Γιώργος Λαμπράκης:«Εύκολες» λύσεις σε περιβαλλοντικά αδιέξοδα

γιώργος-λαμπράκηςεύκολες-λύσεις-σ-617840

Μια σειρά από άκρως ενδιαφέροντα, θετικά και αρνητικά, συμπεράσματα μπορούμε να εξάγουμε από την υπόθεση της διοχέτευσης αστικών λυμάτων στο λιμάνι του Βόλου, που μονοπωλεί το ενδιαφέρον της τοπικής κοινής γνώμης τις τελευταίες ημέρες και προκάλεσε και την παρέμβαση του εισαγγελέα. Το πρώτο θετικό συμπέρασμα είναι αυτό ακριβώς.

Οτι δηλαδή οι δικαστικές αρχές κινήθηκαν άμεσα και διέταξαν τη διενέργεια προκαταρτικής εξέτασης για να διαπιστωθεί, αφενός αν υπάρχουν ευθύνες των εμπλεκόμενων στην υπόθεση και αφετέρου, σε ποιο βαθμό θα επιβαρυνθεί το θαλάσσιο περιβάλλον από τα δεκάδες χιλιάδες κυβικά αστικών λυμάτων τα οποία θα καταλήγουν στο εμπορικό λιμάνι, τα δύο 24ώρα που όπως εκτιμάται θα διαρκέσουν οι εργασίες σύνδεσης του αγωγού με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού. Το δεύτερο θετικό συμπέρασμα αφορά στην ενεργοποίηση μιας σειράς μηχανισμών που σπανίως δραστηριοποιούνται, όπως η διεύθυνση περιβάλλοντος της περιφερειακής ενότητας Μαγνησίας και ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου που προσπάθησαν να αποτρέψουν τη διάθεση των αστικών λυμάτων στη θάλασσα. Από την άλλη πλευρά το Λιμεναρχείο προχώρησε ήδη στο σχηματισμό δικογραφίας και δρομολόγησε τις διαδικασίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων για ρύπανση του περιβάλλοντος. Από την εξέλιξη της προκαταρκτικής εξέτασης θα προκύψει αν συντρέχουν λόγοι ώστε να ανοίξει και ποινικό κεφάλαιο στην υπόθεση.

Πάμε τώρα στα αρνητικά σημεία που εκτός από το προφανές, την επιβάρυνση δηλαδή της θάλασσας με τεράστιες ποσότητες μερικώς χλωριωμένων αστικών αποβλήτων, υπάρχουν και ζητήματα που προβληματίζουν έντονα σε μια εποχή μάλιστα που η εποπτεύουσα αρχή, δηλαδή η ΔΕΥΑΜΒ, έχει διασφαλίσει 10άδες εκατομμύρια ευρώ από κοινοτικά και όχι μόνο προγράμματα χρηματοδότησης, για τη θωράκιση του Παγασητικού. Από την πρώτη στιγμή η πάγια θέση της επιχείρησης ύδρευσης ήταν πως η επιλογή της διοχέτευσης των αστικών λυμάτων στη θάλασσα ήταν μονόδρομος, με δεδομένη την απουσία πρακτικής εναλλακτικής λύσης. Αν δηλαδή υπήρχε και δεύτερος αγωγός όπως αυτός που έχει σχεδιαστεί να κατασκευαστεί στο μεγάλο έργο του αποχετευτικού δικτύου της Αγριάς, τότε δεν θα φτάναμε στο σημερινό αδιέξοδο. Τους λανθασμένους σχεδιασμούς των περασμένων δεκαετιών πληρώνει σήμερα η πόλη που αναγκάζεται να μετατρέψει σε μια τεράστια χαβούζα το λιμάνι της, έστω και για δύο 24ωρα. Από την άλλη μεριά, η στάση της ΔΕΥΑΜΒ που έδωσε την εντύπωση ότι επέλεξε χωρίς δεύτερη σκέψη να διοχετευθούν στη θάλασσα τα αστικά λύματα, προκάλεσε αρνητικές εντυπώσεις καθώς πρόκειται για την καθ΄ ύλην αρμόδια υπηρεσία στα ζητήματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Όσες εναλλακτικές λύσεις προτάθηκαν για την αντιμετώπιση του προβλήματος, απορρίφθηκαν ασυζητητί, ενώ δεν υπήρξε καν έκκληση προς τους πολίτες να ελαχιστοποιήσουν τη χρήση νερού για το χρονικό διάστημα αποκατάστασης της βλάβης στο βιολογικό καθαρισμό. Μόνο κάποιες τυπικές συστάσεις έγιναν σχετικά με την αποφυγή κολύμβησης στα σημεία κοντά στο λιμάνι. Αυτές οι συστάσεις μάλλον δεν ελήφθησαν υπόψιν από τους περισσότερους, καθώς χθες το πρωί η κεντρική προβλήτα γύρω από το κτίριο του λιμεναρχείου ήταν γεμάτη από Βολιώτες που ψάρευαν αμέριμνοι, τη στιγμή που σε κοντινή απόσταση διοχετεύονταν στη θάλασσα τεράστιες ποσότητες αστικών λυμάτων.

Κατά συνέπεια, αν δεν πειστεί ο πολίτης για την απόλυτη προσήλωση των αρμόδιων υπηρεσιών στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος πώς είναι δυνατόν να ενεργήσει, στη συνέχεια, ο ίδιος με ανάλογη συνείδηση; Για να μετριαστεί τώρα το κακό θα πρέπει να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό οι εργασίες στο βιολογικό καθαρισμό και παράλληλα να υπάρξουν συνεχείς και προσεκτικές μετρήσεις στα νερά της θάλασσας, έτσι ώστε ο κόσμος να έχει πλήρη ενημέρωση για την ποιότητά τους.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου