ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θα συνεχιστεί η πολιτική περικοπών

θα-συνεχιστεί-η-πολιτική-περικοπών-436265

Κατηγορηματικά διέψευσε, για ακόμη μια φορά, την πιθανότητα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ο Ευρωπαίος Επίτροπος Όλι Ρεν, στις δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίασης του Ecofin στην Βουδαπέστη.

Ο κύριος Ρεν επανέλαβε πως «συνολικά η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει και αποκλείει την αναδιάρθρωση», ενώ δήλωσε πως σε κάθε περίπτωση χώρας – μέλους της ΕΕ που χρήζει βοήθειας η «αποδοχή και η στήριξη από τα μέλη της Ευρωζώνης είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη».

Η τελευταία αυτή … διευκρίνιση ήρθε ως απάντηση στις πληροφορίες πως κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων Eurogroup και Ecofin υπήρξε έντονη διαφωνία μεταξύ των Ευρωπαίων υπουργών αλλά και των επικεφαλής των εθνικών κεντρικών τραπεζών, αναφορικά με το πόσο ακόμα μπορούν να «αντέξουν» να χρηματοδοτούν τα ελλείμματα των εταίρων τους.

Ιδιαίτερη μνεία μάλιστα έκανε ο Επίτροπος στην περίπτωση της Φινλανδίας – που εμφανίζεται εξαιρετικά απρόθυμη να… πληρώσει και την Πορτογαλία μετά από τα πακέτα διάσωσης Ελλάδας και Ιρλανδίας – λέγοντας χαρακτηριστικά πως είναι πεπεισμένος ότι «η Φινλανδία θα δείξει υπευθυνότητα και θα στηρίξει την υπό όρους οικονομική βοήθεια για την Πορτογαλία για λόγους διαφύλαξης της χρηματοοικονομικής σταθερότητας τόσο στην Ευρώπη, όσο και στη Φινλανδία»…

Συνέχεια περικοπών

Οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ που συνεδρίασαν χθες στην Ουγγαρία επανέλαβαν την πρόθεσή τους να συνεχίσουν την πολιτική των περικοπών, παρά τις διαμαρτυρίες των ευρωπαίων πολιτών.

Αιτιολογώντας τα μέτρα λιτότητας, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφανγκ Σόιμπλε τα χαρακτήρισε «αναγκαίο πλαίσιο για μια βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη».

Προϋπόθεση για αυτήν την ανάπτυξη είναι ένα σταθερό ευρώ. Παρότι εξέφρασε κατανόηση για την οργή που έχουν προκαλέσει οι επιπτώσεις αυτών των μέτρων στους πολίτες, ο κ. Σόιμπλε τα χαρακτήρισε αναγκαία, για να μην φορτωθούν μέλλουσες γενιές με υπερβολικά χρέη.

Ας σημειωθεί, ότι ο κ. Σόιμπλε είναι μόνη σημαίνουσα φωνή στη Γερμανία που σχολιάζει τα συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν αποφασίσει οι ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών για την Πορτογαλία. Στις υπόλοιπες αντιδράσεις, κυρίως πολιτικών και οικονομικών αναλυτών, η βοήθεια χαρακτηρίζεται «αναγκαίο μέτρο».

Μάλιστα ο σχολιαστής της εφημερίδας Die Welt εκτιμά, ότι το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι ούτε η βοήθεια προς την Ελλάδα, ούτε αυτή προς την Ιρλανδία και ούτε αυτή προς την Πορτογαλία. Το ερώτημα για την ΕΕ είναι, αν θα αντέξει η ισπανική οικονομία, η οποία είναι έξη φορές ισχυρότερη από αυτή της Πορτογαλίας;

Τι θα κοστίσει

Το ποσό των 235 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα αγγίξει το συνολικό κόστος για τις μεγάλες τράπεζες της Ευρωζώνης από ενδεχόμενες αναδιαρθρώσεις των χρεών της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας, σύμφωνα με έκθεση της Nomura International.

Σε περίπτωση μάλιστα που και η Ισπανία χρειαζόταν να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση, το ποσό αυτό θα «εκτοξευόταν» στα επίπεδα των 480 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Οι απώλειες των γερμανικών τραπεζών υπολογίζονται σε 185 δισ. δολάρια (συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας), ποσό που αντιστοιχεί στο 1/3 των συνολικών τους κεφαλαίων και που θα δημιουργούσε την ανάγκη ανακεφαλαιοποίησης, μία διαδικασία που η Nomura χαρακτηρίζει ως «πολιτικά περίπλοκη» και που θα οδηγούσε σε μεγάλη αβεβαιότητα στις αγορές και σε αύξηση στα risk premia.

«Από καθαρά οικονομική πλευρά οι γερμανικές και γαλλικές τράπεζες έχουν τη συντριπτικά μεγαλύτερη έκθεση στο χρέος της ευρωπαϊκής περιφέρειας, κάτι που περιορίζει τις πιθανότητες για μία ανεξέλεγκτη διάχυση της κρίσης. Σε τελική ανάλυση, οι προϋπολογισμοί των κυβερνήσεων Γερμανίας και Γαλλίας έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τους. Το αν αυτό είναι πολιτικά εφικτό, αποτελεί διαφορετικό ζήτημα», αναφέρει η έκθεση.

Η Nomura αναφέρει επίσης ότι τα κρατικά ομόλογα της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας τιμολογούν σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό το σενάριο της αναδιάρθρωσης, επισημαίνοντας ότι τα spreads τους συνεχίζουν να διευρύνονται τους τελευταίους μήνες, φτάνοντας στα επίπεδα των 930, 640 και 540 μονάδων βάσης αντίστοιχα.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου