ΣΠΟΡΑΔΕΣ

Προχωρούν τα υποβρύχια μουσεία

προχωρούν-τα-υποβρύχια-μουσεία-427356

Προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημιουργία υποβρύχιων μουσείων και καταδυτικών στην περιοχή της Αλοννήσου και του δυτικού Παγασητικού, έργο που χαρακτηρίζεται ώριμο από την πλευρά της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αλλά υπολείπεται η υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Πολιτισμού που θα ανοίξει τον δρόμο της υλοποίησης. Στόχος της Περιφέρειας είναι να δοθεί το συντομότερο δυνατόν το σήμα εκκίνησης, παρά τον τεράστιο όγκο των γραφειοκρατικών διαδικασιών που απαιτούνται για να διευθετηθούν οι επιμέρους διαδικασίες και να καθοριστεί το νομικό πλαίσιο.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι προσπάθειες της διαχειριστικής αρχής προκειμένου να ξεκινήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα το έργο, με κυρίαρχο αίτημα από την πλευρά της Περιφέρειας την υπογραφή της προγραμματικής από την πλευρά του Υπουργείου Πολιτισμού, το συντομότερο δυνατόν.

Η παραπάνω προσπάθεια υλοποιείται σε μια καίρια στιγμή, κατά την οποία η Περιφέρεια Θεσσαλίας έχει τεθεί επικεφαλής μεγάλου ευρωπαϊκού προγράμματος που αφορά τον καταδυτικό τουρισμό και υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας και της Ιταλίας αλλά και πανεπιστημίων, με στόχο τη διαμόρφωση καλών πρακτικών στο συγκεκριμένο πεδίο.

Ερωτηθείς από τον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ σχετικά με την πρόοδο του έργου, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, δήλωσε ότι από την πλευρά της Περιφέρειας προχωρούν οι διαδικασίες, αλλά για να δοθεί το πολυπόθητο «πράσινο φως» πρέπει να επιταχυνθούν οι ρυθμοί του Υπουργείου Πολιτισμού. «Έχουμε μια προγραμματική σύμβαση, η οποία δεν έχει υπογραφεί ακόμη από το αρμόδιο υπουργείο για να προχωρήσουμε στην περαιτέρω διαδικασία», όπως επισημαίνει ο κ. Αγοραστός, ο οποίος προσθέτει: «Έχουμε απευθύνει πρόσκληση στους δήμους, προκειμένου να ενταχθούν στο έργο, για να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση».

Το πρώτο βήμα αναμένεται να γίνει στην Αλόννησο και την Αμαλιάπολη παράλληλα, με φόντο τη δημιουργία υποβρύχιων μουσείων και καταδυτικών πάρκων, τα οποία είναι δύο διαφορετικές δομές που θα λειτουργήσουν παράλληλα και θα περιλαμβάνουν χώρο απόπλου, προκειμένου να κάνουν οι δήμοι τη διαχείριση των υποβρύχιων πάρκων.

«Είναι τεράστιο βήμα για την ανάπτυξη και είμαστε πρωτοπόροι, για αυτό υπάρχουν δυσκολίες. Διότι πρέπει να καθοριστεί προηγουμένως το νομοθετικό πλαίσιο. Στόχος μας είναι να λειτουργήσουν την επόμενη χρονιά. Από την πλευρά μας είμαστε έτοιμοι και προχωρούμε», επεσήμανε ο ίδιος.

Ο δήμαρχος Αλοννήσου, Πέτρος Βαφίνης, υπογράμμισε από την πλευρά του ότι είναι πολύ σημαντικό το έργο που αναπτύσσεται σε συνέργεια με την Περιφέρεια, διότι «προσβλέπουμε στη δημιουργία ενός νέου προϊόντος που αφορά τον εναλλακτικό τουρισμό, μια νέα εναλλακτική μορφή τουρισμού που είναι ο καταδυτικός τουρισμός και ένα καινοτόμο σχέδιο για την Ελλάδα που καθιστά επισκέψιμα τα πολύ σημαντικά ναυάγια της περιοχής μας».

Σημαντικά ναυάγια

Το άνοιγμα του τουριστικού προϊόντος στο ευρύ κοινό είναι το βασικό ζητούμενο της παραπάνω διαδικασίας, με φόντο τα πολύ σημαντικά ενάλια αρχαιολογικά ευρήματα που έχουν εντοπιστεί και αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Δεκάδες σημαντικά ναυάγια έχουν εντοπιστεί στον ευρύτερο ενάλιο χώρο της Αλοννήσου, τα οποία καλύπτουν όλες τις χρονικές περιόδους, όπως τα ναυάγια κλασικών και βυζαντινών χρόνων της νήσου Περιστέρας, το ναυάγιο κλασικών χρόνων του ακρωτηρίου «Τσέλιος», αλλά και το ναυάγιο νεότερων χρόνων, το οποίο εντοπίστηκε βόρεια του όρμου του Αγίου Δημητρίου Αλοννήσου.

Το ναυάγιο κλασικών χρόνων της Νήσου Περιστέρας, είναι ένα από τα σημαντικότερα κλασικά ναυάγια που έχουν ερευνηθεί ποτέ.

Τα βυζαντινά ναυάγια της Περιστέρας αποτελούν ουσιαστικά συγκέντρωση τριών ναυαγίων στη δυτική πλευρά της νήσου Περιστέρας, στο βόρειο άκρο του όρμου Βασιλικού. Το φορτίο που μετέφεραν τα πλοία, τα οποία ναυάγησαν πριν από 2.500 χρόνια, αποτελούνταν από χιλιάδες αμφορείς, οι οποίοι χρονολογούνταν μεταξύ του 12ου και του 13ου αιώνα μ.Χ. και εντοπίστηκαν σε βάθος 50 έως 58 μέτρων.

Το ναυάγιο κλασσικών χρόνων του Ακρωτηρίου «Τσέλιος», βρίσκεται στη νοτιοανατολική άκρα της Νήσου Περιστέρας, σε βάθος 32-36 μέτρων και περιλαμβάνει αμφορείς, οι οποίοι χρονολογούνται στον 4ο αιώνα π.Χ.

Εξίσου σημαντικό είναι, εξάλλου, και το ναυάγιο που εντοπίστηκε βόρεια του όρμου του Αγίου Δημητρίου Αλοννήσου, το οποίο χρονολογείται στη νεότερη περίοδο. Πρόκειται για ναυάγιο καϊκιού, το οποίο χρονολογείται το 1905 και μετέφερε μεταλλοφόρο πέτρωμα, το βρίσκεται σήμερα σε βάθος 5-8 μέτρων, ενώ σώζονται, παράλληλα, τμήματα από το σκαρί του πλοίου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου