Γιώργος Λαμπράκης:Ετοιμοι να επαναλάβουν τα περσινά λάθη

γιώργος-λαμπράκηςετοιμοι-να-επαναλά-640509

Πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και της ομοσπονδίας Βενζινοπωλών αποτελεί τα τελευταία 24ωρα το θέμα του πετρελαίου θέρμανσης που ουδείς γνωρίζει πως θα αρχίσει να διατίθεται, με δεδομένη την απόφαση των πρατηριούχων να απέχουν από τη διακίνησή του.

Άλλες εποχές θα μπορούσαμε να επισημάνουμε ότι στο μέσον αυτής της αντιπαράθεσης θα βρεθούν οι καταναλωτές, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει αυτή τη φορά, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών απλά αδυνατεί να προμηθευτεί πετρέλαιο θέρμανσης, με την τιμή του να παραμένει σε δυσθεώρητα ύψη. Παρά τις τραγικές καταστάσεις του περασμένου χειμώνα, όταν οι 7 στους 10 δεν προμηθεύτηκαν ούτε ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης, τίποτα δεν έχει αλλάξει ενόψει της φετινής χειμερινής περιόδου. Η τιμή του καυσίμου διαμορφώνεται κοντά στα 1,30 ευρώ το λίτρο, δηλαδή απαιτούνται 1.300 ευρώ για να προμηθευτεί κάποιος μόλις έναν τόνο πετρελαίου!

Το υπουργείο οικονομικών δεν έμαθε τίποτα από το μάθημα του περασμένου χειμώνα, όταν κατρακύλησε η κατανάλωση και μαζί της και τα έσοδα του δημοσίου. Ο ισχυρισμός ότι με την εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης αντιμετωπίστηκε το λαθρεμπόριο εξακολουθεί να αποτελεί θεωρητική προσέγγιση ενός θέματος που καίει στην κυριολεξία τους πολίτες για εντελώς όμως διαφορετικούς λόγους. Μπορεί να πατάχθηκε σε μεγάλο βαθμό το λαθρεμπόριο και να απετράπησαν φαινόμενα παραοικονομίας, ωστόσο τα σπίτια των Ελλήνων ήταν παγωμένα και τα πορτοφόλια τους άδεια. Ακόμη και η περίφημη διαδικασία επιστροφής του φόρου κατανάλωσης σε όσους προμηθεύτηκαν πετρέλαιο κατέληξε σε ένα τεράστιο φιάσκο, καθώς ελάχιστοι ήταν εκείνοι που κατάφεραν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τη σχετική αίτηση. Η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν πήρε ούτε ένα ευρώ επιστροφή, καθώς δεν είχε τη δυνατότητα ή τις γνώσεις ώστε να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη διαδικασία. Αποτέλεσμα ήταν να περισσέψουν 10άδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία του υπουργείου που επιμένει στην εφαρμογή ενός μέτρου το οποίο απέτυχε παταγωδώς.

Πέρα από τις οικονομικές συνέπειες, είχαμε και τις περιβαλλοντικές, που ήταν ακόμη πιο οδυνηρές. Πόλεις σαν το Βόλο μετατρέπονταν σε θάλαμο αερίων μόλις σουρούπωνε. Από τα μέσα Νοεμβρίου, που άρχισαν να καίνε τα τζάκια και οι ξυλόσομπες, η πόλη θύμιζε πραγματικό τοπίο στην αιθαλομίχλη, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων από τις καμινάδες κάλυπταν την ατμόσφαιρα, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δημόσια υγεία. Η καύση ξύλου αλλά και η αλόγιστη χρήση κάθε υλικού που μπορούσε να χωρέσει σε μια σόμπα ή ένα τζάκι και να καεί προσφέροντας λίγη ζεστασιά, επιβάρυναν τον αέρα που αναπνέουμε σε βαθμό κάτι παραπάνω από ανησυχητικό. Καθημερινά οι ενδείξεις από τους σταθμούς μέτρησης της αέριας ρύπανσης χτυπούσαν «κόκκινο», ενώ το φαινόμενο ήταν ορατό ακόμη και διά γυμνού οφθαλμού. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και φέτος από τη στιγμή που λίγο προτού ξεκινήσει η περίοδος πώλησης πετρελαίου θέρμανσης τα δεδομένα παραμένουν ίδια και όποιοι σχεδιασμοί για αλλαγές, θα διατηρηθούν, προφανώς, σε θεωρητικό επίπεδο. Σε αυτό το σκηνικό η παρέμβαση της ομοσπονδίας βενζινοπωλών μόνο θετικά μπορεί να επιδράσει, από τη στιγμή που θα ασκηθεί επιπλέον πίεση στο επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών ώστε να δώσει λύσεις, άμεσα, σε ένα θέμα μείζονος σημασίας για τους καταναλωτές. Χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν όπως δεν υπάρχουν και άλλες οικονομικές αντοχές από τους πολίτες που ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν έναν ακόμη δύσκολο χειμώνα. Ο περυσινός θλιβερός απολογισμός περιστατικών συνανθρώπων μας, που πέθαναν από το κρύο ή επειδή χρησιμοποίησαν ακατάλληλα μέσα θέρμανσης, δεν πρέπει να επαναληφθεί.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου