ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει γολγοθάς διαρκείας για το αφορολόγητο

αρχίζει-γολγοθάς-διαρκείας-για-το-αφο-63532

Ένας Γολγοθάς διαρκείας που ακόμη δεν είναι σαφές ούτε που οδηγεί ούτε πότε θα τελειώσει έχει ξεκινήσει για την κυβέρνηση. Ο πρώτος κρίσιμος σταθμός έχει οριστεί για αμέσως μετά το Πάσχα και από ελληνικής πλευράς “ζητείται” πρόοδος στα 88 προαπαιτούμενα και στο Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης.

Στην σύνοδο της 12η Απριλίου το EWG δεν θα παρουσιαστεί μόνο ο επίσημος απολογισμός του ελληνικού επιτελείο αλλά και:

· Οι θέσεις του ΔΝΤ για το αφορολόγητο και τα αντίμετρα (με το ΔΝΤ να επιμένει στις θέσεις του και την κυβέρνηση να ανάγει σε μοχλό ανάσχεσης τα στοιχεία που έστειλε χθες η ΕΛΣΤΑΤ στην Eurostat και δείχνουν υπερπλεόνασμα και το 2017.

· Η θέση των θεσμών της ΕΕ και των κρατών μελών για τις παρεμβάσεις στο χρέος, το “γαλλικό κλειδί” και την μεταμνημονιαακή εποπτεία στην οποία επίσης η “μάχη” συνεχίζεται και εντός με νέα τοποθέτηση του κεντρικού τραπεζίτη Γιάννη Στουρνάρα. Μίλησε για ένα ενισχυμένο σχήμα αλλά υιοθετώντας αυτή τη φορά μία διαφορετική πιο ευρεία λεκτική προσέγγιση (αντί για προληπτική γραμμή μίλησε για καθεστώς στήριξης).

Όπως αποκάλυψε η επιστολή Σεντένο που παρουσίασε το capital.gr, όλα τα παραπάνω μέτωπα έχουν ήδη “ανοίξει” από την υπουργική Σύνοδο του Μαρτίου (παρουσία μάλιστα του Πόλ Τόμσεν. Έτσι, η συνάντηση της 12ης Απριλίου (που θα έχει στόχο θα προετοιμάσει την άτυπη σύνοδο των υπουργών οικονομικών της Ευρωζώνης που θα λάβει χώρα στη Σόφια στις 27 Απριλίου αλλά και την σύνοδο του ΔΝΤ που θα προηγηθεί στην Ουάσιγκτον) “απαιτεί” την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των ελληνικών θέσεων…

Η εξαίρεση του 1 δισ. ευρώ για δημόσιες επενδύσεις

Έως τότε λοιπόν, η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει μέτωπα αναφορικά με την 4ηαξιολόγηση, αλλά και να οριστικοποιήσει το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων. Σε αυτό πρέπει όμως να ενταχθεί και το πλέγμα των “αντισταθμιστικών” μέτρων…

Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάμεσα στα σχέδια στήριξης (χωρίς την παροχή νέας χρηματικής βοήθειας) πέραν της κυοφορούμενης πρότασης διανομής των 4-5 δισ. ευρώ των SNP – ANFAs (διακρατούμενα κέρδη ομολόγων) για την στήριξη επενδύσεων, κυοφορείται και μία άλλη πρόταση, για την οποία μάλιστα υπάρχει και επιστολή στήριξης από την ΕΤΕπ.

Πρόκειται για το (παλαιό αλλά μέχρι στιγμής απορριπτέο) αίτημα εξαίρεσης μέρους των επενδυτικών δαπανών από την καταμέτρηση του “μνημονικού” πλεονάσματος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόταση αφορά και σε έργα 1 δισ. ευρώ ετησίως που θα μπορούν να αυξήσουν την εθνική δαπάνη χωρίς αυτό όμως να φαίνεται στο πλεόνασμα (χωρίς δηλαδή να το μειώνει) αλλά μόνο στο χρέος…. Παρεμφερή πρόταση έχει εκφράσει προ ημερών και ο Αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομίας Γιάννης Δραγασάκης και για μέρος των αμυντικών δαπανών.

Το ελληνικό αναπτυξιακό σχέδιο

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το ελληνικό αναπτυξιακό σχέδιο θα έχει τρεις πυλώνες. Ο πρώτος θα αφορά στο δημοσιονομικό σκέλος και στη δέσμευση για την τήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ (περιλαμβανομένων των μέτρων και των αντιμέτρων που υπάρχουν ήδη στην ατζέντα του μνημονίου και είναι θεσπισμένα από το 2017). Βεβαίως, σε αυτό το πεδίο η ελληνική θέση διαφέρει από αυτή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (και συντάσσεται σχεδόν κατά γράμμα με αυτή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής).

Ο δεύτερος πυλώνας του αναπτυξιακού σχεδίου αφορά στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Δηλαδή στη δέσμευση της κυβέρνησης να συνεχίσει και να ολοκληρώσει (αλλά και να μην ανατρέψει) τα μέτρα που συμφώνησε και υλοποιούνται αυτή την τριετία τόσο του στο πεδίο των ιδιωτικοποιήσεων (με συγκεκριμένα αποτελέσματα τα οποία θα οδεύουν εν μέρει στην αποπληρωμή του χρέους), αλλά και στο πεδίο διαφόρων αγορών (όπως η αδειοδότηση των επιχειρήσεων ή το κτηματολόγιο). Εξέχοντα ρόλο έχει το δημόσιο, με το στόχο της νέας στελέχωσης να βρίσκεται και αυτός το κόκκινο , αλλά και το θέμα της ενίσχυσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Ο τρίτος πυλώνας – και ο πιο δύσκολος πολιτικά για την κυβέρνηση – είναι αυτός του κοινωνικού πακέτου που θέλει να προωθήσει και θα φέρει το δικό της “στίγμα” στο μετα-μνημονιακό πλαίσιο. Επισήμως έχουν γίνει ανακοινώσεις για πρόθεση αλλαγής των εργασιακών σχέσεων και αύξησης του κατώτατου μισθού – πάντα σε συμφωνία με τους δανειστές.

Αλλά οι προτάσεις πολλών στελεχών της Κυβέρνησης είναι πολύ περισσότερες και πρέπει να φανεί τις επόμενες μέρες ποιες αυτές θα φτάσουν μέχρι την… ένταξή τους στο σχέδιο, αλλά και ποια θα είναι η αντίδραση των δανειστών οι οποίοι φέρεται να έχουν εκφράσει ήδη ανησυχίες.

Πληροφορίες από την Ελληνική Κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα κάνουν λόγο για προτάσεις στελεχών για επιπλέον μειώσεις φόρων και για παροχές επιπλέον αυτών που περιέχονται στα αντίμετρα που έχει ήδη ψηφίσει η Βουλή από το 2017.

Σε κάθε περίπτωση και πάλι το θέμα είναι κυρίως δημοσιονομικό. Συνδέεται με την αναμενόμενη επικύρωση από τη Eurostat στις 23 Απριλίου μιας υπέρβασης του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος για 3η χρονιά (και το 2017). Οι μέχρι στιγμής πληροφορίες μιλούν για ένα πρωτογενές πλεόνασμα ενδεχομένως και σημαντικά υψηλότερο του 3,5% του ΑΕΠ (όταν ο στόχος είναι 1,75% του ΑΕΠ).

Της Δήμητρας Καδδά

capital.gr

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου