ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Εκπαιδευτικός: Η πιο ξεχωριστή περίπτωση μαθητή

εκπαιδευτικός-η-πιο-ξεχωριστή-περίπτ-150126

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου

Σήμερα αποφάσισα να ξεφύγω λίγο από τα τετριμμένα περί Πανελληνίων και να ασχοληθώ με κάτι που σίγουρα απασχολεί τους γονείς σε αρκετές φάσεις κατά τη διάρκεια των μαθητικών χρόνων των παιδιών τους. Και για να μην μακρηγορώ αναφέρομαι στη δύσκολη ερώτηση που συνηθίζουν να κάνουν οι περισσότεροι γονείς: «Αραγε έχω διαλέξει τον σωστό εκπαιδευτικό για το παιδί μου;». Περίπλοκο ερώτημα, όσο και αν εκ πρώτης όψεως φαντάζει εύκολο για απάντηση, και για το λόγο αυτό μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ», θα επιχειρήσουμε να παραθέσουμε ορισμένα από εκείνα τα χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει ο σύγχρονος εκπαιδευτικός ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα για όλες τις πλευρές, το οποίο φυσικά διαφέρει από μαθητή σε μαθητή, από οικογένεια σε οικογένεια και σε συνδυασμό πάντα με τις ιδιαίτερες συνθήκες που μπορεί να επικρατούν.

Ο εκπαιδευτικός είναι η πιο ξεχωριστή περίπτωση μαθητή και όχι απλά η περίπτωση ενός επιστήμονα, που ούτως ή άλλως είναι αναγκαίο να επιμορφώνεται συνεχώς στην εποχή μας. Είναι η μόνη περίπτωση πολίτη που δεν είναι μαθητής μόνο όταν είναι μαθητής, αλλά τουλάχιστον καθ’ όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής του καριέρας. Είναι μαθητής της κοινωνίας και της ζωής (με τη διπλή όψη ανάγνωσης…) και ως εκ τούτου μπορεί να διαπαιδαγωγεί τα παιδιά και τους νέους. Και αυτό όχι γιατί το επιτάσσει η επαγγελματική ευσυνειδησία αλλά γιατί μόνο έτσι μπορεί να δημιουργήσει μια εικόνα «δασκάλου – παιδαγωγού», που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην παιδεία και στη μόρφωση των μαθητών του· κάτι που αποτελεί και τη μέγιστη φιλοδοξία του και την πεμπτουσία της πνευματικής και συναισθηματικής έκφρασής του.

Ο εκπαιδευτικός οφείλει από την πρώτη ημέρα της καριέρας του μέχρι και την τελευταία ώρα διδασκαλίας του να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον επιστημονικό, στον εκπαιδευτικό, στον παιδαγωγικό και στον κοινωνικό τομέα με τρόπο συστηματικό. Είναι «υποχρεωμένος» να παρακολουθεί σεμινάρια και επιμορφώσεις, συνέδρια και ημερίδες, γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξελίσσεται παράλληλα με τις ανάγκες των γοργά μεταβαλλόμενων καιρών μας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δημιουργεί και να ανανεώνει συνεχώς το δικό του εκπαιδευτικό υλικό εμπλουτίζοντάς το και από διάφορες έγκυρες ιστοσελίδες, που θα παίρνει ειδικές μορφές ανάλογα με τις λειτουργίες της σχολικής αίθουσας: ψηφιακά βιβλία, power point, video, σχεδιαγράμματα, ερωτηματολόγια κλπ. Και όλη αυτή η διαδικασία πρέπει να γίνεται σε ψηφιακό επίπεδο, γιατί έτσι κερδίζεται χρόνος, και είναι φοβερά εύκολο στην πρόσβαση και στη χρήση και απαιτεί απείρως μικρότερη επεξεργασία σε σχέση με την παραδοσιακή μορφή του έντυπου υλικού.

Ο εκπαιδευτικός οφείλει να έχει ένα ευρύ πεδίο μάθησης που θα περιλαμβάνει τα νέα επιστημονικά στοιχεία, το «φορτίο» της καθημερινότητας, τα ποικίλα κοινωνικά ζητήματα. Οι νέες τεχνολογίες, ο ψηφιόκοσμος, το διαδίκτυο, τα σχετικά περιοδικά, έντυπα και ηλεκτρονικά, προσφέρουν όλο και περισσότερες δυνατότητες· και επειδή είναι ατέλειωτο και χαοτικό το πεδίο τους, απαιτείται γνώση και εμπειρία για να μπορεί να βρίσκει έγκυρες πηγές με αμεσότητα, χωρίς να χάνει χρόνο «απ’ εδώ και απ’ εκεί» στις προκλητικές γειτονιές του ίντερνετ. Αλλά ο εκπαιδευτικός δεν αρκεί να είναι μόνο ένας μόνιμος μαθητής και ένας επιμελής επιστήμονας. Χρειάζεται να γίνει ένας προσεκτικός και μεθοδικός παρατηρητής της κοινωνίας και της ζωής. Να αντλεί στοιχεία εκπαίδευσης και αγωγής από τη ζέουσα πραγματικότητα, γιατί το σχολείο δεν μπορεί να ικανοποιεί τις ανάγκες και τις φιλοδοξίες των μαθητών απομονωμένο από τα «σημάδια των καιρών του».

Συμπερασματικά ο σωστός εκπαιδευτικός πρέπει να είναι ένας δάσκαλος που δεν επαναπαύεται, που δε λειτουργεί μηχανικά, που «ψάχνεται», θεωρώντας καθήκον του όχι να διδάξει απλά, αλλά να κάνει τα παιδιά να ενδιαφερθούν για το μάθημα, ώστε να θελήσουν να το μάθουν. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν και επειδή οι εποχές αλλάζουν, για να καταφέρουμε όλοι μας να ανταπεξέλθουμε στις δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί οφείλουμε να μπορούμε να προσαρμοζόμαστε αναλόγως.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου