ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σχέδιο της κυβέρνησης για την προσέλκυση επενδύσεων

το-σχέδιο-της-κυβέρνησης-για-την-προσέ-672460

Στα 11 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι δημόσιοι πόροι που θα έχουν πέσει το 2016 στην πραγματική οικονομία παρέχοντας σημαντική ένεση ρευστότητας αλλά και στρέφοντας την επιχειρηματικότητα στο νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης.

Αυτό κάνει γνωστό ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Αλέξης Χαρίτσης εξηγώντας πως τα 10 δισ. ευρώ προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, τον αναπτυξιακό νόμο και την πληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών του κράτους προς τις επιχειρήσεις και το 1 δισ. ευρώ από τη δημιουργία τριών νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων. Ο αρμόδιος για το ΕΣΠΑ υφυπουργός αναγγέλλει την προκήρυξη εντός Νοεμβρίου του δεύτερου κύκλου των προγραμμάτων για ανέργους, νέους και υφιστάμενους επιχειρηματίες. Τέλος, τονίζει τον κίνδυνο του ευρωπαϊκού εγχειρήματος, της πολιτικής συνοχής και αλληλεγγύης, που δεν είναι άλλος από την εφαρμοζόμενη πολιτική λιτότητας.

Κύριε Χαρίτση, ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη της οικονομίας;

Η δημοσιονομική κρίση και οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια επέφεραν μια δραματική κρίση αποεπένδυσης στην ελληνική οικονομία, την οποία επιχειρούμε να αναστρέψουμε. Η προσέλκυση επενδύσεων δεν σημαίνει όμως για μας μονάχα να εξασφαλίσουμε ως κυβέρνηση ορισμένες μεγάλες συμφωνίες, πόσω μάλλον αν αυτές προϋποθέτουν την παράκαμψη της περιβαλλοντικής ή εργατικής νομοθεσίας. Αυτό που επιδιώκουμε είναι επενδύσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, που να αφήνουν αξιόλογο αναπτυξιακό και κοινωνικό αποτύπωμα. Με παρεμβάσεις στο θεσμικό και χρηματοοικονομικό πεδίο, διαμορφώνουμε ένα κατάλληλο «οικοσύστημα», εκείνο το επιχειρηματικό και επενδυτικό κλίμα που ανταποκρίνεται στις παραπάνω προτεραιότητες.

Από τη μια, μέσα από τη συνεργασία μας με διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα ή το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, εξασφαλίζουμε τη χρηματοδότηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων και προπάντων ενεργοποιούμε τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που είναι σε θέση να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Από την άλλη, προχωρούμε στην απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας. Σε αυτή την ανάγκη εξάλλου εστιάζουν και οι σοβαροί διεθνείς επενδυτές με τους οποίους συνομιλούμε.

Συνολικά, επιχειρούμε να αξιοποιήσουμε τους διαθέσιμους επενδυτικούς πόρους για τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, βασισμένο στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και προπάντων του υψηλά καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού. Στόχος μας δεν είναι, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, η επίτευξη θετικών δεικτών πάνω σε σαθρές παραγωγικές βάσεις, αλλά μια ανάπτυξη που θα μπορεί να είναι βιώσιμη, οικονομικά και περιβαλλοντικά, και που θα αποβαίνει σε όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Κίνητρα στους νέους: «Ολα τα προγράμματα θέτουν στο επίκεντρο τη δημιουργία νέων ποιοτικών θέσεων εργασίας και την ανάσχεση της τάσης φυγής των νέων επιστημόνων», τονίζει ο υφυπουργός Ανάπτυξης.

Εχετε αναγγείλει, κύριε Χαρίτση, σειρά νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για την τόνωση της ρευστότητας της αγοράς. Ποια είναι αυτά, πότε θα λειτουργήσουν και τι κεφάλαια μπορούν να κινητοποιήσουν;

Στο πλαίσιο που περιέγραψα, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στα σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία που μπορούν να δώσουν αποφασιστικές ωθήσεις στις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και να τις κατευθύνουν προς προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας. Τρία κρίσιμα εργαλεία για τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα θα ενεργοποιηθούν εντός του 2016: η πλατφόρμα του Ταμείου Συμμετοχών (Fund of Funds), από την οποία μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μπορούν να αντλούν χρηματοδότηση με τη μορφή της συμμετοχής στη μετοχική τους σύνθεση, το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας (ΤΕΠΙΧ ΙΙ) και το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».

Συνολικά, θα διοχετευτούν στην πραγματική οικονομία περί το 1 δισ. από δημόσιους πόρους, ποσό που θα πολλαπλασιαστεί με τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων. Στο πρώτο τρίμηνο του 2017 θα ακολουθήσουν δύο ακόμη σημαντικά εργαλεία: το νέο Ταμείο Υποδομών, διάδοχο σχήμα του ταμείου JESSICA, που αυτήν τη φορά θα στραφεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες υποδομών με σημαντικό κοινωνικό, οικονομικό ή περιβαλλοντικό αντίκρισμα, και το νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων, που θα στηρίξει, μεταξύ άλλων, συνεργατικά σχήματα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.

Πότε θα ενεργοποιηθεί ο δεύτερος κύκλος των προκηρύξεων του προγράμματος «ΕΠΑνΕΚ» και σε τι στάδιο βρίσκεται η αξιολόγηση των προτάσεων του προηγούμενου κύκλου;

Οι τέσσερις πρώτες προσκλήσεις επιχειρηματικότητας συνάντησαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από όλες τις περιοχές της χώρας. Σε αυτό συνετέλεσε ιδιαίτερα η διευκόλυνση που εισαγάγαμε με τον ανοιχτό καταπιστευτικό λογαριασμό, ώστε να μην απαιτείται πια εγγυητική επιστολή. Επίσης καθιερώσαμε για πρώτη φορά μια πλήρως ανώνυμη και αδιάβλητη διαδικασία αξιολόγησης. Η αξιολόγηση έχει ολοκληρωθεί για την πρώτη δράση (αυτοαπασχόληση πτυχιούχων), σε πολύ πιο σύντομο διάστημα από ό,τι στο παρελθόν, και τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες μέρες. Σταδιακά θα ανακοινώνονται τα αποτελέσματα και για τις υπόλοιπες τρεις δράσεις. Οι προσκλήσεις του δεύτερου κύκλου, στον οποίο ενσωματώνονται η εμπειρία και οι παρατηρήσεις που συλλέξαμε από τον πρώτο, θα αρχίσουν να εκδίδονται εντός του Νοεμβρίου.

Ο αναπτυξιακός και κοινωνικός πυλώνας του ΕΣΠΑ
«Φέτος θα πέσουν 10 δισ. στην πραγματική οικονομία»

Ποια προγράμματα πρόκειται να προκηρυχθούν άμεσα από το ΕΣΠΑ;

Ολα τα προγράμματα, τόσο του αναπτυ­ξιακού όσο και του κοινωνικού πυλώνα του νέου ΕΣΠΑ, θέτουν στο επίκεντρο τη δημιουργία νέων ποιοτικών θέσεων εργασίας. Στην ανάσχεση της τάσης φυγής των νέων επιστημόνων στοχεύουν οι δράσεις για τη σύζευξη της επιχειρηματικότητας με την ερευνητική δραστηριότητα, οι ερευνητικές υποτροφίες, αλλά και η προώθηση της μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια υγεία (πλάι, βέβαια, στη θεμελιώδη κοινωνική της σημασία).

Ακόμη, το αμέσως επόμενο διάστημα, θα εκδοθούν οι προκηρύξεις για μια σειρά δράσεων που απευθύνονται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, σε δήμους για τοπικά αναπτυξιακά έργα και σε υφιστάμενες ή νεοσύστατες κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις, καθώς έχουμε ήδη εξειδικεύσει το πρόγραμμα ΕΠΑνΕΚ, το βασικό εργαλείο του ΕΣΠΑ που αξιοποιούμε για τον μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου, σε ποσοστό πάνω από 55% (ποσό 2,5 δισ. ευρώ).

Τι ποσοστό του ΕΣΠΑ θα έχει ενεργοποιηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου και τι ύψος κονδυλίων εκτιμάτε ότι θα έχει πέσει στην αγορά;

Μέχρι το τέλος του 2016 θα έχουν εκδοθεί προσκλήσεις που αντιστοιχούν σε πάνω από το 50% των κονδυλίων (ποσό 10 δισ. ευρώ), ποσοστό που τοποθετεί τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις μεταξύ των κρατών-μελών.

Το ποσοστό απορρόφησης θα υπερβεί σημαντικά τον στόχο του 7% που αρχικά είχαμε θέσει. Σημειωτέον ότι στο τέλος του 2009, στο αντίστοιχο δηλαδή σημείο υλοποίησης του προηγούμενου ΕΣΠΑ, σε μια πολύ ευνοϊκότερη οικονομική συγκυρία, η απορρόφηση δεν ξεπερνούσε το 1,5%. Οπότε, η σχετική κινδυνολογία εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι μόνο ανεδαφική, αλλά και προκλητική.

Συνολικά, μέσα στο 2016 θα πέσουν στην αγορά 6,75 δισ. ευρώ από την πλήρη εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΕΣΠΑ, αναπτυξιακός νόμος κ.ά.), συν άλλα 3,5 δισ. από την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Πώς κρίνετε τις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Το ευρωπαϊκό εγχείρημα βρίσκεται αυτήν τη στιγμή αντιμέτωπο με μια θεμελιώδη αντίφαση. Από τη μια εξακολουθεί να διακηρύσσεται και να προωθείται από τα προγράμματα η πολιτική συνοχής ως ιδρυτική αρχή της Ενωσης.

Από την άλλη, οι πολιτικές συνοχής υποσκάπτονται από τις ακραίες πολιτικές λιτότητας, τα επιβαλλόμενα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής. Ο δρόμος αυτός είναι αδιέξοδος, καθώς η διεύρυνση των ανισοτήτων ανάμεσα στις εθνικές οικονομίες αναπαράγει τις στρεβλώσεις στη λειτουργία της Ευρωζώνης. Η επιδίωξη της κοινωνικής, οικονομικής και χωρικής συνοχής, πέρα από καταστατική αρχή, είναι όρος επιβίωσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η ενίσχυση του πολιτικού πλαισίου της αλληλεγγύης και η προώθηση πολιτικών ανάπτυξης, αντί της καταστροφικής λιτότητας, είναι το μόνο αντίδοτο στην άνοδο ακροδεξιών και ξενοφοβικών ρευμάτων.

Πηγή: Εθνος

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου