ΤΟΠΙΚΑ

Αρπάζουν τρόφιμα για να σιτισθούν

αρπάζουν-τρόφιμα-για-να-σιτισθούν-511148

Αδειο το καλάθι της νοικοκυράς – Στα 35 ευρώ τα εβδομαδιαία έξοδα των οικογενειών

Απίστευτες εικόνες καταγράφουν οι κάμερες στα σούπερ μάρκετ του Βόλου. Παιδιά αλλά και ηλικιωμένοι φτάνουν στο ταμείο χορτασμένοι τελικά με τα κρουασάν που έχουν κλέψει από τα ράφια… Καταναλωτές βάζουν στην τσάντα τους στα μουλωχτά φέτες τυριών και αλλαντικών… Πελάτες αφήνουν στους διαδρόμους τον κιμά που παρήγγειλαν γιατί μετάνιωσαν…
Πρόκειται για μερικές από τις σκηνές που βιώνουν υπάλληλοι των μάρκετ. Οι κλοπές στις αλυσίδες τροφίμων έχουν αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Κάποιες από αυτές αφορούν απλώς σε πεινασμένους ανθρώπους. Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ μίλησε με υπευθύνους τεσσάρων πολυκαταστημάτων στο κέντρο της πόλης.

Στέλεχος μάρκετ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δεν θα ξεχάσει ποτέ τη δαγκωματιά που βρήκε σε γυναικεία ελαφρόπετρα. Όπως εξήγησε, ο καταναλωτής νόμισε απλώς ότι ήταν φαγώσιμη και δοκίμασε! Στο ίδιο κατάστημα στόχος κλοπών έχουν γίνει και τα κοτόπουλα.

Οι περισσότερες από τις κλοπές πάντως, όπως επισημάνθηκε από υπεύθυνο άλλου πολυκαταστήματος, έχουν ως πρόσχημα την πείνα. Κατά κύριο λόγο τα αντικείμενα που αφαιρούνται από τα ράφια, όπως είπε, το στέλεχος είναι ξυριστικά, καλλυντικά και φιάλες ουίσκι.

Ραγδαία πτώση στην κατανάλωση

Στις αλυσίδες τροφίμων του Βόλου η κατανάλωση φαίνεται ότι έχει περιοριστεί αισθητά τα τελευταία χρόνια. Τα ημερήσια έξοδα μίας οικογένειας ανεξαρτήτως των αριθμών των μελών της είναι περίπου 6,30 ευρώ. Το περίφημο καλάθι της νοικοκυράς φαίνεται ότι δε γεμίζει παρά σε ορισμένες περιπτώσεις, δυο φορές τον μήνα, σε ημέρες πληρωμών.

Τις υπόλοιπες μέρες, με μερικά πράγματα στα χέρια προσέρχονται οι καταναλωτές στο ταμείο. Το 2017 παρουσιάζεται περαιτέρω πτώση στις πωλήσεις κατά 10%. Στο αλκοόλ η μείωση στη ζήτηση φαίνεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη. Ο Βολιώτης έχει αρχίσει και κόβει το κρασί. Ο περιορισμός στην κατανάλωσή του έχει φτάσει στο 20%!

Η δραματική εικόνα με την οικονομία καταγράφεται με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο έξω από τα μάρκετ. Καθημερινά υπάρχουν τουλάχιστον τρία με τέσσερα άτομα ανάμεσά τους και Έλληνες, οι οποίοι ζητούν βοήθεια. Σε απόσταση αναπνοής στους κάδους απορριμμάτων, βραδινές κατά κύριο λόγο ώρες, φιγούρες ψάχνουν για τρόφιμα.

Οι επιλογές των καταναλωτών

Στα είδη που είναι άκρως απαραίτητα περιορίζεται το καταναλωτικό κοινό, το οποίο βλέπει την αγοραστική του δύναμη να μειώνεται. Γάλα, ψωμί, ζυμαρικά, όσπρια είναι οι βασικές του επιλογές. Σύμφωνα με στέλεχος μάρκετ απορρυπαντικά και διακοσμητικά μένουν στην άκρη.

«Οι πελάτες μας αγοράζουν τα άκρως απαραίτητα. Από κει και πέρα θα προτιμήσουν αφρόλουτρο και θα το χρησιμοποιήσουν και ως σαπούνι. Θα επιλέξουν προϊόντα τα οποία έχουν πολλές χρήσεις και βρίσκονται και σε οικονομικές τιμές Οι βαφές μαλλιών έχουν επίσης λελογισμένη χρήση και πάντοτε προτιμώνται όταν βγαίνουν σε προσφορές», είπε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στα αλλαντικά και τα τυροκομικά, οι φέτες πλέον που κόβονται είναι μετρημένες. Από δέκα ή και είκοσι στην προ κρίσης εποχή έχουν πέσει στις πέντε – έξι, και σίγουρα αφορούν στα πιο φθηνότερα προϊόντα του είδους.

Η φέτα, που είναι δύσκολο να απουσιάσει κατ’ επιλογή από το ελληνικό τραπέζι, ακολουθεί την ίδια πορεία. Πλέον θα αγοράσει κανείς τρία τέταρτα του κιλού για μία εβδομάδα, επιλέγοντας την πιο οικονομική κατηγορία.

Ψωνίζουν για τρεις μέρες

Οι αγορές των καταναλωτών αφορούν στις ανάγκες των επόμενων δύο-τριών ημερών και όχι δέκα όπως σε άλλες εποχές. Το συνολικό ποσό που δαπανάται την εβδομάδα έχει κατέβει στα 30-35 ευρώ από 50 ευρώ πριν το 2014. Το ημερήσιο είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, 6,30 ευρώ από 7.43 ευρώ που ήταν πέρυσι.

Εκπτώσεις στην ποιότητα

Προϊόντα καλής ποιότητας που όμως δεν έχουν οικονομική τιμή, δύσκολα επιλέγονται πλέον από τους καταναλωτές. Ακόμη και στο γάλα, όπως αναφέρθηκε, το κριτήριο είναι καθαρά οικονομικό. Τα μόνα είδη τα οποία έχουν κρατηθεί στη ζήτηση που παρουσίαζαν πάντοτε είναι τα βρεφικά – παιδικά. Εκεί, όπως αναφέρθηκε, μπορεί να πει κανείς ότι το ενδιαφέρον παραμένει το ίδιο.

Κίνηση και έξω από τα μάρκετ

Όπως αναφέρθηκε, τουλάχιστον τρία με τέσσερα άτομα βρίσκονται καθημερινά έξω από τα μάρκετ και ζητούν βοήθεια. Άλλοι χρειάζονται χρήματα, άλλοι ζητούν και φαγητό. Οι Έλληνες είναι λιγότεροι και συνήθως οι περισσότεροι διακριτικοί. Εντός των πολυκαταστημάτων φαίνεται ότι δύσκολα μπαίνει κανείς για να ζητήσει πράγματα χωρίς χρήματα.

Ωστόσο, φέτος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και αυτό το φαινόμενο σε περίπτωση πολυκαταστήματος. Από μάρκετ αναφέρθηκε ότι υπήρξαν καταναλωτές, πλην, όμως μετρημένοι, που ζήτησαν πράγματα ενώ δεν είχαν χρήματα, επικαλούμενοι ανάγκη.

Ψάχνουν στα σκουπίδια

Η αναζήτηση τροφίμων στους κάδους απορριμμάτων πλέον είναι γνώριμο φαινόμενο για τους εργαζόμενους σε αλυσίδες τροφίμων. Ωστόσο, οι κάδοι δεν έχουν παρά λίγα απορρίμματα από τρόφιμα. Τα μάρκετ, τηρώντας τον υγειονομικό κανονισμό, δεν απορρίπτουν σε κάδους απορριμμάτων προϊόντα που έχει λήξει η διάρκειά τους.

Παρόλα αυτά οι «επισκέψεις» στους κάδους όπως επισημάνθηκε είναι πολλές, κατά κύριο λόγο από Ρομά. Βέβαια κατά καιρούς υπάρχουν και καινούργια άτομα. «Η φτώχεια είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Υφίσταται» ανέφερε.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου