ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συμφωνία σωτηρίας για το Σκαραμαγκά

συμφωνία-σωτηρίας-για-το-σκαραμαγκά-851206

Έπειτα από 10 ώρες διαπραγματεύσεων, λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τρίτης, οι Γερμανοί της ThyssenKrupp και οι Αραβες της Abu Dhabi Mar αποχώρησαν από το τραπέζι των συνομιλιών στο οποίο βρίσκονταν με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας κ. Βαγγέλη Βενιζέλο.

Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Αμυνας, στη μαραθώνια σύσκεψη επαναβεβαιώθηκε η ισχύς της συμφωνίας-πλαίσιο της 18ης Μαρτίου και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας με τον εκτελεστικό πρόεδρο της ThyssenKrupp Marine Systems κ. Hans Christoph Atzpodien και με τον πρόεδρο της Abu Dhabi Mar κ. Iskandar Safa συμφώνησαν στην ακολουθητέα διαδικασία.

Κατά τη διάρκεια της πολύωρης αυτής σύσκεψης, λύθηκαν μια σειρά από εκκρεμή θέματα και δόθηκαν οδηγίες στους νομικούς συμβούλους για τη διαμόρφωση του τελικού κειμένου της συμφωνίας, το οποίο θα ολοκληρωθεί σήμερα Πέμπτη και θα υποβληθεί στην ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να ακολουθηθούν οι κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενες διαδικασίες.

Το κείμενο της οριστικής και αναλυτικής σύμβασης κινείται απολύτως μέσα στις προβλέψεις του Framework Agreement της 18ης Μαρτίου 2010. Υπενθυμίζεται ότι ένα βασικό πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήταν το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων παλαιοτέρων εποχών προς τα Ελληνικά Ναυπηγεία που είχε οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην κίνηση της διαδικασίας παραπομπής της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ. Το ζήτημα αυτό λύθηκε μετά από σειρά διαβουλεύσεων στις αρχές Αυγούστου.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση «ο κ. Βενιζέλος έχει τονίσει κατ’ επανάληψη ότι η κυβέρνηση επιμένει στην ανάγκη διαμόρφωσης ευρείας συναίνεσης καθώς η λύση που δίνεται είναι η πλέον ωφέλιμη για το ελληνικό Δημόσιο, εν όψει των οξέων προβλημάτων και των εκκρεμοτήτων που είχαν διαμορφωθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και ενόψει των επιπτώσεων που θα έχει η ματαίωση της συμφωνίας ακόμα και αν η έκβαση της διαιτητικής δίκης στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο είναι η καλύτερη δυνατή για το Ελληνικό Δημόσιο. Οι διαδικασίες αυτές προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2010».

Τι προέβλεπε η αρχική συμφωνία

Η αρχική συμφωνία (framework agreement) προέβλεπε ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει τα τέσσερα γερμανικά υποβρύχια τύπου 214, το ελληνικό Δημόσιο δεσμευόταν να παραγγείλει δύο νέα ίδια υποβρύχια με επιπρόσθετο κόστος ενός δισ. ευρώ, ενώ τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα περνούσαν κατά πλειοψηφία και σε ποσοστό 75% στην Abu Dhabi Mar.

Οι απερχόμενοι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων της Thyssen είχε συμφωνηθεί ότι στο εξής δεν θα έχουν ευθύνες για πιθανές καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των υποβρυχίων ή αποκλίσεις από τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές και αποσπούσαν εγγράφως τη δέσμευση του ελληνικού Δημοσίου για καταβολή 300 εκατ. ευρώ (έναντι των οφειλομένων και χωρίς να απαιτείται η παράδοση των τεσσάρων σκαφών) μέχρι το τέλος του 2010.

Οι χθεσινές διαβουλεύσεις έγιναν κυριολεκτικά λίγο πριν εκπνεύσει η τυπική ισχύς της ενδιάμεσης συμφωνίας αφού η κυβέρνηση, οι Γερμανοί και οι Άραβες είχαν συνομολογήσει στις 18 Μαρτίου ότι η τελική συμφωνία θα έπρεπε να έχει επιτευχθεί το αργότερο μέχρι τα μεσάνυχτα της 31ης Αυγούστου.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου