ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Ο περιφερειακός του Βόλου ως «γεφύρι της Αρτας»… κι οι (αν)αρμόδιοι

ο-περιφερειακός-του-βόλου-ως-γεφύρι-τ-766127

Ο περιφερειακός του Βόλου ως «γεφύρι της Αρτας»… κι οι (αν)αρμόδιοι

….αρμοδιότητες έχει όποιος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες…(Γ. Γεννηματάς)

Του Ηλία Ξηρακιά π. αντιδημάρχου Βόλου

Με ενδιαφέρον παρακολουθώ τις τελευταίες ημέρες τον διάλογο στο διαδίκτυο όπως και τις ανακοινώσεις αρμόδιων και αναρμοδίων σχετικά με τις μελέτες και την κατασκευή των έργων, που υπολείπονται για την ολοκλήρωση του περιφερειακού για την παράκαμψη του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου – Αγριάς. Με έκπληξη μάλιστα είδα και το «νίπτω τας χείρας μου» της τυπικά αναρμόδιας Περιφέρειας που «δείχνει» το Υπουργείο και βέβαια ούτε λόγος για τον Δήμο να απουσιάζει παντελώς από το θέμα τα τελευταία τέσσερα (4) χρόνια.

Είναι αλήθεια ότι ο τελευταίος διορισμένος περιφερειάρχης (Φ. Γκούπας) κατ’ επιταγή του νόμου που είχε εισηγηθεί ο τ. ΥΠΕΧΩΔΕ (Γ. Σουφλιάς), μετέφερε στις τότε Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις (ΝΑ) και τους Δήμους, αρμοδιότητες συντήρησης οδικών δικτύων παρά τις διαμαρτυρίες τους, αφού αυτό γινόταν χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, που τελικά ποτέ δεν μεταφέρθηκαν.

Άλλο όμως είναι το θέμα των τυπικών αρμοδιοτήτων σχεδιασμού και συντήρησης των οδικών υποδομών κι άλλο θέμα είναι η διεκδίκηση κατασκευής των αναγκαίων έργων που καλύπτουν βασικές ανάγκες μιας πόλης και μιας περιοχής, οι φορείς των οποίων αγωνίζονται για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της ανάπτυξης του τόπου τους.

Ο Γιώργος Γεννηματάς, ένας χαρισματικός πολιτικός που δυστυχώς «έφυγε» νωρίς, έλεγε ότι πέρα από τα τυπικά «αρμοδιότητες έχει όποιος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες».

Όσοι λοιπόν έχουν παρακολουθήσει την ιστορία της περιοχής μας ξέρουν ότι η συζήτηση για τον περιφερειακό ξεκίνησε στα μέσα της 10ετίας του ΄70 με τα πρώτα χωροταξικά σχέδια.

Πιστεύει κανείς ότι θα είχαν γίνει τα βήματα, που έγιναν μέχρι σήμερα, αν η τοπική κοινωνία, με τους εκπροσώπους και τους πολίτες της, δεν διεκδικούσε τη μελέτη και την κατασκευή του έργου; Κάποιοι θα θυμούνται ότι κατά μήκος της Αναλήψεως είχε δημιουργηθεί κίνηση πολιτών για τον περιφερειακό, αφού όλη η κυκλοφορία και τα βαριά οχήματα περνούσαν από τον κεντρικό αυτό δρόμο της πόλης. Πιστεύει κανείς ότι θα είχε ενταχτεί η κατασκευή του περιφερειακού στα ολυμπιακά έργα, ώστε να ξεκινήσει επιτέλους και να υλοποιηθεί ένα τμήμα του, αν δεν υπήρχαν οι πιέσεις της τοπικής κοινωνίας; Πιστεύει κανείς ότι θα είχε προχωρήσει η κατασκευή του όταν μετά το 2004 ουσιαστικά εγκαταλείφτηκε αν δεν αναλάμβαναν πρωτοβουλίες οι ΝΑ Σκοτινιώτη, Πρίντζου και Παπατόλια, οι αντίστοιχοι δήμαρχοι και οι άλλοι φορείς ( ΤΕΕ κ.λπ.), σε μια εποχή μάλιστα με πολύ πιο δύσκολα εμπόδια, όταν διαλύονταν παλαιές «ολυμπιακές» εργολαβίες κι ξαφνικά αποκαλυπτόταν ο σπάνιος μυκηναϊκός θολωτός τάφος στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής;

Έζησα από κοντά την περίοδο 2006 -2010, ως αντινομάρχης, όταν έγινε μια μεγάλη προσπάθεια να «ξεμπλοκάρουμε» τα θέματα, σε συνεργασία με τον τοπικό υφυπουργό (Θ. Νάκο), για την προστασία του αρχαιολογικού τάφου, με άνω γεφύρωση που δεν προβλεπόταν, για να ενοποιήσουμε τα τμήματα που είχαν κατασκευασθεί, δίνοντας προσωρινή κυκλοφορία και διέξοδο στη Ν. Δημητριάδα, μέχρι να κατασκευασθεί η σήραγγα Γορίτσας κ.λπ. Είχαμε συγκροτήσει μάλιστα επιτροπή παρακολούθησης με εκπροσώπους του Δήμου και των κοινωνικών φορέων (ΤΕΕ κ.λπ.) που συνεδρίαζε σε τακτά διαστήματα και παρακολουθούσε την πορεία του έργου. Η συμβουλευτική αυτή επιτροπή που μάλιστα προβλέπεται από το νόμο (άρ 43. Ν 3669/08). Γιατί όμως αυτή η επιτροπή παρακολούθησης καταργήθηκε μετά την λειτουργία της Περιφέρειας, ενώ το έργο δεν είχε ολοκληρωθεί το 2010; Καταργήθηκε, όπως φαίνεται, όπως έγινε και με την επιτροπή κοινωνικού ελέγχου της ΑΓΕΤ και την on line παρακολούθησε των ρύπων του εργοστασίου, γιατί δεν είχε αρκετά likes όπως αναφέρθηκε αρμοδίως.

Είναι φανερό ότι ποτέ η τοπική μας κοινωνία, Δήμος και Περιφέρεια, δεν άφησαν, για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, την κατασκευή και ολοκλήρωση του περιφερειακού του Βόλου στον «αυτόματο πιλότο». Για τη Δημοτική Αρχή είναι κατανοητό, αφού έφερε έναν άλλο «ποδοσφαιρικό αέρα» στα δημοτικά πράγματα της πόλης. Εμφανίσθηκε μόνο μια φορά, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, μπροστά στη σήραγγα, κι αφού χυδαιολόγησε κατά των προηγούμενων, έκανε δηλώσεις για την ανάγκη κατασκευής δεύτερης σήραγγας κι από τότε μην τον είδατε τον …Παναή. Η Περιφέρεια όμως, ως διάδοχος των πρώην Νομαρχίας, δεν έχει καμιά δικαιολογία.

Είναι επιτακτική ανάγκη ο υπουργός να ανασυγκροτήσει την επιτροπή παρακολούθησης του έργου ώστε να επαναλειτουργήσει η δημόσια διαβούλευση και ο κοινωνικός έλεγχος για την ολοκλήρωση των μελετών, των απαλλοτριώσεων και της κατασκευής των έργων της πρώτης φάσης, από την Μπουρμπουλήθρα μέχρι τα Κάτω Λεχώνια.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου