ΤΟΠΙΚΑ

Με εντολή της Ε. Ενωσης οι αλλαγές στα ΑΕΙ

με-εντολή-της-ε-ενωσης-οι-αλλαγές-στα-α-851206

Συνεχίσθηκε και χθες στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ και αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα με την ψήφισή του.
«Ο νόμος είναι αυτός που χρειάζεται: Κάνει όσα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης, με πολύ περισσότερες ελευθερίες και δημοκρατικές διαδικασίες και μέχρι εκεί που χρειάζεται για να δουλέψει και να λειτουργήσει», ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου, παρουσιάζοντας το ν/σ.
Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κατευθυντήριες γραμμές της ευρωπαϊκής ανώτατης εκπαίδευσης, επικαλέστηκε στην αγόρευσή της, η Γενική Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα για να στηρίξει την αντίθεση του κόμματός της στο νόμο – πλαίσιο.
Η ανακοίνωση της Επιτροπής την οποία κατέθεσε η κα Παπαρήγα και στα πρακτικά της συνεδρίασης, προκρίνει ως στόχο την «ανταγωνιστικότητα» των ευρωπαϊκών ΑΕΙ και προτρέπει σε «παροχή κινήτρων για εταιρικές σχέσεις των πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα», «αναγνώριση ότι οι σχέσεις των ΑΕΙ με την επιχειρηματική κοινότητα έχουν στρατηγική σημασία και αποτελούν μέρος της δέσμευσής τους να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον», «κριτική θεώρηση των διδάκτρων και των συστημάτων υποστήριξης των ΑΕΙ σε σχέση με την πραγματική αποτελεσματικότητα και ισότητά τους», «χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, περισσότερο για όσα πράττουν και όχι για ό,τι είναι», «διαφορετική βάση αξιολόγησης και χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με ενεργό ερευνητική δράση, σε σχέση με άλλα ΑΕΙ, που ενσωματώνουν φοιτητές από μειονεκτούσες ομάδες, ή προωθούν ενεργά την τοπική βιομηχανία των υπηρεσιών».
«Τι έρευνα θα γίνεται;», αναρωτήθηκε η κα Παπαρήγα.
«Θα γίνεται κατ’ αρχήν έρευνα για προϊόντα με γρήγορη απόδοση της έρευνας, που παραγγέλνουν επιχειρηματίες, παρασκευή του προϊόντος και γρήγορο ξεπέταγμά του στην αγορά. Έρευνα που θα μελετήσει μια σειρά ζητήματα που πιθανόν να θέλουν 10-20 χρόνια (π.χ. AIDS, καρκίνος κλπ), δεν θα γίνεται. Και αυτή είναι διεθνής τάση μέσα στον καπιταλισμό», τόνισε.
«Η αξιολόγηση, η απόδοση των πανεπιστημίων, θα γίνεται με βάση τις συμπράξεις με τις επιχειρήσεις», συνέχισε η ΓΓ του ΚΚΕ και πρόσθεσε:
«Θα αρχίσουν τα δίδακτρα από την πάνω οροφή και θα κατεβαίνουν σταδιακά, περιορίζοντας την δωρεάν παιδεία μόνον στην «ακραία φτώχεια», η οποία όμως δεν θα τελειώνει ούτε το λύκειο. Θα γίνεται διάκριση μεταξύ των πανεπιστημίων. Παραλλήλως, θα γίνεται κυνήγι εγκεφάλου, ώστε τα πανεπιστήμια να είναι σε θέση να προσελκύουν τους καλύτερους επιστήμονες και ερευνητές. Το κάθε πανεπιστήμιο θα κυνηγά τον εκάστοτε Ροναλντίνιο του κάθε κλάδου. Και εκείνο το μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας που δεν έχει πλήρη ταξική συνείδηση όσον αφορά την παιδεία, θα πέσει στη λούμπα, με ομαδοποίηση, μικρές εταιρείες, συνεργασίες. Ο ένας θα τρώει το μάτι του άλλου και μόνο στη μετάδοση γνώσης και στην ανάπτυξη της έρευνας δεν θα έχουν το μυαλό τους».
Μ. Γιαννάκου
Η Υπουργός Παιδείας Μαριέτα Γιαννάκου στην απάντησή της δέχθηκε ότι το κοινοτικό έγγραφο «πράγματι δίνει κάποιες κατευθύνσεις», αλλά τόνισε ότι «τα πανεπιστήμια έχουν σχέση και με την απασχόληση, η οποία έχει σχέση και με την ανάπτυξη».
«Το έγγραφο τονίζει ότι τα ΑΕΙ πρέπει να αυτοδιοικούνται με κοινωνική λογοδοσία και περιγράφει γιατί δεν στέκονται πια ανταγωνιστικά σε σχέση με τα αμερικανικά και ιαπωνικά πανεπιστήμια», τόνισε η Υπουργός Παιδείας.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Παιδείας Σπύρος Ταλιαδούρος τόνισε στη Βουλή πως με το νόμο-πλαίσιο αυξάνεται η ευθύνη της ακαδημαϊκής κοινότητας και εξορθολογίζονται οι πόροι για την ανώτατη εκπαίδευση.
«Καλείται πλέον η ακαδημαϊκή κοινότητα να διαχειριστεί μόνη της τα του οίκου της. Μόνη της θα ορίζει τι θα περιλαμβάνεται στο άσυλο. Μόνη της θα καθορίζει τις λειτουργίες της. Μόνη της θα διαλέγει τα προγράμματα και τις έρευνες που την ενδιαφέρουν. Μόνη της θα διαχειριστεί με τον καλύτερο τρόπο τους διαθέσιμους από την πολιτεία πόρους και θα αξιολογείται, βεβαίως, διότι οφείλει να λογοδοτεί στον ελληνικό λαό για τον τρόπο που αξιοποιεί τα χρήματά του» ανέφερε.
Το ενδιαφέρον των βουλευτών για το νομοσχέδιο είναι έντονο. Στον κατάλογο για να λάβουν τον λόγο έχουν εγγραφεί περισσότεροι από 130.
Ο πρώην υπουργός Παιδείας του ΠΑΣΟΚ Γεράσιμος Αρσένης διέκρινε θεσμικό κενό, ανάμεσα στις επιταγές του νομοσχεδίου για αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων και την κεντρική εκπαιδευτική πολιτική που εκπορεύεται από το υπουργείο Παιδείας.
Ο Φίλιππος Πετσάλνικος (ΠΑΣΟΚ) τόνισε: «Προκαλέσατε μια άνευ προηγουμένου πόλωση. Νομοθετείτε με πείσμα και αλαζονεία και ταυτόχρονα με ελαφρότητα και επιπολαιότητα. Κάτι θέλετε να κάνετε, αλλά δεν ξέρετε ούτε τι, ούτε το πώς. Πώς θα κάνει τον τετραετή προγραμματισμό του το πανεπιστήμιο, αφού δεν θα γνωρίζει ποιος θα είναι ο προϋπολογισμός της κυβέρνησης;».
Από την άλλη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης (ΝΔ) χαρακτήρισε το νόμο «άθροισμα αυτονόητων ρυθμίσεων» και συμπλήρωσε πως αποτελεί μεταρρύθμιση «γιατί δυστυχώς το αυτονόητο εξακολουθεί να είναι το ζητούμενο». «Θα μπορούσε να είναι πιο τολμηρό. Είναι, όμως, μια πέτρα που τάραξε το τέλμα που μολύνει και πνίγει τα πανεπιστήμια» συμπλήρωσε.
«Πολύ σημαντική αρχή για την αναβάθμιση του δημοσίου διαταξικού πανεπιστημίου» χαρακτήρισε το νόμο ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση εξάντλησε τα περιθώρια διαλόγου.
Η Λιάνα Κανέλλη (ΚΚΕ) προέβλεψε πως «θα πάμε στο ιδιωτικό πανεπιστήμιο, όπου το πώς θα λειτουργεί εσωτερικά ο κανονισμός, θα παράγεται η έρευνα και θα μπαινοβγαίνουν οι φοιτητές, θα είναι απόφαση των σεκιουριτάδων που θα προστατεύουν το άσυλο του ιδιώτη χορηγού και χρηματοδότη».
Ο Φώτης Κουβέλης (ΣΥΝ) τόνισε πως το νομοσχέδιο επιχειρεί «να ρηγματώσει με έναν πολιτικά πρωθύστερο τρόπο το δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου και να αναθεωρήσει εμμέσως το άρθρο 16 του Συντάγματος».
«Δεν συμφωνούμε με την δήθεν απαράδεκτη κατάσταση και με τις αναφορές περί δήθεν κατώτερης θέσης των ελληνικών πανεπιστημίων στην παγκόσμια κατάταξη. Τα στοιχεία αυτά αξιοποιούν ένα στοιχείο: τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά. Εμείς έχουμε άλλη αντίληψη: το πανεπιστήμιο δεν το θέλουμε εξαρτημένο από την αγορά, θέλουμε να έχει εξασφαλισμένη την ελευθερία του.»

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου