ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φταίμε κι εμείς για όσα ζούμε

φταίμε-κι-εμείς-για-όσα-ζούμε-202294

Ο δημοφιλής

καλλιτέχνης μιλάει για την πολιτική κατάσταση με αφορμή τους Αριστοφανικούς

«Ιππής»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στη

ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Αφθονο

γέλιο σκορπούν ανά την Ελλάδα οι Αριστοφανικοί «Ιππής» που καλπάζουν στο

καλλιτεχνικό πεδίο και θα φιλοξενηθούν στις 30 Αυγούστου στο Θερινό Δημοτικό

Θέατρο Βόλου. Η ξεκαρδιστική, ιδιαιτέρως πολιτική, αλλά και δραματικά επίκαιρη

κωμωδία του Αριστοφάνη στηλιτεύει και χλευάζει τη δημαγωγία των πολιτικών και

τη φαυλότητα της εξουσίας. Ο πολυπράγμων Γιάννης Ζουγανέλης, ο οποίος

ενσαρκώνει τον Παφλαγόνα, αναλύει την σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, με

αφορμή την συγκεκριμένη παράσταση, υπογραμμίζοντας ότι «παραμένουμε ίδιοι επί

2.500 χρόνια». Η θέση που διατυπώνει ευθαρσώς ο κορυφαίος ερμηνευτής και

δημιουργός, είναι ότι «φταίμε κι εμείς για τις επιλογές μας και κυρίως για τον

τρόπο που στεκόμασταν απέναντι στην εξουσία».

Ο ίδιος

υπογραμμίζει ότι «ζούμε πραγματικά αυτό που έχουμε επιλέξει» για να προσθέσει

«έτσι όπως στρώσαμε, κοιμόμαστε». Έντονα φιλοσοφημένος και με πολιτική σκέψη ο

αγαπημένος ηθοποιός, υπογραμμίζει ότι «οι πολιτικοί είναι η δικιά μας

αντανάκλαση και το πρόβλημα είναι να δούμε τι κάνουμε εμείς, γιατί κι αυτοί μας έχουν ανάγκη, για να τους

εμπνεύσουμε κι όχι να τους αφοπλίσουμε». Λάτρης του Βόλου και της Μαγνησίας

γενικότερα, διαπιστώνει ότι «υπάρχει στασιμότητα» στην περιοχή που διαθέτει όλα

τα εχέγγυα περαιτέρω ανάπτυξης. Η μακρά και γόνιμη καλλιτεχνική του πορεία

διανθίζεται από πολλούς σημαντικούς σταθμούς, με επίκεντρο τις κοινωνικές

αλήθειες που ο ίδιος προασπίζεται σθεναρά ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης.

-Καλπάζουν προς την

επιτυχία οι Ιππής, όπως όλα δείχνουν…

Πάει καλά η παράσταση αλλά η επιτυχία με ενδιαφέρει πρώτα σε

επίπεδο επικοινωνίας, αν έχουμε καταφέρει, δηλαδή, να περάσουμε τα μηνύματα του έργου του

Αριστοφάνη, του γεννήτορος της σάτιρας, που είναι ένας μεγάλος ποιητής,

αντιεξουσιαστής. Επιτυχία πραγματικά θα είναι, αν θα καταφέρουμε να περάσουμε

τα μηνύματά του. Αυτό έχει σημασία, γιατί η τέχνη, εκτός από το να ψυχαγωγεί

και στην προκειμένη περίπτωση σε αυτή την κωμωδία, να κάνει τον θεατή να

γελάσει, έχει αποστολή, όπως όλοι οι άνθρωποι έχουμε αποστολή στην ζωή. Και η αποστολή

δεν είναι μόνο η ψυχαγωγία, βασικό στοιχείο είναι η επικοινωνία. Προσωπικά έχω

πάρει αποστάσεις από την ματαιοδοξία. Αγαπώ πιο πολύ τις αποτυχίες από τις

επιτυχίες. Γιατί οι αποτυχίες ενδεχομένως να έχουν μια ψυχούλα τέτοια που δεν

τις έχει συνειδητοποιήσει η ευρεία αντίληψη, με αποτέλεσμα να παλεύουν να ξαναγίνουν

επιτυχίες.

-Ποιο είναι το

στοιχείο που γοητεύει το κοινό; Το γέλιο που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ;

Και αυτό που λέτε είναι σωστό, αλλά το πιο βασικό είναι

πρώτον η καλοσύνη του κόσμου. Ο κόσμος, μέσα σε αυτή την επικοινωνούμενη μιζέρια της

κοινωνίας μας, σε αυτή την περίοδο, καταφέρνει και από το υστέρημά του, να

έρχεται, να τιμάει και να επικοινωνεί με

το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της σύγχρονης κοινωνίας μας. Δεύτερο είναι ότι έχει

κι αυτός την ανάγκη να ξεφύγει λίγο μέσα από την τέχνη. Η τέχνη δεν είναι

ανώτερη από την ζωή, αλλά μπορεί να συμβάλει για να ανέβει η ζωή. Γι’ αυτό και

η δικιά μας ευθύνη είναι τεράστια, να μην χρησιμοποιούμε ποτέ ούτε τα χαμηλά

ένστικτα του κόσμου, να κοιτάμε κι εμείς την δικιά μας ισορροπία ανάμεσα στο τι

θέλει ο κόσμος. Λέω κόσμος κι όχι κοινό, γιατί δεν πιστεύω στο κοινό, πιστεύω

στον κάθε ένα ξεχωριστά, πιστεύω σε κάθε μια συμπαντική μορφή και σε κάθε μια

ξεχωριστή προσωπικότητα, οπότε για μένα ή πέντε έρθουν ή πέντε χιλιάδες, είναι

το ίδιο.

Έχουμε προβλήματα ως

φυλή, ως ράτσα από αρχαιοτάτων χρόνων, φαίνεται άλλωστε αυτό κι από τον

Αριστοφάνη γιατί σκεφτείτε ότι στο έργο αυτό είναι δύο τύποι, ο Παφλαγόνας που τον ενσαρκώνω εγώ και

τσακώνεται με τον Αλλαντοπώλη, που τον

παίζει ο Πέτρος Φιλιππίδης, για το ποιος είναι χειρότερος τελικά για να

κυβερνήσει. Γι’ αυτό σας λέω ότι από αρχαιοτάτων χρόνων έχουμε προβλήματα σαν

φυλή, αλλά δεν είμαστε αυτό που λένε οι ξένοι. Ούτε τεμπέληδες, ούτε θέλουμε να

βγάλουμε ο ένας το μάτι του άλλου, ούτε κλέφτες είμαστε. Απλώς παρασυρθήκαμε,

γιατί είμαστε ένα κράτος που έχει περάσει πάρα πολλά και στο dna μας υπάρχει

η ταλαιπωρία. Παρασυρθήκαμε λίγο στην ψευτοευδαιμονία, μπλέξαμε με το πλαστικό

χρήμα, αλλά φταίμε κι εμείς για τις επιλογές μας και κυρίως για τον τρόπο που

στεκόμασταν απέναντι στην εξουσία.

-Μιλώντας για το

σήμερα, θεωρείτε ότι ζούμε το θέατρο το παραλόγου;

Το θέατρο του παραλόγου είναι μια πολύ μεγάλη τέχνη. Ζούμε

παράλογα πράγματα, έξω από το θέατρο. Ζούμε την καταστροφή μας, εξευτελίζουμε

το ανθρώπινο είδος, ζούμε την έλλειψη της αλληλεγγύης, ζούμε τον ατομισμό μας,

ζούμε πραγματικά αυτό που έχουμε επιλέξει. Στρώσαμε έτσι και τώρα ούτε καν

μπορούμε να κοιμηθούμε έτσι όπως στρώσαμε, για να ισορροπήσουμε και την παροιμία.

Εμείς έχουμε επιλέξει όσα βλέπουμε τώρα και εμείς πρέπει να παλέψουμε για να

ανακτήσουμε δυνάμεις.

-Μας χρειάζεται

σήμερα ένας Αριστοφάνης, για να νουθετήσει τους πολιτικούς και όσους κρατούν

γενικά τις τύχες μας στα χέρια τους;

Υπάρχουν πολλοί Αριστοφάνηδες και σήμερα και προσπαθούν.

Προσπαθούμε κυρίως στην Ακτή, στην οδό Πειραιώς που βρισκόμαστε κάθε χρόνο και

κάνουμε πολιτική σάτιρα. Ο Λαζόπουλος προσπαθεί, ο Τζιμάκος ο Πανούσης,

προσπαθεί, εννοώ ότι τηρουμένων των

αναλογιών είναι άνθρωποι που καταγράφουν την σύγχρονη πραγματικότητα και μέσα

από έναν προσωπικό αυτοσαρκασμό, σαρκάζουν αλλά και πολεμάνε το κατεστημένο.

Σε ό,τι αφορά την ερώτησή σας για τους πολιτικούς, σίγουρα ο

Αριστοφάνης θα μπορούσε να τους νουθετήσει, αρκεί οι πολιτικοί να έχουν αυτή

την ευρεία πνευματική γκάμα και το πνεύμα, να αφουγκράζονται. Οι πολιτικοί

είναι η δικιά μας αντανάκλαση και το πρόβλημα είναι να δούμε τι κάνουμε εμείς, γιατί

κι αυτοί μας έχουν ανάγκη, για να τους εμπνεύσουμε κι όχι να τους αφοπλίσουμε.

Γιατί αυτοί αποκλείεται να μας εμπνεύσουν απ’ ό,τι φαίνεται, γιατί έχουν

καταρρεύσει τα συστήματα. Ο καπιταλισμός κατέρρευσε, ο κομμουνισμός κατέρρευσε,

τα ψευτοπροοδευτικά δεν ισχύουν πια. Η εργατική τάξη πρέπει να βρει άλλο τρόπο

για να μπει στην διαδικασία της παραγωγής της κατ’ αρχήν. Όλοι οι δημόσιοι

υπάλληλοι να υπερασπιστούν το δημόσιο. Πρέπει να βάλουμε μια τάξη στα πράγματα

και ο Αριστοφάνης αυτά λέει σε όλα του τα έργα. Οι «Ιππής», το έργο που

παίζουμε εμείς, είναι ίσως το πιο

πολιτικό, αλλά σε όλα του τα έργα, ο Αριστοφάνης αυτούς τους συνειρμούς κάνει,

μήπως και μας ταρακουνήσει.

-Το συγκεκριμένο,

αλλά και κάθε Αριστοφανικό έργο, σας δίνει την ευκαιρία να τα πείτε έξω απ’ τα

δόντια; Να υψώσετε φωνή διαμαρτυρίας απέναντι στα κακώς κείμενα;

Βεβαίως, ο ηθοποιός κι ο κάθε άνθρωπος βασικά. Αλλοίμονο αν

ο κάθε άνθρωπος δεν εκφράσει την διαμαρτυρία του μέσα από τον χώρο που παράγει

το έργο του. Ο Αριστοφάνης μας δίνει αυτή την δυνατότητα και μάλιστα με το κύρος

του λόγου του. Σκεφτείτε ότι παίξαμε στην Επίδαυρο, σε αυτό το Ασκληπιείο, σε

αυτό το μεγάλο θέατρο, εκεί που έπαιζαν και οι αρχαίοι. Είναι πολύ σημαντικό κι

εμείς είμαστε προνομιούχοι αυτή την εποχή. Είμαστε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου

Ελλάδος και το Ακροπόλ. Πάμε για να υπάρξει το Κρατικό Θέατρο, που είναι το

μεγαλύτερο θέατρο των Βαλκανίων και κινδυνεύει. Πρέπει να υπάρξει, το

στηρίζουμε και βεβαίως μας δίνει την

ευκαιρία ο Αριστοφάνης να επαναπροσδιοριστούμε κι εμείς.

-Ως ηθοποιός,

συνθέτης και ερμηνευτής, αντλείτε δύναμη και έμπνευση από το έμφυτο χιούμορ

σας; Αυτό είναι το βασικό στοιχείο που πρέπει να διαθέτουμε για να ξεφύγουμε

από την γκρίζα καθημερινότητα;

Κατ’ αρχήν το χιούμορ προέρχεται από το πως παρατηρείς και

πως εκφράζεις όσα βλέπεις γύρω σου. Κι αυτό επιμένω, δεν έχει να κάνει μόνο με

τους καλλιτέχνες. Προτεραιότητα είναι τι κάνεις για την γνώση και όχι για τις

γνώσεις. Αν αγαπάς τον λαό σου, αν θέλεις να του σταθείς, αν είσαι βολεμένος ή

θέλεις να πας με τους βολεμένους ή να πολεμήσεις για το δίκαιο. Αν αγαπάς τι

σου έχει παραδοθεί, αν ξέρεις τι έχει κάνει η αρχαία Ελλάδα, η Ρωμαϊκή

Αυτοκρατορία και κατόπιν ο Βυζαντινισμός. Όταν γνωρίζεις την ταλαιπωρία αυτού

του λαού, θέτεις τον εαυτό σου για να τον υπηρετήσεις. Όταν έχεις αγαπηθεί από

τον λαό και τον έχεις αγαπήσει, πρέπει να τον υπερασπιστείς. Κι εγώ εκφράζομαι

πότε με τον ήχο, πότε με το τραγούδι, πότε με το θέατρο, με αυτές τις δύο

υποστάσεις που η μία πολεμάει την άλλη δυστυχώς, αλλά δεν το βάζω κάτω.

-Υπάρχουν στιγμές που

νιώθετε οργή ή αγανάκτηση για τη σημερινή κατάσταση;

Βεβαίως κι έχω βγει και στους δρόμους. Βγαίνω στους δρόμους

όχι μόνο συμπαραστεκόμενος αλλά και ο ίδιος διεκδικώντας πράγματα για την

σύγχρονη ζωή, αντιπαρατιθέμενος και με την εξουσία. Και οργή έχω και θυμό έχω.

Αυτό μας έλειπε, να μην έχω.

-Η τέχνη είναι μια

μορφή αντίστασης απέναντι στα κακώς κείμενα;

Όχι η τέχνη μόνο, ο άνθρωπος. Απέναντι στα κακώς κείμενα ο

άνθρωπος είναι αυτός που επιστρατεύει αυτό που ασχολείται, για να το

αντιπαλέψει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση εγώ το κάνω μέσα από την τέχνη και το

θέατρο και τα τραγούδια μου. Όλοι μας είμαστε χρήσιμοι, αν παράγουμε έργο και το αγαπάμε.

-Το κοινό του Βόλου

είναι οικείο για σας. Δεν έρχεστε, άλλωστε, για πρώτη φορά στο Βόλο…

Έχω έρθει πολλές φορές, έχω συγγενείς, έχω φίλους πάρα

πολλούς στο Βόλο και πολύ ωραίες αναμνήσεις. Αγαπώ την Ελλάδα πρώτα απ’ όλα

γιατί διαφοροποιείται. Κάθε 20

χιλιόμετρα είναι σαν να είναι άλλη χώρα. Ο Βόλος, η

Μαγνησία, το Πήλιο θεωρώ ότι είναι κι αυτός ένας ιδιαίτερος τόπος. Η εικόνα που

έχω όμως, είναι ότι είναι λίγο στάσιμα τα πράγματα σε σχέση με αυτό που θα

μπορούσε να συμβεί εκεί. Και τουρισμό θα ήθελα παραπάνω στο Βόλο γιατί έχει όλα

τα στοιχεία και στο Πήλιο να υπάρχουν υπηρεσίες καλύτερες για να μπορεί να

ανέβει ο τουρισμός, να αναγνωριστούν επίσης οι επιστήμονες που προέρχονται από

την συγκεκριμένη περιοχή, να αποκτήσει οντότητα.

-Ποια ατάκα του ρόλου

σας θα μοιραστείτε, κλείνοντας με τους φίλους σας, ενόψει της παράστασης στο

Βόλο;

Θα επαναλάβω αυτό που λέμε και στο διαφημιστικό «εγώ

τουλάχιστον το λέω ότι κλέβω. Δεν το κρύβω. Χίλιες φορές τον πάτησα τον όρκο

μου και το ’λεγα. Εγώ έκλεβα για το καλό του συνόλου». Αυτά λέει ο Αριστοφάνης

μέσα από το δικό μου τον ήχο και αποτυπώνει απολύτως την σημερινή κατάσταση.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου