες, παραβιάζοντας το προσωπικό απόρρητο, στέλνουν χιλιάδες μηνύματα σε ανυποψίαστους πολίτες με τη βοήθεια των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, και τους ενημερώνουν για κάποιο διαγωνισμό ή κάποιο δώρο που δήθεν κερδίζουν, για κάποιο δήθεν ραντεβού κλπ. Οσοι κάνουν το λάθος να στείλουν απαντητικό SMS ή να απαντήσουν τηλεφωνικά, δέχονται καταιγισμό άλλων παρόμοιων μηνυμάτων υψηλής χρέωσης, χωρίς την έγκριση ή τη συγκατάθεσή τους.

Η Ενωση Καταναλωτών Βόλου παραπέμπει τις καταγγελίες στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Η Ελληνική αγορά έχει κατακλυστεί από παρόμοιες εταιρείες που προσφέρουν «υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης», τραγούδια – ring tones – κουίζ κ.λ.π. μέσω SMS, τα οποία χρεώνονται ιδιαίτερα ακριβά. Στην ουσία «ψαρεύουν» υποψήφια θύματα που απαντούν στα μηνύματα και στέλνουν συνεχώς νέα SMS με υψηλότατο κόστος για το παραλήπτη. Οι εταιρείες αυτές έχουν συνολικά ετήσιο τζίρο πάνω από 500.000.000 ευρώ, και εισπράττουν το 60%, ενώ οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας το 40%.

Οι Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης
Οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών που αφορούν τη μετάδοση πληροφορίας σε δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών, των οποίων η τιμολόγηση πραγματοποιείται μέσω της χρέωσης των κλήσεων είναι πολυμεσικής πληροφόρησης. Οι υπηρεσίες αυτές παρέχουν υπηρεσίες τηλεηχοπληροφόρησης (Audiotext), οπτικής τηλεπληροφόρησης (Videotext), σύντομων μηνυμάτων (SMS) προστιθέμενης αξίας, πολυμεσικών μηνυμάτων (MMS) προστιθέμενης αξίας. Η παροχή ΥΠΠ μπορεί να πραγματοποιείται και μέσω του Διαδικτύου (Internet).

Παραδείγματα υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης είναι οι ψηφοφορίες είτε μέσω κλήσεων σε 901 ή μέσω αποστολής SMS σε σύντομους κωδικούς (π.χ. ψηφοφορία για Eurovision κλπ), οι διαγωνισμοί, η αγορά (downloading) ringtones, logos, videos, παιχνιδιών μέσω SMS, η συνομιλία μέσω τηλεφώνου ή SMS (chat), η αστρολογία, η χαρτομαντεία, παιχνίδια από την τηλεόραση στα οποία συμμετέχουν οι χρήστες μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες ενηλίκων, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός) κ.α.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου