ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πόλη της ζωής και του θανάτου»

πόλη-της-ζωής-και-του-θανάτου-492532

Η «πόλη της ζωής και του θανάτου» που απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, θα προβληθεί σήμερα Πέμπτη 5 Αυγούστου στις 9.30 μ.μ. στο θερινό κινηματογράφο της Εξωραϊστικής. Η συμπαραγωγή Κίνας και Χονγκ Κονγκ (2009) παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία – σενάριο Λου Τσουάν και πρωταγωνιστούν οι  Λιου Γιέ, Φαν Γουέι, Χιντέο Νακαϊζούμι. Η χρονική αναφορά εστιάζεται στον Δεκέμβριο του 1937. Ο Αυτοκρατορικός Στρατός της Ιαπωνίας εισβάλει στη Ναντζίνγκ, τότε πρωτεύουσα της Κίνας. Για ένα μήνα η πόλη βυθίζεται στην καταστροφή και το θάνατο. Η φρίκη αυτού του μήνα έμεινε στην ιστορία ως «Ο βιασμός της Ναντζίνγκ» και χαρακτηρίστηκε μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ένα από τα χειρότερα εγκλήματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: Η Κίνα αναφέρει 3.000.000 θανάτους (τον μισό πληθυσμό της πόλης). Άμαχοι θάφτηκαν ζωντανοί σε μαζικούς τάφους, ηλικιωμένοι εξευτελίστηκαν, γυναίκες βιάστηκαν, βρέφη σφαγιάστηκαν. Η πόλη σημαδεύτηκε για πάντα, το ολοκαύτωμά της όμως παραμένει ακόμη άγνωστο.

Πρόκειται για αριστουργηματικό αντιπολεμικό δράμα, εμπλουτισμένο με στοιχεία ιστορικού έπους και δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ. Ο σκηνοθέτης παραθέτει ένα στιβαρό ιστορικό ντοκουμέντο, μια συγκλονιστική καταγραφή της αγριότητας και του ευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης εν καιρώ πολέμου, ένα αμάλγαμα ωμότητας και φρίκης, μια απελπισμένη κραυγή καταγγελίας. Η εναρκτήρια σκηνή εντυπωσιάζει. Ο σκηνοθέτης αποδομεί και ανασυντάσσει τη μακραίωνη παράδοση του εκφραστικού μοντάζ και τα ευφυή mis en scene τεχνάσματα των Ιαπώνων συναδέλφων του. Αναθεωρεί ριζοσπαστικά το πολεμικό δράμα και του προσδίδει ένα μυστηριακό, σχεδόν μεταφυσικό χαρακτήρα.
 Ακραιφνής ρεαλισμός, ελάχιστα σπαράγματα κινηματογραφικής δράσης και ελεγειακοί τόνοι μιας ποιητικής γραφής συνδυάζονται αρμονικά σε μια αυθεντική κινηματογραφική τελετουργία. Ο σκηνοθέτης δομεί και κατανέμει ισομερώς ομοκεντρικά σύμπαντα, με άμεσες σχέσεις αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης. Το κέντρο αυτού του κύκλου είναι η ερειπωμένη και απονεκρωμένη πόλη, με την κλαγγή των όπλων και τον απόηχο των οβίδων, που εισβάλλει και κυριαρχεί επί των ηρώων, μέχρι που και οι ίδιοι απεμπολούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και μεταβάλλονται σε συντρίμμια του πρότερου εαυτού τους.
 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου