Διάβασμα και καλοκαιρινές διακοπές…

διάβασμα-και-καλοκαιρινές-διακοπές-799138

Tης Μαρίζας Στ. Χατζησταματίου

Ψυχολόγου, M.Sc, PhD, Διδάκτορος Παν/μίου Θεσσαλίας

www.my-psychology.gr

Το καλοκαίρι, η εποχή της απόδρασης από τη καθημερινότητα έφτασε, εντείνοντας και τα ερωτήματα των γονέων που αφορούν την εκπαιδευτική συνέχεια των παιδιών τους. Βασικό ερώτημα και ανησυχία γι’ αυτούς, αν τα παιδιά τους έχουν κατακτήσει τις μαθησιακές επιδιώξεις, αν η κατάρτισή τους είναι επαρκής, αν διαθέτουν μαθησιακή ετοιμότητα για τη νέα εκπαιδευτική χρονιά, αν με λίγα λόγια θα πρέπει το καλοκαίρι να διαβάσουν. Στη σημερινή εποχή κρίνεται απαραίτητη η αποσυμπίεση των παιδιών από την παραδοσιακή σχολική πραγματικότητα, ενώ δίνεται μεγάλη έμφαση στο παιχνίδι, σε βιωματικές δραστηριότητες οι οποίες θα πρέπει να προσεγγίζονται με διερευνητικές μεθόδους, και σε εξωσχολικές εκδηλώσεις.

Το καλοκαίρι μας προσφέρει την ευκαιρία να εξοικειωθούμε με την εξωσχολική ανάγνωση και να ανακαλύψουμε το κόσμο του βιβλίου. Επομένως, προτείνεται στους γονείς:

  • Nα γράψουν τα παιδιά τους σε βιβλιοθήκες, έτσι ώστε να του δώσουν την ευκαιρία να δανείζονται βιβλία και να ανταλλάσσουν βιβλία με τους φίλους τους. Επιπλέον, μπορούν να ζητούν από τα παιδιά να γράφουν περιλήψεις από τα βιβλία που διάβασαν. Η παιδική λογοτεχνία εκτός από την εξοικείωση με τη γραπτή γλώσσα, σταθεροποιεί και ευρύνει την εμπειρία του παιδιού με τη γύρω πραγματικότητα, εκφράζει ηθικές και κοινωνικές αξίες που αποσκοπούν στη διαμόρφωση στάσεων και αντιλήψεων.
  • Να αγοράσουν στα παιδιά τους βιβλία ειδικά σχεδιασμένα για τις διακοπές. Μπορεί το παιδί να ασχολείται λίγη ώρα την ημέρα, όταν και οι γονείς κάνουν κάποια δουλεία ή διαβάζουν και εκείνοι το βιβλίο τους, και όχι με τη μορφή που διαβάζει τα μαθήματα του.

Επιπλέον, σε αντίθεση με το παραδοσιακό εκπαιδευτικό σύστημα που καλλιεργεί την άποψη ότι τα παιδιά θα πρέπει να κάνουν επαναλήψεις με τον κλασικό τρόπο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, μπορούν οι γονείς με διασκεδαστικό και παιγνιώδη τρόπο να κάνουν επανάληψη της ύλης στα παιδιά:

  • Ζητήστε από το παιδί να διηγηθεί το παιδικό πρόγραμμα που είδε στην τηλεόραση ή κάτι που έκανε όσο δεν ήσασταν μαζί. Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να εξασκηθεί το παιδί στις χρονικές αλληλουχίες και να μπορέσει να περιγράψει περιληπτικά αυτό που είδε. Για παράδειγμα, Τί έγινε στην αρχή; Τί έγινε μετά; Τί συνέβη στο τέλος; Ποιός ήταν ο πρωταγωνιστής; Περιγραφή πρωταγωνιστή κτλ.
  • Στην καθημερινότητα, ακόμη και στην παραλία μπορούν τα παιδιά να παίξουν και να μάθουν με τους γονείς. Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν την ορθογραφία λέξεων που συναντάμε στην καθημερινότητα μας π.χ. πως γράφεται η λέξη μπάλα, βάρκα, κτλ., το παιδί μόλις βρει την σωστή ορθογραφία ρωτάει εμάς μια λέξη να βρούμε την ορθογραφία του. Ετσι κάνετε επανάληψη στην ορθογραφία.
  • Πείτε στο παιδί μια λέξη π.χ. παραλία, και το παιδί πρέπει να πει μια λέξη που να αρχίζει από το τελευταίο γράμμα της λέξης που είπατε.
  • Κάντε στα παιδιά ασκήσεις μαθηματικών στην άμμο. Γράψτε στην άμμο ασκήσεις μαθηματικών (προσθέσεις,
  • αφαιρέσεις) και ζητήστε από το παιδί γράψει το αποτέλεσμα στην άμμο. Με αυτόν τον τρόπο κάνετε επανάληψη στην προπαίδεια.
  • Ζητήστε από το παιδί να σας πει τα γράμματα μιας λέξης που βλέπει στο δρόμο.
  • Σε παιδιά μεγαλύτερων τάξεων μπορείτε να ρωτήσετε τα παιδιά να σας εξηγήσουν ή να σας θυμίσουν κάτι από το μάθημα της γεωγραφίας ή της ιστορίας ακόμα και της φυσικής!
  • Zητήστε από τα παιδιά να γράψουν τις εντυπώσεις τους από τις διακοπές τους, να ζωγραφίσουν εικόνες που είδαν στις διακοπές, να φτιάξουν κατασκευές με πυλό και άλλα υλικά, να συνεργαστούν με τους φίλους τους ή τους γείτονές τους και να κάνουν μια έκθεση με αυτά που έφτιαξαν. Αν μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο ή χορό να ετοιμάσουν μια βραδιά. Με αυτό τον τρόπο κάνουν και επανάληψη αλλά και αποκτούν πνεύμα συνεργατικότητας και ομαδικότητας

Με αυτά τα παιχνίδια το παιδί δεν ξεχνά αυτά που έμαθε στο σχολείο αλλά και δεν αισθάνεται ότι διαβάζει.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου