ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Εκλογικός νόμος και Τοπική Αυτοδιοίκηση

εκλογικός-νόμος-και-τοπική-αυτοδιοίκ-16777

Του Ευθύμιου Ζιγγιρίδη,

BEngMScAMIEEMILT, Σύμβουλου Στρατηγικών Επενδύσεων

Με αφορμή την κοινή συνέλευση ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ όπου συζητήθηκε το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τον εκλογικό νόμο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αναρωτιέμαι για τους λόγους αλλαγής του εκλογικού νόμου. Ας πάρουμε τα πράματα από την αρχή.

Κλεισθένης Ι θα ονομαστεί το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης το οποίο αναφέρεται στο νέο εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής στην τοπική αυτοδιοίκηση στις επερχόμενες εκλογές. Ο υπουργός Κος Σκουρλέτης δήλωσε στο πρόσφατο παρελθόν τα παρακάτω:

«H απλή αναλογική είναι το πρώτο βήμα σε μία ανοιχτή μεταρρυθμιστική διαδικασία, που θα ολοκληρωθεί μετά τη συνταγματική αναθεώρηση. O δήμαρχος θα εκλέγεται απευθείας, όπως και τώρα, από το λαό. Θα υπάρχουν δύο γύροι, σε περίπτωση που δεν πάρει κάποιος πάνω από 50% στον πρώτο. Η διαφορά έγκειται στο ότι οι παρατάξεις θα παίρνουν τόσους δημοτικούς συμβούλους, όσα τα ποσοστά τους την πρώτη Κυριακή. Τη δεύτερη θα κρίνονται μόνο οι επικεφαλής των δύο πρώτων συνδυασμών»

Η πρώτη ερώτηση η οποία γεννάται σε έναν λογικά σκεπτόμενο άνθρωπο είναι γιατί εφόσον θέλει η κυβέρνηση να εφαρμόσει απλή αναλογική πάει σε δεύτερες εκλογές για το πρόσωπο του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη. Εφόσον οι δημοτικοί σύμβουλοι καθορίζονται την πρώτη Κυριακή γιατί ο πλειοψηφών δεν γίνεται Δήμαρχος η Περιφερειάρχης από την πρώτη Κυριακή; Η πρώτη σκέψη είναι ότι αυτό θα επιτρέψει συναλλαγές κάτω από το τραπέζι και αθέμιτες συνεργασίες. Επίσης θα σημαίνει ότι οι μειοψηφίες θα έχουν τη δύναμη και τη δυνατότητα να αποφασίζουν την διακυβέρνηση της Περιφέρειας η του Δήμου. Πολύ σωστά ο κος Αγοραστός τόνισε απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση στην χθεσινή κοινή συνέλευση ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ:

«Αφού είσαστε υπέρ της απλής και άδολης αναλογικής, τι τον θέλετε τον β’ γύρο; Τι χρειάζεται η ψηφοφορία της δεύτερης Κυριακής;Διότι, η πρώτη Κυριακή είναι άδολη, η δεύτερη είναι δόλια. Διότι, άλλο η συνεργασία στο φως κι άλλο η συναλλαγή στο σκοτάδι. Διότι άλλο η συνεργασία σε προγραμματικό πλαίσιο κι άλλο η συναλλαγή με ανταλλάγματα. Άλλο η δημοκρατική λειτουργία με συναίνεση και συνεργασία κι άλλο η πλειοψηφία να καθίσταται όμηρος της μειοψηφίας».

Να τονιστεί ότι να από τα βασικά πλεονεκτήματα του θεσμού της αυτοδιοίκησης είναι οι σταθεροί εκλογικοί κύκλοι. Η εφαρμογή της απλής αναλογικής συνεπάγεται τη δημιουργία πλειοψηφιών συνασπισμού. Αυτό ακούγεται πολύ δημοκρατικό και για κάποιους πολύ δίκαιο. Η κουλτούρα συνεργασίας δεν είναι το δυνατό σημείο της Ελληνικής πολιτικής σκηνής. Η απλή αναλογική λειτουργεί μόνο σε κοινωνίες όπου η συναίνεση και η συνεργασία είναι χαρακτηριστικά της πολιτικής κουλτούρας. Αυτό παρατηρείται σήμερα μόνο στη Γερμανία, στην Ολλανδία και στο Βέλγιο. Στην Ελλάδα δεν έχουμε κατοχυρώσει το αγαθό της συνεννόησης. Εάν δεν καταφέρουν οι συνασπισμοί να συνεργαστούν τι θα απογίνει ο Δήμος ή η Περιφέρεια; Δεν μπορεί να προκληθούν τοπικές εκλογές σε περίπτωση μη συνεργασίας επομένως τι θα γίνει σε αυτήν την περίπτωση; Μήπως η κυβέρνηση σκέπτεται να εγκαταστήσει κάποιον «επίτροπο» ο οποίος θα έχει ευθύνη την λειτουργία των Δήμων η των Περιφερειών;

Η επιλογή αντιδημάρχων και αντιπεριφερειαρχών από κάθε παράταξη της μειοψηφίας θα είναι πλήγμα στην αξιοπιστία του θεσμού. Κάθε ένας που στον β΄ γύρο υποστηρίζει έναν υποψήφιο ο οποίος τελικά θα εκλεγεί, θα είναι έκθετος στην αντιπολίτευση για ιδιοτέλεια και προεκλογικό παζάρι, αν τελικά αναλάβει κάποιο αξίωμα. Είναι λοιπόν σαφές ότι κανείς δεν θα μπορεί να ασκήσει αξιόπιστη διοίκηση υπό αυτές τις συνθήκες.

Τελικά μήπως η κυβέρνηση γνωρίζει ότι οι τοπικές παρατάξεις που θα στηρίξει δεν θα έχουν την τύχη να πλειοψηφήσουν την πρώτη Κυριακή και δεν θα μπορέσει να εκλέξει κανέναν Δήμαρχο η Περιφερειάρχη της αρεσκείας της, επομένως αναζητάει συνεργασίες δεύτερης Κυριακής προκειμένου να μπορέσει να έχει επιρροή σε κάποιες τοπικές κοινωνίες;

Τέλος πιστεύω ότι αυτοσκοπός της κυβέρνησης είναι η επιρροή σε θεσμούς και το «γάντζωμα» στην εξουσία και αυτό διαφαίνεται σε όλες τις εθνικές και οικονομικές πολιτικές της παρούσης κυβέρνησης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου