ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Η ναυτική παράδοση της Μαγνησίας

η-ναυτική-παράδοση-της-μαγνησίας-1917

Του Δημήτρη Μποσνάκη

H θάλασσα, είτε ως εμπορική ναυτιλία είτε ως ναυταθλητισμός είτε ως θαλάσσιος τουρισμός, πέρα από την οικονομική πρόσοδο, το εισαγόμενο συνάλλαγμα, την προσφορά εργασίας σε συνήθως άγονες νησιωτικές περιοχές και στα εργατικά στρώματα των μεγαλουπόλεων, έχει μια ακόμη μεγαλύτερη προσφορά για την ανάπτυξη μιας χώρας, όπως η Ελλάδα, και μιας κοινωνίας ευρηματικής και ανήσυχης, όπως η Ελληνική: το “ελεύθερο πνεύμα”.

Ο πολιτισμός της Ελλάδας υπήρξε πάντα ναυτικός. Οι γνώσεις, οι τεχνικές, ο πλούτος, οι τέχνες και τα γράμματα, αναπτύχθηκαν εκεί όπου υπήρχε ακμαίο ναυτικό κράτος. Τόσο στην αρχαιότητα (Αιγαίο, Ιωνία, Αθήνα, Μεσόγειος), όπως και στη νεότερη εποχή (Βενετία, Λονδίνο, Άμστερνταμ κλπ), η θάλασσα είναι η πύλη των εξελίξεων. Οι άνθρωποι της θάλασσας υπήρξαν πάντα οι πρωτοπόροι των πολιτικών ιδεών, της αυτονομίας στην αυτοδιοίκηση, των τεχνολογικών εξελίξεων, του συγκρητισμού πολιτισμών, θρησκειών και φυλών.

Η Μαγνησία υπήρξε μια ανέκαθεν ναυτικά προνομιακή περιοχή. Με μια εύφορη ενδοχώρα που να μπορεί να στηρίξει εμπορικά λιμάνια, με την ξυλεία του Πηλίου που στήριξε τη ναυπήγηση στέρεων σκαριών, με τα ευλίμενα νησιά των Σποράδων και το θαλάσσιο καταφύγιο του όρμου των Τρικκέρων, χιλιάδες χρόνια πρωτοστάτησε στο εμπόριο, στους πολέμους, στον εισαγόμενο πλούτο, στην οικοδόμηση ξακουστών πολιτειών.

Σήμερα η συμβολή της θάλασσας στην ανάπτυξη του τόπου υστερεί απέναντι στο παρελθόν. Η ανάπτυξη των χερσαίων συγκοινωνιών και του χερσαίου εμπορίου, ο οικονομικός μαρασμός της ενδοχώρας, απομάκρυναν τη Μαγνησία από τους συγκοινωνιακούς κόμβους και τους πυλώνες εισαγωγής και εξαγωγής εμπορευμάτων. Σημαντικό ρόλο στη ναυτική υποβάθμιση της περιοχής έπαιξε και το ότι οι οικογένειες που σημάδεψαν την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, όσο και την πολιτική, δεν σχετίζονταν οικονομικά με τη θάλασσα και τη ναυτιλία.

Τα τελευταία χρόνια αναδύεται το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη τόσο του θαλάσσιου τουρισμού, όσο και των ναυτικών αθλητικών εκδηλώσεων. Αναδύονται σχέδια για τουριστικές επενδύσεις σε νησιωτικές και παραθαλάσσιες περιοχές (Αλατάς, Πτελεός κλπ), έχει εκπονηθεί πρόταση για μεγάλες ναυτικές εγκαταστάσεις στην περιοχή των Τρικκέρων, έχουν επανακάμψει τα σχέδια για την ίδρυση ναυτικών σχολών. Έχει τονωθεί το ενδιαφέρον για την εμπορική και τουριστική ανάπτυξη του λιμένος Βόλου. Έχουν βελτιωθεί λιμενικές υποδομές στο Ανατολικό Πήλιο. Βέβαια η μεγάλη πηγή του έμψυχου δυναμικού της ναυτιλίας μας και των τουριστικών επενδύσεων είναι οι Βόρειες Σποράδες.

Το ζητούμενο είναι ότι το ενδιαφέρον των ντόπιων πολιτικών δεν έχει σε πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος την προς τη θάλασσα έξοδο της Μαγνησίας, τη σύζευξη του αεροδρομίου της Αγχιάλου με τα παράλια του Παγασητικού και όχι μόνο, την ανάδειξη της ομορφιάς και των πλεονεκτημάτων του ίδιου του Παγασητικού, την ύπαρξη τουριστικών «πακέτων» για όλη τη Μαγνησία, από το Πήλιο, τον Παγασητικό μέχρι το Θαλάσσιο Πάρκο της Αλοννήσου. Δεν υπάρχει ο απαραίτητος συντονισμός όλων των αυτοδιοικητικών φορέων για μια συνολική ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου του νομού. Αεροδρόμιο Αγχιάλου, λιμένας Βόλου πρέπει να είναι οι πυλώνες εισόδου τουριστών και εξόδου εμπορευμάτων. Όρμος Τρικκέρων και Πτελεού και τουριστική και βιοποριστική αναβάθμιση των Βορείων Σποράδων πρέπει να είναι οι αποδέκτες της ανάπτυξης. Αν γίνουν αυτά, όλα τα άλλα θα πάρουν το δρόμο τους.

Πάνω απ’ όλα όμως χρειάζονται έργα υποδομών, όπως η ναυτική εκπαίδευση, οι διεθνείς ναυταθλητικές εκδηλώσεις και η σύνδεση των αεροδρομίων με υποδομές που πρέπει να αναπτυχθούν στις δύο πλευρές του Παγασητικού. Αυτά θα φέρουν εκτίναξη του τουριστικού και πολιτιστικού «σήματος» της περιοχής, πολλές θέσεις εργασίας, ευκαιρίες εκπαίδευσης, και πάνω απ’ όλα ο επενδυτής που θα έλθει στη Μαγνησία δεν θα νιώθει ότι χάνει τον καιρό του και τα λεφτά του. Μόνον τότε θα φύγουν οι ρυπογόνες βιομηχανίες και θα μιλάμε για αναβάθμιση στην υγεία των κατοίκων της πόλης. Μια επένδυση φεύγει όταν εκτοπίζεται από μεγαλύτερη επένδυση. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να αλλάξει το παραδοσιακό πολιτικό προσωπικό και οι άνθρωποι που έχουν αλλού τα συμφέροντά τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου