ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Περιηγητική Λέσχη Βόλου ταξιδεύει στις βαλτικές χώρες

η-περιηγητική-λέσχη-βόλου-ταξιδεύει-σ-735101

Εντυπώσεις από ένα συναρπαστικό ταξίδι σε πόλεις με ιστορία και πολιτιστικό πλούτο

Ωρα δειλινού ξεκινάμε για το ταξίδι στις χώρες της Βαλτικής. Ενα ταξίδι για το οποίο έχουμε ακούσει πολλά που έχουν εξάψει τη φαντασία μας.

Ο όρος βαλτικές χώρες αναφέρεται σε τρία μικρά ευρωπαϊκά κράτη της ανατολικής Βαλτικής Θάλασσας, την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία. Μολονότι διαφορετικής εθνικής καταγωγής αυτοί οι τρεις λαοί έχουν κοινή ιστορική διαδρομή. Κατά τον ύστερο μεσαίωνα αποτελούν μήλον της έριδας ανάμεσα σε Τεύτονες (Γερμανούς), Σουηδούς, Πολωνούς και Μοσχοβίτες. Τον 18ο αιώνα προσαρτώνται στη Ρωσική Αυτοκρατορία, από την οποία ανεξαρτητοποιούνται για πρώτη φορά το 1918. Όμως το 1939 ξαναδέχονται επίθεση από τον Σοβιετικό Στρατό σε εφαρμογή του συμφώνου Μολότοβ – Ρίμπεντροπ, και με τη λήξη του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου (1945) γίνονται Σοβιετικές Σοσιαλιστικές Δημοκρατίες. Το 1991 η κατάρρευση της ΕΣΣΔ τις οδηγεί ξανά στην ανεξαρτησία, ενώ το 2004 εντάσσονται στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Eνωση.

Το πρώτο κομμάτι του ταξιδιού μας με το αεροπλάνο κύλησε ήρεμα, έτσι βρεθήκαμε νωρίς το πρωί του Σαββάτου 25 Αυγούστου στο Ταλίν της Εσθονίας. Επισκεφθήκαμε το παλάτι Καντριόγκ και ανεβήκαμε στον λόφο Τουμπέα όπου το Εσθονικό Κοινοβούλιο και ο επιβλητικός περίτεχνος Ρώσικος Ορθόδοξος Καθεδρικός Ναός του Αλέξανδρου Νέφσκι, χτισμένος στα χρόνια της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Από την κορυφή του λόφου, απολαύσαμε την πανοραμική θέα-κάτοψη της πόλης με τους πύργους, τις κεραμιδένιες στέγες και τις γραφικές πλατείες. Είδαμε την εκκλησία του Αγίου Πνεύματος και του Αγίου Νικολάου και θαυμάσαμε το ανέγγιχτο γοτθικό Δημαρχείο της Βόρειας Ευρώπης με την τεράστια πλατεία του. Είδαμε το παλαιότερο φαρμακείο στην Ευρώπη, περπατήσαμε στον δρόμο του ψωμιού και στο μεσαιωνικό τμήμα της κάτω πόλης, ένα μέρος ανέγγιχτο από τον χρόνο. Το βράδυ απολαύσαμε το δείπνο μας σε τοπικό εστιατόριο.

Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη στο Ελσίνκι της Φινλανδίας με ολοήμερη εκδρομή. Το κρουαζιερόπλοιο που μας μετέφερε από το Ταλίν στο Ελσίνκι ήταν πολυτελέστατο με κυλιόμενες σκάλες, καταστήματα, παιχνιδότοπους και καφέ. Μπήκαμε στο κρουαζιερόπλοιο από το λιμάνι με φυσούνα, όπως στα αεροπλάνα. Στο Ελσίνκι επισκεφθήκαμε το μνημείο του Σιμπέλιους, ένα γλυπτό από ατσάλι που μοιάζει με τεράστιο εκκλησιαστικό όργανο, κατασκευασμένο προς τιμήν του Jean Sibelius, του πιο διάσημου Φινλανδού συνθέτη, μία προτομή του οποίου υπάρχει παραπλεύρως. Πήγαμε στην εκκλησία των βράχων η οποία εξωτερικά δεν δείχνει καθόλου για λατρευτικός χώρος, καθώς κυριολεκτικά είναι χωμένη μέσα στον βράχο. Προσκυνήσαμε στην ορθόδοξη εκκλησία Ουσπένσκι ρωσικής αρχιτεκτονικής, δημιούργημα των Ρώσων κατά την εποχή κυριαρχίας τους στο Ελσίνκι. Είναι η μεγαλύτερη ορθόδοξη εκκλησία της Ανατολικής Ευρώπης και καθώς είναι κτισμένη πάνω σε λόφο, έχει φοβερή θέα στην πόλη. Επίσης επισκεφθήκαμε τον καθεδρικό ναό του Ελσίνκι, έναν ιδιαίτερα μεγαλοπρεπή ευαγγελικό λουθηρανικό ναό που βρίσκεται σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης. Μπροστά από τον καθεδρικό, η τεράστια πλατεία της Γερουσίας με το άγαλμα του αυτοκράτορα Αλέξανδρου Β΄ που είναι αφιερωμένο στην έναρξη των μεταρρυθμίσεων για την αυτονόμηση της Φινλανδίας.

Χαρακτηριστικό σημείο της πόλης κοντά στην αγορά, είναι το μπρούτζινο άγαλμα μιας νέας κοπέλας στην κορυφή ενός σιντριβανιού που λέγεται ότι συμβολίζει την αναγέννηση της πόλης. Μέσα στο κέντρο της πόλης χαρούμενη νότα και λουλουδιαστή είναι το πάρκο Esplanade με πολύ πράσινο, πολλά λουλούδια, αγάλματα, παγκάκια, χαρά και ξεκούραση για τον κάτοικο της πόλης. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σκεπαστή αγορά στο λιμάνι αλλά ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η street food αγορά, δηλαδή σκηνές που στήνονται κατά μήκος του λιμανιού και πωλούν μαγειρεμένα φαγητά (κυρίως ψάρια) είτε σε ορθίους είτε σε καθήμενους, αναμνηστικά, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, μέχρι σκούφους και καπέλα από τη Λαπωνία.

Επόμενη μέρα η Δευτέρα 27 Αυγούστου και επόμενη επίσκεψή μας η πόλη Ταρτού η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Εσθονίας, σημαντικό και πολιτιστικό κέντρο και έδρα του παλαιότερου Πανεπιστημίου της χώρας. Συνεχίζουμε για το κάστρο των Ιπποτών Τουράιντε των αρχών του 13ου αιώνα στην καταπράσινη περιοχή της Σιγκούλντα με το παλιό Δημαρχείο να δεσπόζει σε ένα υπέροχο κήπο.

Την επόμενη μέρα ξεναγηθήκαμε στην αρχοντική Ρίγα της Λετονίας. Στις όχθες του ποταμού Νταουγκάβα περιτοιχισμένη από πανύψηλα τείχη, η κουκλίστικη, πολυπρόσωπη πρωτεύουσα της Λετονίας αποτελεί ιδανικό προορισμό. Επισκεφθήκαμε τον ναό της Αγίας Aννας με τα 33 διαφορετικά είδη τούβλων βαμμένη κόκκινη, τον δρόμο με τα κτίρια αρτ νουβό που άφησε παρακαταθήκη ο σπουδαίος Αϊζενστάιν, τη μικρή και τη μεγάλη συντεχνία, την κεντρική αγορά, πήγαμε στο καταπληκτικό μουσείο αυτοκινήτων και είδαμε το ιστορικό κέντρο, κάνοντας βαρκάδα. Θαυμάσαμε επίσης τη λουτρόπολη Γιούρμαλα. Χτισμένη σε μια τεράστια αμμώδη παραλία της Βαλτικής αποτελεί αριστοκρατικό θέρετρο με παράδοση πάνω από εκατόν πενήντα χρόνια.

Την επόμενη μέρα μετά το πρωινό κατευθυνόμαστε στη Λιθουανία αφού πρώτα κάνουμε στάση στο ανάκτορο Ρούνταλε χτισμένο το 18ο αιώνα. Κατόπιν στον λόφο των σταυρών στην περιοχή Σιαιουλάι που αποτελεί τόπο προσκυνήματος του Λιθουανικού Καθολικισμού. Αργότερα περιηγηθήκαμε στο Κάουνας τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Λιθουανίας. Είδαμε το Δημαρχείο της πόλης, το οποίο ονομάζεται επίσης και «Λευκός Κύκνος», τον Καθεδρικό Ναό, και την εκκλησία της Αγίας Γερτρούδης.

Η Πέμπτη 30 Αυγούστου ήταν αφιερωμένη στο Βίλνιους, την πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Λιθουανίας. Περπατήσαμε στην κύρια πεζοδρομημένη αρτηρία την οδό Pillies ο οποίος είναι ο μοναδικός δρόμος που απαγορεύεται το τσιγάρο ακόμη και σήμερα. Περάσαμε από την Πύλη της Αυγής με το μοναδικό ξυλόγλυπτο της Παναγίας (Μαύρη Παναγία). Είδαμε το πρώτο και ιστορικό Πανεπιστήμιο της Βίλνας, επίσημα «Πανεπιστήμιο Β. Καπτσούκας», του 1579. Επισκεφθήκαμε την γειτονιά της Ουζούπης που σημαίνει «στην άλλη μεριά του ποταμού» στα Λιθουανικά. Την Πρωταπριλιά του 1997 η γειτονιά ανακήρυξε την αυτονομία της ιδρύοντας τη Δημοκρατία της Ουζούπης με δική της σημαία, νόμισμα, πρόεδρο, Σύνταγμα και Στρατό 12 ατόμων. Δεν έχει αναγνωρισθεί από κανένα κράτος στον κόσμο, αλλά έχει αναγνωρισθεί από τους χιλιάδες επισκέπτες που το έχουν κατατάξει ως ένα ξεχωριστό τουριστικό αξιοθέατο.

Τελευταία μέρα η Παρασκευή 31 Αυγούστου με ελεύθερο χρόνο στο Βίλνιους και επίσκεψη στην περιοχή του Τρακάι, μία πόλη κυριολεκτικά χτισμένη πάνω στο νερό, περιτριγυρισμένη από περισσότερες από 200 λίμνες και 21 μικρά νησάκια. Ως έτος ίδρυσης του θεωρείται το 1337. Τα τρία μεσαιωνικά κάστρα που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή έχουν συνδεθεί με πλήθος θρύλων και παραδόσεων της περιοχής. Εμείς επισκεφθήκαμε το σημαντικότερο που βρίσκεται στο νησάκι της λίμνης Γκαλβέ του 15ου αιώνα. Επιστροφή στο Βίλνιους για το αεροπλάνο προς την Αθήνα και το λεωφορείο της Λέσχης για τον Βόλο.

Γεμάτοι συναισθήματα και πλούσιες εικόνες φθάσαμε στο τέλος και αυτού του θαυμάσιου ταξιδιού που πραγματοποίησε επιτυχώς η Περιηγητική Λέσχη Βόλου. Ελπίζουμε να έρθετε μαζί μας σε κάποιο από τα ταξίδια που οργανώνει η Λέσχη για το προσεχές διάστημα (Ντουμπάι-Ντόχα, Ελληνόφωνη Αλβανία και άλλα) και για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τη Λέσχη 10 -12 κάθε πρωί στο 24210 23935.