ΤΟΠΙΚΑ

Τεκμήρια που έγραψαν ιστορία στην πλατεία των Ανω Λεχωνίων [photos]

τεκμήρια-που-έγραψαν-ιστορία-στην-πλα-360293

Εκθεση φωτογραφίας και ιστορικών ντοκουμέντων που περιγράφουν την διαδρομή των Ανω Λεχωνίων στο χρόνο, από το 1893 μέχρι και το 1970, πραγματοποιείται στην πλατεία του χωριού, με την φροντίδα του ένθερμου συλλέκτη, Νίκου Μαστρογιάννη. Ο ίδιος κατάγεται από την συγκεκριμένη περιοχή και διατηρεί άρρηκτους δεσμούς με την πατρώα γη, έχοντας πάντα ως στόχο να αναδείξει γνωστές και άγνωστες πτυχές της τοπικής ιστορίας.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Στόχος του δραστήριου συλλέκτη και φιλίστορος από τα Ανω Λεχώνια, είναι να ζωντανέψει την πλατεία των Ανω Λεχωνίων με μια υπαίθρια έκθεση που ξυπνάει μνήμες και παρουσιάζει στιγμές μιας άλλης εποχής μέσα από σπάνια φωτογραφικά τεκμήρια.

«Το υλικό συγκεντρώθηκε χάρη στην εμπιστοσύνη που μου έδειξαν δεκάδες οικογένειες που μου έδωσαν οικογενειακά κειμήλια», όπως δήλωσε ο ίδιος στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Οικογένεια Εβαρίστο Ντε Κίρικο το 1895 στα εγκαίνια του τρένου Βόλου – Λεχωνίων. Μπροστά διακρίνονται οι Αλμπέρτο Σαβίνιο και Τζώρτζιο Ντε Κίρικο

Ο Νίκος Μαστρογιάννης, ο οποίος υπήρξε για χρόνια ναυτικός, συλλέγει φωτογραφίες και γραπτά τεκμήρια τα δέκα τελευταία χρόνια, για να τα διαφυλάξει «από την φθορά του χρόνου» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το υλικό που παρουσιάζει στην συγκεκριμένη έκθεση προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από τον τόπο καταγωγής του, αλλά ενδιαφέρει όλους τους Πηλιορείτες, διότι παρουσιάζονται σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα που δείχνουν, μεταξύ άλλων, την διάνοιξη της Γορίτσας, στο πλαίσιο κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Λεχωνίων το 1895.

Το αρχείο του συλλέκτη αριθμεί πάνω από 2.000 φωτογραφίες, ενώ στην έκθεση παρουσιάζονται 550 συνολικά, οι οποίες καλύπτουν την χρονική περίοδο 1893 – 1970, έχοντας ως σημείο αναφοράς τον «Μπακαλόγατο», την γνωστή κινηματογραφική και θεατρική ηθογραφία εποχής. Το κύριο θέμα της έκθεσης είναι τα μαγαζιά που λειτουργούσαν κάποτε, η εμπορική και αγροτική δραστηριότητα, που σημειώνονταν στην περιοχή των Ανω Λεχωνίων. Εντύπωση προκαλεί, εξάλλου, παλιά φωτογραφία από τον φούρνο Σαμαρά, στην οποία ηλικιωμένη γυναίκα περιμένει να βγει το πρώτο καρβέλι και κρατάει στα χέρια της τον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

«Πολυκατάστημα» του Επαμεινώντα Ζαφειρίου το 1965

«Υπάρχει πάντα στο κέντρο της μνήμης η επιθυμία να διασώσουμε και να ζωντανέψουμε χώρους που είναι σήμερα βουβοί, όπως για παράδειγμα, το κτίριο Μαυρογιάννη, η πλατεία του χωριού όπου δεν υπάρχει πλέον καμία δραστηριότητα, με εξαίρεση το σφύριγμα του Μουτζούρη, η αξιοποίηση του χώρου του σιδηροδρομικού σταθμού» υπογραμμίζει ο ίδιος.

Στο μεταξύ, η προσέλευση του κόσμου είναι συγκινητική και παράλληλα είναι αξιοσημείωτη η διάθεση να συμπληρωθεί το παζλ της μνήμης με ακόμη περισσότερα τεκμήρια, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν σε προσεχή έκθεση.

Μεταξύ των τεκμηρίων που φιλοδοξεί να αναδείξει ο Νίκος Μαστρογιάννης είναι το έρημο κτίριο του Μεταξουργείου Κοκοσλή στα Ανω Λεχώνια, που ανάγεται στα 1870 και σύμφωνα με την δημοσιογράφο Νίτσα Κολλιού, όπως αναφέρεται στο βιβλίο της για την βιομηχανία του Βόλου, ήταν το πρώτο βιομηχανικό κτίριο της περιοχής. Κατά τον ιστορικό Γιάννη Κορδάτο, αντίστοιχα, ήταν η πρώτη εφαρμογή παιδικής εργασίας.

Υπαίθριο κρεοπωλείο Χαλαστάρα το 1930

«Στόχος μου, υπογραμμίζει ο Νίκος Μαστρογιάννης, είναι να αναδειχθεί η ιστορία» αναλύοντας την βαθύτερη φιλοσοφία του ως συλλέκτη παλιών φωτογραφιών καρτ ποστάλ. Ο ίδιος είναι παράλληλα μέλος της Φιλοτελικής Λέσχης Βόλου και όπως τονίζει «μου αρέσει η συλλογή παλιών τεκμηρίων. Μου προσφέρει ικανοποίηση αυτή η δραστηριότητα, διότι μαθαίνω την ιστορία του χωριού μου και παράλληλα έχω την αίσθηση ότι την μεταβιβάζω στους συντοπίτες μου και κυρίως στα παιδιά μου».

Η συγκινητική ανταπόκριση του κόσμου στην έκθεση «Τα Λεχώνια του περασμένου αιώνα» τον οδήγησαν στην απόφαση παράτασης της έκθεσης μέχρι μεθαύριο, Κυριακή 13 Αυγούστου, ενώ το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης είναι από τις 6 το απόγευμα έως αργά το βράδυ.

Πρωτομαγιά - χειροποίητο στεφάνι από Λεχωνίτη κηπουρό - φωτό του 1910

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου