ΤΟΠΙΚΑ

Ειδικές γνώσεις απαιτεί η πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού

ειδικές-γνώσεις-απαιτεί-η-πλατφόρμα-τ-367343

Καμπανάκι κινδύνου για τη διαδικασία υποβολής της αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού κρούει η Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας. Η συμπλήρωση της αίτησης απαιτεί ειδικές γνώσεις. Χρονικό περιθώριο για την υποβολή των αιτήσεων υπάρχει έως και τον Δεκέμβριο του 2018.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Ωστόσο, οι επιχειρήσεις βρίσκονται με το μαχαίρι στον λαιμό λόγω κατασχεμένων λογαριασμών. Οι λογιστές και οι οικονομολόγοι λένε ότι δεν συμμετέχουν στη διαδικασία… Οι φοροτεχνικοί βρίσκονται σε αναμονή οδηγιών. Αρκετά σεμινάρια για επαρκή ενημέρωση των εμπλεκόμενων δεν έχουν γίνει, ενώ και τα γραφεία υποστήριξης των φορολογουμένων λειτουργούν μόνο στην Αθήνα…

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στη συμπλήρωση της αίτησης επισημαίνει η νομική σύμβουλος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, Κωνσταντίνα Ευσταθίου, η οποία λέει ότι η υποβολή είναι περίπλοκη ως διαδικασία με πολλά βήματα και απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις. Η κ. Ευσταθίου εκτιμά ότι οι επιχειρήσεις χρειάζονται υποστήριξη από οικονομολόγους, δικηγόρους, και εκτιμητές ακινήτων.

Όπως εξηγεί, ο νόμος 4469/2017 για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό απαιτεί συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. «Χρειάζεται κανείς να συμπληρώσει όλα τα στοιχεία της επιχείρησης αλλά και να κάνει και πρόταση απέναντι στους πιστωτές, να ενημερώσει για την αξία της ρευστοποιήσιμης περιουσίας, να υποβάλλει οικονομικά στοιχεία σε ηλεκτρονική μορφή».

Μεταξύ άλλων τονίζει ότι μία από τις σημαντικότερες προϋποθέσεις είναι οι οφειλές να έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και να βρίσκονται σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών έως την 31η Δεκεμβρίου του 2016 ή η οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου του 2016 να έχει μπει σε ρύθμιση.

Η νομική σύμβουλος επισημαίνει ότι η αίτηση υποβάλλεται μόνο μία φορά. «Χρειάζεται μεγάλη προσοχή, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιδεικνύεται βιασύνη, εκτός μόνο από εκείνες τις περιπτώσεις στις οποίες ο οφειλέτης καλείται από τον πιστωτή για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, οπότε σε αυτήν την περίπτωση ο επιχειρηματίας έχει χρονικό διάστημα δύο μηνών για να προετοιμαστεί και να υποβάλει την αίτηση» τονίζει η ίδια.

Η νομική σύμβουλος επισημαίνει ακόμη, ότι ο οφειλέτης απαιτείται να αποδείξει ότι μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης πρέπει να έχει ένα θετικό καθαρό αποτέλεσμα, να τεκμηριώσει δηλαδή τη βιωσιμότητα της επιχειρήσεις, ενώ στη φόρμα χρειάζεται να αναφέρει και όλους τους πιστωτές, και η διαδικασία προχωρεί μόνο εάν συγκεντρωθεί ποσοστό απαρτίας των πιστωτών που αντιστοιχεί στο 50% του συνόλου των απαιτήσεων του οφειλέτη.

Σε δεύτερο επίπεδο, στο τραπέζι του διαλόγου, η νομική σύμβουλος εκτιμά ότι και πάλι ο οφειλέτης δεν θα πρέπει να είναι μόνος. Ο επιχειρηματίας έχει δικαίωμα να έχει δίπλα του κάποιο δικηγόρο ή οικονομικό σύμβουλο.

Δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία

Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός ακολουθείται για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει προηγούμενη εμπειρία. Μόνο το Επιμελητήριο Μαγνησία και ο πρόεδρός του Αριστοτέλης Μπασδάνης ανέλαβαν την πραγματοποίηση στις 6 Ιουνίου εκδήλωσης για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, και μάλιστα προσκάλεσαν και τον γενικό γραμματέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους Φώτη Κουρμούση.

Δυστυχώς, μέχρι σήμερα έγιναν μόνο κάποια σεμινάρια των εμπλεκόμενων στη διαδικασία το καλοκαίρι (με φορείς, μεταξύ άλλων, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών) επί πληρωμή. Οι φοροτεχνικοί βρίσκονται σε αναμονή διοργάνωσης για νέα προγράμματα εκπαίδευσης. Το επόμενο πάντως σεμινάριο προγραμματίζεται για τις 21 Σεπτεμβρίου, όμως το διάστημα μέχρι τότε είναι μεγάλο.

Οι επιχειρήσεις βρίσκονται με το μαχαίρι στον λαιμό, καθώς αρκετοί βρίσκονται με κατασχεθέντες λογαριασμούς. Για την ένταξη στον εξωδικαστικό συμβιβασμό ωστόσο χρειάζεται να μην υπάρχει βιασύνη. Σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται, πρώτα κάνει πρόταση ο οφειλέτης μέσω της ηλεκτρονικής φόρμας και στη συνέχεια απαντά με αντιπρόταση η τράπεζα, ώστε να δηλώσει ότι συμμετέχει στη διαδικασία. Μετά αρχίζει η διαπραγμάτευση με τον συντονιστή. Σε αυτή πρέπει να συμμετάσχουν πολλοί πιστωτές, με αποτέλεσμα να υπάρχει προβληματισμός για το ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα.

Απαιτείται νομική συμβουλή

Ο Γραμματέας του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου Βασίλης Μπακαλιάνος, τόνισε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει οπωσδήποτε να έχουν νομική συνδρομή σε όλη αυτή τη διαδικασία. «Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός γίνεται στο πλαίσιο ενός καινούργιου νόμου. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να έχουν επαρκή ενημέρωση και οπωσδήποτε να ζητούν συμβουλή από τον δικηγόρο τους. Για την υποβολή της αίτησης απαιτούνται σειρά στοιχείων, τεκμηρίωση της βιωσιμότητας. Χρειάζονται πολλά στοιχεία και από τους λογιστές», επισήμανε.

Δεν εμπλέκονται στη διαδικασία, λένε οι λογιστές

Παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις χρειάζονται σειρά οικονομικών στοιχείων για να συμπληρώσουν την αίτηση, να αποδείξουν τη βιωσιμότητά τους, να κάνουν προτάσεις, οι λογιστές – φοροτεχνικοί απέχουν επί της ουσίας από τη διαδικασία συμπλήρωσης υποβολής της αίτησης και της διαπραγμάτευσης.

Ερωτηθείς σχετικώς ο πρόεδρος του Συλλόγου Οικονομολόγων Επαγγελματιών Μαγνησίας, Αριστείδης Παπανδρέου, λέει ότι «σαν λογιστές δεν θα εμπλακούμε με τη διαδικασία. Εμείς θα δίνουμε στις επιχειρήσεις τα στοιχεία που χρειάζονται. Κάποιος άλλος είναι αυτός που θα πάει στις τράπεζες βεβαιώσεις οφειλών και άλλα στοιχεία που απαιτούνται», ανέφερε μεταξύ άλλων.

Οι οικονομολόγοι – λογιστές έχουν ωστόσο το δικαίωμα να κινηθούν ατομικά και να δραστηριοποιηθούν αν θέλουν με τη διαδικασία. «Οι οφειλέτες έρχονται σε συνεννόηση με τις τράπεζες για τα έγγραφα που απαιτούνται για να προχωρήσουν και στον συμβιβασμό. Από κει και πέρα οι οφειλές στις Δ.Ο.Υ και στα ασφαλιστικά ταμεία είναι δεδομένες. Αν κάποιος συνάδελφος θελήσει να ασχοληθεί μπορεί να το κάνει. Ο χρόνος μας είναι πιεσμένος» προσθέτει.

Στην Αθήνα πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλα λογιστικά γραφεία αναλαμβάνουν τις υποθέσεις.

Τι λένε οι φοροτεχνικοί

Εν αναμονή οδηγιών βρίσκεται ο Σύλλογος Φοροτεχνικών Λογιστών Μαγνησίας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου, Δημήτρη Παππά, οι επαγγελματίες του Συλλόγου περιμένουν τη διοργάνωση σεμιναρίων. «Βρισκόμαστε σε επιφυλακή. Εμείς τώρα τελειώσαμε τις φορολογικές δηλώσεις. Στην εκδήλωση του Επιμελητηρίου Μαγνησίας συμμετείχαμε. Χρειάζεται όμως να υπάρχει ένας μπούσουλας και να γίνουν κάποια σεμινάρια. Η περίπτωση του καθενός οφειλέτη είναι ξεχωριστή» εξηγεί.

Περίπλοκη η διαδικασία

Για την υποβολή της αίτησης, όπως λέει ο νομικός σύμβουλος του Επιμελητήριο Μαγνησίας, Γεώργιος Πλιάτσικας, δεν απαιτείται μόνο συμβουλή από δικηγόρο ή λογιστή αλλά κατά τη συμπλήρωσή της ο φορολογούμενος να έχει στο πλάι του και τους δύο επιστήμονες. «Ο διαμεσολαβητής θα εξετάσει αν όλα τα ζητούμενα στοιχεία έχουν συμπληρωθεί και με ποιο τρόπο. Στην πορεία θα κρίνει και την τύχη της αίτησης. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχουν ξεκινήσει να γίνονται σεμινάρια» επισήμανε.

Καμία εκπαίδευση και στις τράπεζες

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, δεν υπάρχει καμία προεργασία και στις τράπεζες. Τα πιστωτικά καταστήματα εκτιμάται ότι δεν είναι υπεύθυνα για τη διαδικασία. Αν και εκεί θα απευθυνθούν οι φορολογούμενοι για να αντλήσουν τα ποσά των οφειλών, δεν έχει γίνει κάποια είδους εκπαίδευση. Τραπεζικά στελέχη ανέφεραν ότι η διαδικασία ρύθμισης ξεκινά με αίτηση του οφειλέτη και επικυρώνεται με την οριστική συμφωνία αναδιάρθρωσης των οφειλών από το αρμόδιο δικαστήριο, εάν και εφόσον υπάρχει επιτυχής έκβαση της διαπραγμάτευσης.

Ο συντονιστής της διαπραγμάτευσης, ο οποίος δεν είναι απαραίτητα τραπεζικός υπάλληλος, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, είναι εκείνος που θα έρθει σε συνεννόηση με τους εμπλεκόμενους φορείς και μετά θα υποβάλει την τελική πρόταση.

Σε φάση …ανάπτυξης τα γραφεία υποστήριξης

Δυστυχώς, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν να φέρουν σε πέρας μία ούτως ή άλλως δύσκολη διαδικασία για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, το δίκτυο περιφερειακών γραφείων και κέντρων για την υποστήριξη των φορολογουμένων βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης.

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόνο τρία Γραφεία Υποστήριξης και Εξυπηρέτησης Δανειοληπτών και τα τρία στην Αθήνα. Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής (ΚΥΣΚΟΙΠ) πάντως είχε αποφασίσει ενόψει του εξωδικαστικού συμβιβασμού τη δημιουργία 120 Γραφείων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΓΕΥΔ) σε 50 πόλεις, 25 νησιά και 45 μεγάλους δήμους της χώρας μέχρι και τον Ιούλιο. Ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα δημιουργήθηκε και τέθηκε σε ισχύ, αυτά τα γραφεία ακόμη δεν έχουν λειτουργήσει, με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να μην έχουν επαρκή ενημέρωση.

Το κράτος μένει λοιπόν στην πληροφόρηση που υπάρχει μέσω του keyd.gr που λειτουργεί η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Εκεί υπάρχει συνοπτικός οδηγός για τους οφειλέτες με οδηγίες για την υποβολή της αίτησης. Υπάρχει και ηλεκτρονική διεύθυνση για την απάντηση τυχόν ερωτήσεων.

Συνδρομή από το Επιμελητήριο Μαγνησίας

Το Επιμελητήριο Μαγνησίας, πάντως, στην προσπάθειά του να βοηθήσει τουςεκατοντάδες επιχειρηματίες της περιοχής που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις οφειλές των επιχειρήσεών τους, παρέχει βασικές πληροφορίες για την όλη διαδικασία στα τηλέφωνα 2421094700 (επιλογή 5), στον ειδικό σύμβουλο (Φρέντο Παναγόπουλος) και στον νομικό σύμβουλο του Επιμελητηρίου (Γιώργος Πλιάτσικας).

Επίσης, ενημερώνει ότι οι είκοσι συντονιστές για την Περιφέρεια Θεσσαλίας αναφορικά με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό είναι οι: Χαρίκλεια Τάντου, Ελένη Μαλλιαρού, Στέργιος Ταμπακιώτης, Βασίλειος Φουντανόπουλος, Ευγενία Κοντέλη, Ευαγγελία Νικολάου, Χρυσός Βάϊος Σπανιάς, Φραντζέσκα Γιαννίση, Αγορίτσα Γκισάκη, Απόστολος Ζιώζιας, Ιωάννα Αβδελλίδου, Παρασκευή Παπανικολάου, Ευλαλία Γιακειμή, Μαρίνα Αρσενοπούλου, Βασιλική Τσαρναβά, Μαρία Ζουλούμη, Ελένη Κατσικαβέλα, Γεωργία Κοτρώνη, Χάρις Καροτσάκη, Κωνσταντίνος Χριστόπουλος, Αγγελική-Αννα Κέλλα.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΡΜΟΥΣΗΣ: «Δεν επιβάλλεται, αλλά καλύτερα να απευθυνθούν σε ειδικό»

Με περισσότερες από 40.000 επισκέψεις έκλεισε το πρώτο εικοσιτετράωρο λειτουργίας της η νέα πλατφόρμα που εξυπηρετεί τη διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού, όπως δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Πρακτορείο 104,9 FM» ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτης Κουρμούσης.

Σύμφωνα με τον ίδιο «κάθε επίσκεψη ήταν διάρκειας τεσσάρων λεπτών κατά μέσο όρο και περισσότεροι από 7.500 επισκέπτες εισήλθαν στο σύστημα της πλατφόρμας και την επεξεργάστηκαν για διάστημα μέχρι και 10 λεπτά».

Ήδη, μέσα στις πρώτες εργάσιμες ώρες, δηλαδή από το πρωί της Πέμπτης 3 Αυγούστου μέχρι και το βράδυ της ίδιας ημέρας, «περισσότεροι από 2.500 επισκέπτες άρχισαν τη διαδικασία συμπλήρωσης στα βήματα που προβλέπει η πλατφόρμα και περίπου 150 εξ αυτών έφτασαν και στο προχωρημένο “Βήμα 3”, που είναι και η συμπλήρωση των χρεών», σημειώνει ο κ. Κουρμούσης.

Στο νέο σύστημα μέσα στο οποίο «συμπληρώνεις και καταχωρείς στην πλατφόρμα όλα τα χρέη που έχεις μέχρι και σήμερα προς όλους, όπως τράπεζες, δημόσιο, εφορία, λοιπούς για τους οποίους εισπράττει η εφορία, όπως είναι οι δήμοι, τα ασφαλιστικά ταμεία, οι ιδιώτες, οι ΔΕΚΟ, οι δημοτικές υπηρεσίες, η ύδρευση κ.ο.κ», μπορούν να συμμετέχουν, σύμφωνα με τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους οι επιχειρήσεις όλων των τύπων, ενώ δημιουργείται μια διαφορετική διαδικασία με τις ίδιες διευκολύνσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες που δεν διαθέτουν πτωχευτική δυνατότητα.

Τι θα ισχύσει για τους ελεύθερους επαγγελματίες

«Οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα μπορούν να πηγαίνουν απευθείας στον εφορία, αλλά και στον ασφαλιστικό τους φορέα και να ρυθμίζουν τα εκεί τους χρέη», εξηγεί ο κ. Κουρμούσης, διαδικασία που -όπως διευκρινίζει- θα ενεργοποιηθεί αμέσως μόλις εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εργασίας. Ουσιαστικά οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα μπορούν, πέρα από τα τραπεζικά τους χρέη, «να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία πέρα από τις πάγιες ρυθμίσεις των 12 ή 24 δόσεων, και τώρα με τον νόμο θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους εξωδικαστικά, απευθείας στην εφορία και στο ασφαλιστικό ταμείο».

Είναι αναγκαία η εμπλοκή δικηγόρου, λογιστή ή φοροτεχνικού;

Πέρα από τις αναλυτικές οδηγίες, που είναι διαθέσιμες μέσα στον ιστότοπο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, αλλά και τα δωρεάν υποδείγματα μελετών βιωσιμότητας, σημαντικό είναι, σύμφωνα με τον κ. Κουρμούση, να ολοκληρώσει κάποιος τη διαδικασία με τον βέλτιστο τρόπο για να αποκομίσει τα μεγαλύτερα οφέλη ελάφρυνσης. Ο νόμος δεν επιβάλλει να εμπλακεί υποχρεωτικά κάποιος επαγγελματίας, «ωστόσο συμβουλή μας είναι οι επιχειρήσεις να αποταθούν σε κάποιον λογιστή ή εξειδικευμένο οικονομολόγο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη μελέτη βιωσιμότητας, μέσα από την οποία θα τεκμηριωθεί ότι η εταιρία είναι βιώσιμη και θα οριστεί το κούρεμα του χρέους και το τι χρήματα μπορεί να πληρώσει ο οφειλέτης», τονίζει ο κ. Κουρμούσης, και προσθέτει πως στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης «σκόπιμο είναι να παρίσταται μαζί με τον επιχειρηματία και ένας δικηγόρος, ώστε να τον συμβουλεύει σε όλη τη διαδικασία και να τον καθοδηγεί για να επιλέξει τις καλύτερες λύσεις».

Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους συνιστά τέλος, αν και σύμφωνα με τη διαδικασία και αυτή η κίνηση είναι προαιρετική, «την παρουσία στη διαδικασία και ενός εκτιμητή ακινήτων, ώστε να μάθει ο επιχειρηματίας τη σημερινή αξία των ακινήτων του, καθώς είναι κάτι που επίσης επηρεάζει το μέγεθος του κουρέματος των χρεών».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου