ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Χαρισματικά παιδιά και το προνομιακό ξεκίνημα στην εκπαίδευση

χαρισματικά-παιδιά-και-το-προνομιακό-36423

Του Δημήτρη Αντωνίου, Καθηγητή Αγγλικής

aglo.academia@gmail.com

Με αφορμή την πρόσφατη δημοσίευση της επιτυχίας των αδελφών Ελευθερίας και Ελένης Ζεγγίνη και του Κωνσταντίνου Χατζηκοτούλα, που αφενός μεν είχε διεθνή απήχηση, αφετέρου δε η χώρα μας και ειδικότερα η πόλη μας έχει κάθε λόγο να αισθάνεται υπερήφανη για τους νέους διακεκριμένους επιστήμονές της.

Αλλά τι συνετέλεσε, ή καλύτερα, ποιοι παράγοντες συντελούν στην επιτυχία και διεθνή αναγνώριση των νέων επιστημόνων; Ας προσπαθήσουμε να κάνουμε μία ειλικρινή αναφορά των διαφόρων παραγόντων που συμβάλουν στο τελικό αποτέλεσμα.

Ξεκινώντας από την Αγγλοσαξονική παροιμία που λέει «Hard work brings success» που σημαίνει η σκληρή δουλειά φέρνει επιτυχία, η αντίστοιχη ελληνική παροιμία λέει «Τα καλά κόπεις κτώνται».

Οι άνθρωποι γεννιούνται με νοημοσύνη, αλλά όχι με γνώση. Η γνώση αποκτάται, ή ποτέ δεν αποκτάται, ανάλογα με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες όλοι μας συμβαίνει να γεννηθούμε.

Κάνοντας αναφορά στον τίτλο του κειμένου, «Χαρισματικά παιδιά και το προνομιακό ξεκίνημα στην εκπαίδευση», επικεντρωνόμαστε σε δύο σημεία, στο χάρισμα των παιδιών, αλλά και το προνομιακό ξεκίνημα. Τα δύο αυτά στοιχεία αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της επιτυχίας. Αν επικεντρωθούμε στην Ελευθερία Ζεγγίνη, η οποία είναι και η ηγετική προσωπικότητα της ομάδας, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά χαρισματικό άτομο, το οποίο από πολύ νεαρή ηλικία συνεδύασε την πνευματικότητά της, τον υψηλό δείκτη νοημοσύνης, την εργατικότητα, την υπομονή και επιμονή, την αποφασιστικότητα, την φιλοδοξία κλπ.

Το προνομιακό ξεκίνημα της Ελευθερίας ξεκίνησε με τις ξένες γλώσσες, όπως η ίδια δηλώνει, χωρίς να υποτιμάται ή να παραβλέπεται η αρμονική οικογένεια στην οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε. Η απόκτηση της γνώσης των ξένων γλωσσών και ιδιαίτερα τριών ευρωπαϊκών γλωσσών, σε τρομερά νεαρή ηλικία, Αγγλικά, Γερμανικά, Γαλλικά, δίνουν στους νέους ανθρώπους φτερά και ανοίγουν απεριόριστους ορίζοντες επιτυχίας και αναγνώρισης.

Ωστόσο, πέραν των τριών γνωστών συγκεκριμένων επιστημόνων του τόπου μας, υπάρχουν και εκατοντάδες άλλοι, εάν όχι εξίσου αναγνωρισμένοι, οπωσδήποτε αρκετά γνωστοί διεθνώς και οι οποίοι στον τόπο μας, δυστυχώς, παραμένουν σχεδόν άγνωστοι, πέραν του οικογενειακού τους περιβάλλον.

Ο δήμαρχός μας και οι συνεργάτες του θα μπορούσαν να κάνουν μία προσπάθεια να εντοπιστούν και να αναγνωριστούν αυτοί οι διάσπαρτοι Βολιώτες επιστήμονες. Επιπλέον η Δημοτική Αρχή θα μπορούσε να κάνει ένα πρωτοποριακό ξεκίνημα όσον αφορά τα χαρισματικά παιδιά και να τα προσφέρει ένα προνομιακό ξεκίνημα. Αλήθεια, τι πιθανότητες έχει ένα χαρισματικό παιδί των Ρομά, ή μεταναστών ή και απλών φτωχών οικογενειών να αξιοποιήσει τα ταλέντα του χωρίς να του δοθεί ένα προνομιακό ξεκίνημα;

Εάν πιστεύουμε ή καλύτερα εφόσον πιστεύουμε πως το μέλλον ανήκει στους χαρισματικούς, εργατικούς και φιλόδοξους νέους ανθρώπους είναι χρέος μας να τους προσφέρουμε ένα καλό ξεκίνημα.

Στην εκπαίδευση η αρχή δεν είναι το ήμισυ του παντός, είναι το παν, και ένα προνομιακό ξεκίνημα είναι το απόλυτο παν. Στην Ελλάδα έχουμε τη δημόσια εκπαίδευση που ο κάθε υπουργός και οι σύμβουλοί του, συνήθως λαμβάνουν υπόψη τους το πολιτικό και κομματικό όφελος, ή ζημία, και ανάλογα νομοθετούν. Από την άλλη πλευρά η ιδιωτική εκπαίδευση, κατά κανόνα, προσδοκά στο κέρδος, ευτυχώς που κατά καιρούς παρουσιάζονται και άνθρωποι, οι οποίοι πρωτίστως ενδιαφέρονται για την πρόοδο των μαθητών τους και δευτερευόντως για το γρήγορο και μεγάλο κέρδος.

Ερχόμαστε τώρα στην περίπτωση του Δήμου και ενός υγιούς σχολείου του Δήμου, το οποίο θα μπορούσε να επικεντρωθεί στα χαρισματικά παιδιά ασχέτου οικονομικής κατάστασης. Τα εύπορα και χαρισματικά παιδιά θα καταβάλουν κάποια δίδακτρα, τα χαρισματικά και οικονομικά ασθενή θα πληρώνουν πολύ λιγότερα. Ο Δήμος από την πλευρά του θα έχει τη δική του οικονομική εισφορά, η οποία μπορεί να προέρχεται και από άλλες πηγές, ΕΣΠΑ, διάφορα Ευρωπαϊκά προγράμματα κλπ. Οπωσδήποτε και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας μπορεί να έχει τη δική του σημαντική συμμετοχή.

Συμβαίνει να έχω πλήρη γνώση πως οι προτάσεις μου, ενδεχομένως, ή και προφανώς, θα ξενίζουν σε μερικούς, αλλά ας καταθέσουν και αυτοί τις δικές τους προτάσεις.

Κάθε τι το καινούριο συνήθως προξενεί αντιδράσεις, αλλά ας το σκεφτούμε πιο ψύχραιμα, δεν χάνουμε τίποτα. Οι ολιγάρχες θα χάσουν, αλλά τα άγνωστα χαρισματικά παιδιά θα ωφεληθούν, όπως συνέβη και στο παρελθόν.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου