ΤΟΠΙΚΑ

Συζήτηση για το νόμο – πλαίσιο

συζήτηση-για-το-νόμο-πλαίσιο-851206

Tην κάθετη αντίθεσή τους στο νόμο -πλαίσιο της κυβέρνησης που κατατίθεται σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή εξέφρασαν πανεπιστημιακοί και νομικοί στη χθεσινή εκδήλωση για την Παιδεία, που διοργάνωσαν στο Δημαρχείο του Βόλου ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων και ο Σύλλογος ΕΤΕΠ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Η Καθηγήτρια του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου Θεανώ Φωτίου, αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές που θα επιφέρει ο νόμος – πλαίσιο εάν ψηφιστεί και για τους πραγματικούς στόχους του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας ότι ουσιαστικά καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα, καθώς επιχειρεί το ελληνικό πανεπιστήμιο να είναι συμβατό και να υπακούει στους κανόνες του κράτους και της αγοράς.
Κατηγόρησε την Κυβέρνηση ότι απέκρυψε τους φανερούς σκοπούς του νομοσχεδίου και ότι χρησιμοποίησε τα ΜΜΕ, δεδομένου ότι οι μεγαλοεκδότες έχουν μεγάλα συμφέροντα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για να παραπλανήσει την κοινή γνώμη. Τα πραγματικά προβλήματα, όπως υπογράμμισε η κ. Φωτίου, αφορούν στον μεγάλο αριθμό των φοιτητών, στο ότι τα περιφερειακά πανεπιστήμια αφέθηκαν στην τύχη τους, στο ότι δεν υπάρχουν μόνιμοι αλλά συμβασιούχοι καθηγητές. «Αντί για όλα αυτά η Κυβέρνηση συζητάει επί ένα χρόνο για τους αιώνιους φοιτητές και σας διαβεβαιώνω ότι δεν είναι πρόβλημα στα πανεπιστήμια, συζητά για το ένα και μοναδικό σύγγραμμα που επίσης δεν είναι πρόβλημα γιατί εκείνο που έχουν ανάγκη οι φοιτητές είναι οι βιβλιοθήκες και όχι τα πολλά συγγράμματα», τόνισε χαρακτηριστικά η καθηγήτρια του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου.
Πραγματικός στόχος της κυβέρνησης είναι να αλλάξει όλα τα προγράμματα σπουδών και να τα κάνει με βάση τη συνθήκη της Μπολώνια σε δύο κύκλους. «Αυτός είναι ο πραγματικός στόχος τον οποίον δεν ντρέπεται να μην ομολογεί, διότι αυτό έπρεπε να είναι ρητό στον ελληνικό λαό», κατέληξε η κ. Φωτίου.
Ο καθηγητής Νομικής του ΑΠΘ, Ι. Χατζηαντωνίου, νομικός, μέλος της Κίνησης Ενάντια στην Αναθεώρηση του Αρθρου 16, από την πλευρά του επισήμανε ότι αποτελεί ψευδεπίγραφο των πραγματικών επιδιώξεων της Κυβέρνησης, αφού ονομάζεται νόμος για την ανώτατη εκπαίδευση και στην πραγματικότητα είναι μια συρραφή τροποποιητικών διατάξεων που δεν έχει ενότητα σαν νομοθέτημα.
Ο κ. Χατζηαντωνίου αναφέρθηκε εξάλλου στα προβλήματα συνταγματικότητας του νόμου-πλαισίου λέγοντας ότι παραβιάζει την αρχή της αυτοδιοίκησης, ότι προβλέπει μάνατζερ με αδιευκρίνιστες διεκδικητικές ικανότητες και τέτοιες που να περιορίζουν την διοικητική εξουσία των πανεπιστημιακών οργάνων. Επίσης τόνισε ότι η διάταξη για το άσυλο δεν στέκει, γιατί είναι αόριστο το αδίκημα και διατυπώνεται μόνο το αποτέλεσμα της πράξης.
Ερωτηθείς ο κ. Χατζηαντωνίου για το εάν εφαρμοστεί ή όχι ο Νόμος, σημείωσε ότι υπάρχει προηγούμενο αποφάσεων Συγκλήτων όπως το 1959, που αρνήθηκε να εφαρμόσει νόμο, ενώ ανάλογη περίπτωση συνέβη και με τον Ν. 815/78, ενώ για τον προκείμενο είπε πέραν του ότι δεν έχει την υποστήριξη της πανεπιστημιακής κοινότητας έχει και ανεπάρκειες ως νομοθετικό κείμενο. « Να σκεφτείτε ότι περιλαμβάνει διάταξη που λέει ότι όποιος φοιτητής πεθάνει χάνει την φοιτητική ιδιότητα Αυτό προφανώς το είπαν οι σοφοί, ενώ περιλαμβάνει και λάθη όσον αφορά την ελληνική γλώσσα, αφού μιλάει για τις κοινωνικές ανάγκες της κοινωνίας κ.ο.κ.», είπε χαρακτηριστικά ο νομικός. Τέλος ο καθηγητής και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου Θεμ. Λέκκας τόνισε-μεταξύ άλλων – ότι στα πανεπιστήμια υπάρχουν μεγάλα προβλήματα και ότι είναι θετικό ότι γίνεται συζήτηση γι’ αυτά και ότι η κατάσταση δεν είναι ευχάριστη από κάθε πλευρά. Η ανώτατη εκπαίδευση είναι σημαντική υπόθεση για μία χώρα όχι μόνο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον και πρέπει πέρα από τις προτάσεις για τη λύση των προβλημάτων να δηλώσουμε επιτέλους και ποιο είναι το όραμά μας για το ελληνικό πανεπιστήμιο.
Μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε συζήτηση, την οποία συντόνισε ο Νίκος Βλάχος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου