ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκληρό μπρα ντε φερ για το νέο Υπερ-ταμείο

σκληρό-μπρα-ντε-φερ-για-το-νέο-υπερ-ταμε-783710

Απροσδόκητη τροπή παίρνουν οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους Θεσμούς για τη σύσταση του νέου Υπερ-ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο από την πρώτη αξιολόγηση.

Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης που έχει ξεσπάσει από χθες το απόγευμα βρίσκεται η σύνθεση του πανίσχυρου Εποπτικού Συμβουλίου και ειδικότερα ο ξένος που θα τεθεί επικεφαλής του. Αφορμή στάθηκαν οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας σε ελληνικά και ξένα μέσα ενημέρωσης (Figaro) και η επιβεβαίωση λίγο αργότερα από τον εκπρόσωπο του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών στο Reuters ότι νέος πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου αναλαμβάνει ο Γάλλος, στενός συνεργάτη της Κριστίν Λαγκάρντ, Ζακ λε Παπ.

Εντονη απάντηση
Η απάντηση της ελληνικής πλευράς δεν άργησε να έρθει. Χλιαρά στην αρχή, αλλά πολύ πιο έντονα αργότερα κύκλοι του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών ξεκαθάρισαν πως τα δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία «κλείδωσε» η θέση του προέδρου και πως απορρίπτεται πρόταση της ελληνικής πλευράς για τη στελέχωση του Εποπτικού Συμβουλίου του νέου Ταμείου δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Οι ίδιοι κύκλοι επισήμαναν ότι η διαδικασία της συζήτησης για τη στελέχωση του εποπτικού συμβουλίου και της αξιολόγησης των προτάσεων και από τις δύο πλευρές συνεχίζεται, προσθέτοντας πως η καταληκτική απόφαση θα ανακοινωθεί. Οι προστριβές στο ζήτημα του Υπερ-ταμείου είναι αποκαλυπτικές της απόστασης που χωρίζουν τις δύο πλευρές, αλλά και ενδεικτικές του έντονου παρασκηνίου που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους Θεσμούς για την ολοκλήρωση των προαπαιτουμένων και την εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ.

Συμφωνία
Η ελληνική πλευρά είναι προφανές πως επιδιώκει να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή συμφωνία και να τοποθετήσει ανθρώπους της απολύτου εμπιστοσύνης της στο Συμβούλιο, προκειμένου να περιορίσει τις αντιδράσεις που υπάρχουν ακόμη και μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ για το Υπερ-ταμείο. Από την άλλη πλευρά, η καθυστέρηση στην υλοποίηση των προαπαιτούμενων από την πρώτη αξιολόγηση δοκιμάζει και πάλι τα νεύρα των Θεσμών, οι οποίοι βλέπουν ξανά την Ελλάδα να μην είναι συνεπής στις δεσμεύσεις της, αλλά να ζητάει νέες παραχωρήσεις.

Είναι ενδεικτικό ότι εκτός από τη σύνθεση του Εποπτικού Συμβουλίου, η κυβέρνηση δεν έχει συστήσει καν την Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), η οποία είναι μια από τις τέσσερις θυγατρικές που θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του Υπερ-ταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, όπως είναι η επίσημη ονομασία του).

Πίσω, φαίνεται πως έχει μείνει και το θέμα της στελέχωσης του διοικητικού συμβουλίου, το οποίο θα ασκεί τη διοίκηση στο Υπερ-ταμείο. Για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου έχει ακουσθεί ο νυν πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος παρά τη δυσαρέσκεια που υπάρχει από κορυφαίους υπουργούς στο πρώσωπό του (βλ. Σκουρλέτης, Σπίρτζης) φαίνεται να χαίρει της εκτίμησης των Θεσμών, αλλά και του Μαξίμου, λόγω του έργου που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα. Δεν αποκλείεται όμως ο κ. Πιτσιόρλας να αναλάβει υπουργικό πόστο σε περίπτωση ανασχηματισμού, εφόσον υπάρχει σχετική πρόταση από τον πρωθυπουργό.

Το συμβούλιο
Να σημειωθεί πως το Εποπτικό Συμβούλιο εποπτεύει τη λειτουργία του Υπερ-ταμείου και επιλέγει τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μέσα από μια διαφανή διαδικασία. Ο υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του διευθύνοντος συμβούλου, για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την εταιρεία και τα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.

Ο επικεφαλής (πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της εταιρείας, ενώ για για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του υπουργού Οικονομικών με δικαίωμα βέτο.Το Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί την εταιρεία, ελέγχεται από τη Γενική Συνέλευση, δηλαδή τον υπουργό Οικονομικών, ενώ υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει.

«Καμπανάκι» για τις καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις

Προβληματισμός φαίνεται πως υπάρχει στο στρατόπεδο των Θεσμών και για τα εμπόδια που υψώνονται σε δρομολογημένες αποκρατικοποιήσεις, όπως το Ελληνικό. Και αυτό γιατί υπονομεύουν την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις τα επόμενα δύο χρόνια. Σύμφωνα με τον επικαιροποιημένο Μνημόνιο που υπεργάφη πριν από μερικούς μήνες, από την πώληση των συμμετοχών που έχει το κράτος σε Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς έχει υπολογισθεί ότι θα προκύψουν έσοδα ύψους 5,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2016-2018, εκ των οποίων 2,5 δισ. το 2016, 2,2 δισ. το 2017 και 1,1 δισ. ευρώ το 2018.

Η ελληνική κυβέρνηση στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων έχει μείνει πίσω σε έξι προαπαιτούμενα που είναι οι «ουρές» της πρώτης αξιολόγησης, τα οποία έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι, ώστε να ξεκίνησει το φθινόπωρο η δεύτερη αξιολόγηση.

Το ελληνικό
Πέρα από τον διορισμό του εποπτικού συμβουλίου του Υπερταμείου και την σύσταση της ΕΔΗΣ, όπου θα μεταφερθούν μεταξύ άλλων οι ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΑΒ (για τα ποσοστά που ανήκουν στο Δημόσιο και δεν έχουν υπαχθεί ήδη στο ΤΑΙΠΕΔ), καθώς και ο ΟΑΣΑ, ο ΟΣΥ, η ΣΤΑΣΥ, ο ΟΣΕ, το ΟΑΚΑ και τα ΕΛΤΑ, έχουν καθυστερήσει η κύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας αγοράς για το Ελληνικό, η νομοθέτηση του νέου πλαισίου λειτουργίας της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η προκήρυξη της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας, και η ολοκλήρωση δεκάδων επιμέρους κυβερνητικών δράσεων όπως η μεταφορά του 5% των μετοχών του ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ.

(ΗΜΕΡΗΣΙΑ)

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου