ΚΤΗΜΑΤΟΜΕΣΙΤΙΚΑ

Γίνεται το κοντέινερ (Container) κατοικία;

γίνεται-το-κοντέινερ-container-κατοικία-489119

Της Γραμματής Μακλατσή, Τοπογράφου, Πολεοδόμου Μηχανικού

baklatsi@yahoo.gr

Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος ψάχνει κάθε δυνατή φτηνή λύση για στέγαση. Πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν στο internet τα μεταχειρισμένα κοντέινερς να μετατρέπονται σε πανέμορφα σπίτια και τα θεωρούν μια καλή λύση, αφού είναι φτηνά, έχουν αντοχή, διαθέτουν όλα τα κομφόρ και μεταφέρονται γρήγορα. Προσοχή όμως! Γιατί δεν μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια για αυτές τις κατασκευές και θα υπάρχουν προβλήματα με την πολεοδομία.

Τι είναι το κοντέινερ;

Το κοντέινερ (container), είναι μεταλλικό εμπορευματοκιβώτιο που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων κυρίως με πλοίο, σιδηρόδρομο, εμπορικό αεροσκάφος αλλά και μεμονωμένα, με φορτηγά οχήματα. Πρόκειται, δηλαδή, για μεγάλα μεταλλικά (σιδερένια ή αλουμινένια) κιβώτια με τα οποία μεταφέρονται διάφορα στερεά φορτία.

Πολλές εταιρείες στο internet διαφημίζουν κοντέινερ που δεν χρειάζεται να έχει οικοδομική άδεια. Ισχύει;

Πράγματι υπάρχουν εταιρείες και στην Ελλάδα που κάνουν μετατροπές στο κοντέινερ. Τοποθετούν πόρτες, παράθυρα, χωρίσματα, ράφια, μόνωση, ηλεκτρολογικό και υδραυλικό εξοπλισμό για να το κάνουν αποθηκευτικό χώρο ή για κατοικία.Προσοχή όμως! Όταν τοποθετηθεί στο οικόπεδο θεωρείται αυθαίρετο. Μην ακούτε λοιπόν τον κάθε έμπορο τι σας λέει προκειμένου νατοπουλήσει.

Μπορώ να τοποθετήσω ένα στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου μου χωρίς οικοδομική άδεια;

Κατά αρχήν τέτοιες «κατασκευές» δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτές που επιτρέπονται στους ακάλυπτους χώρους, ούτε είναι κατασκευές για τις οποίες μπορεί να εκδοθεί άδεια δόμησης, ούτε επίσης να δοθεί έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από την Πολεοδομία.

Θέλω να βάλω ένα κοντέινερ στο αγροτεμάχιο μου, χωρίς να βάλω βάση από τσιμέντο και χωρίς να το συνδέσω με δύκτια και να το χρησιμοποιώ ως αποθήκη. Μπορώ;

Όχι, γιατί σύμφωνα με τον Κτηριοδομικό κανονισμό θεωρείται δομικό έργο κάθε τι που είναι ακίνητο και εδράζεται απευθείας ή δια μέσου άλλων στοιχείων στο έδαφος και δεν μπορεί να ρυμουλκηθεί με απλό και άμεσο τρόπο. Εξάλλου και για τις αποθήκες απαιτείται η έκδοση άδειας δόμησης από την Πολεοδομία.

Το κοντέινερ είναι από μέταλλο και δεν είναι χτισμένο από τσιμέντο και άλλα δομικά υλικά, γιατί θεωρείται αυθαίρετο;

Σύμφωνα με τον ελληνικό οικοδομικό κανονισμό, για κάθε δομικό έργο απαιτείται άδεια δόμησης ανεξάρτητα από τα υλικά κατασκευής π.χ. για τα κτήρια, τους τοίχους αντιστήριξης, τις περιφράξεις, τις πέργκολες, τις δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων υλικών, τις δεξαμενές αποχέτευσης, τους οικίσκοι που εδράζονται στο έδαφος κ.λπ.

Γιατί απαγορεύονται στην Ελλάδα;

Διότι ο σχεδιασμός των κτηρίων παίρνει υπόψη τις συνθήκες διαβίωσης, τις καιρικές συνθήκες, τη σεισμικότητα της κάθε περιοχής. Επομένως κάθε χώρα έχει με τα δικά της πρότυπα. Ο ελληνικός οικοδομικός κανονισμός (ΝΟΚ) θεωρεί κατασκευή κάθε ασφαλές τεχνικό έργο το οποίο έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές για τη στατικότατα, την υγιεινή, τη μόνωση, τα υλικά. κ.ά. σύμφωνα με τον ολοκληρωμένο ενεργειακό σχεδιασμό των κτηρίων (ΚΕΝΑΚ). Τα κοντέινερς δεν καλύπτουν αυτούς τους κανονισμούς.

Γίνεται να το ντύσω με τσιμεντοσανίδες, να βάλω στέγη και να το μετατρέψω σε προκατασκευασμένο σπίτι;

Όχι, γιατί και πάλι δεν υπάγεται στην κατηγορία των προκατασκευασμένων κατοικιών, για τις οποίες μπορεί να εκδοθεί Οικοδομική Άδεια κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις.

Βλέπω στο internetμία αρχιτεκτονική τάση για κατασκευή κατοικίας από κοντέινερ. Γιατί δεν μπορώ να κατασκευάσω μία;

Την τελευταία δεκαετία πολλοί αρχιτέκτονες, κυρίως στο εξωτερικό, ασχολούνται με τη διαμόρφωση φτηνής και γρήγορης στέγης, που θα πετυχαίνει μάλιστα ενεργειακή αυτονομία με τη μέγιστη αντισεισμικότητα. Υπάρχει μάλιστα μια αρχιτεκτονική τάση, γνωστή με τον όρο cargotecture που χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη τα κοντέινερ μεταφοράς (shippingcontainers) και με αυτό τον τρόπο τα «ανακυκλώνει» και επαναπροσδιορίζει τη χρήση τους. Αυτοί οι χώροι έχουν ζήτηση γιατί κοστίζουν λιγότερο από τα κανονικά κτήρια, έχουν καλύτερη στατικότητα έναντι των συμβατικών δομικών υλικών (όπως π.χ. τούβλα), αφού είναι σχεδιασμένα για να στοιβάζονται το ένα πάνω στό άλλο, πάνω σε πλοία που εκτελούν υπερατλαντικά ταξίδια, μεταφέρονται εύκολα και με τις παρεμβάσεις που γίνονται στις όψεις τους κι στο εσωτερικό τους δεν θυμίζουν αυτά τα κλειστά κουτιά που είναι τα κοντέινερς. Πολλά είναι τα παραδείγματα των κτηρίων από κοντέινερ στο εξωτερικό, τα οποία είναι τέτοιας αισθητικής, ώστε να θεωρούνται έργα τέχνης. Προσοχή όμως όλα αυτά που διαφημίζουν οι εταιρείες στο internet δεν αφορούν την ελληνική πραγματικότητα.

Είναι πράγματι φτηνή λύση για κατοικία;

Ακούγεται δελεαστικό ότι ένα κοντέινερ σε καλή κατάσταση κοστίζει περίπου 1.500 ευρώ. Όμως τα έξοδα μεταφοράς και οι απαιτούμενες εργασίες για τη μετατροπή του σε σπίτι (π.χ. πόρτες, παράθυρα, χωρίσματα, ράφια, μόνωση, ηλεκτρολογικός και υδραυλικός εξοπλισμός) ανεβάζουν το κόστος από τις 55.000 μέχρι τις 100.000 ευρώ. Εξάλλου, όπως είπαμε, η χρήση του ως κατοικία προσκρούει στις διατάξεις του ΝΟΚ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου