ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Συμβουλές για την Εκθεση της Γ΄Λυκείου

συμβουλές-για-την-εκθεση-της-γ΄λυκείο-219503

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου

Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο οποίο εξετάζονται 90.000 περίπου υποψήφιοι αποτελεί μάθημα – κλειδί για την πρόσβαση στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των Επιστημονικών Πεδίων. Κι αυτό καθώς έχει δυο χαρακτηριστικά: πρώτον συγκεντρώνει πολύ μικρό αριθμό υποψηφίων στις υψηλές βαθμολογίες (περίπου 1% στη βαθμολογική κλίμακα 18-20 και συνολικά περίπου ένας στους πέντε γράφει πάνω από 15). Δεύτερον γιατί είναι ένα μάθημα στο οποίο αφενός έχει τις περισσότερες αναβαθμολογήσεις (ένα στα τέσσερα γραπτά αναβαθμολογούνται) και αφετέρου ο υποψήφιος συνήθως πέφτει έξω στις βαθμολογικές του προσδοκίες.

Παράλληλα, το γεγονός ότι διαχρονικά ισοδυναμεί με το «βάπτισμα του πυρός» για τους μαθητές αυξάνει περαιτέρω τη σημασία που διαδραματίζει για την επιτυχή έκβαση των Πανελληνίων Εξετάσεων. Για το λόγο αυτό μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ θα παραθέσουμε ορισμένες συμβουλές που ευελπιστούμε να φανούν χρήσιμες για κάθε παιδί που θα συμμετέχει και στον φετινό «μαραθώνιο» των Πανελληνίων.

Μερικές χρήσιμες οδηγίες

Μια βασική επισήμανση σε ό,τι αφορά τη σύνταξη της έκθεσης είναι το γεγονός πως ο περιορισμός των λέξεων δεν επιτρέπει εκ των πραγμάτων τη διεξοδική και πλήρη κάλυψη των ζητουμένων του θέματος. Ο μαθητής δεν καλείται, άρα, να δώσει μια αναλυτική παρουσίαση όλων των πτυχών του θέματος, αλλά να επιλέξει ορισμένες μόνο ιδέες σε σχέση με αυτό και να τις τεκμηριώσει με επάρκεια.

Εφόσον στο πλαίσιο της Γ’ Λυκείου οι μαθητές εξοικειώνονται με την έννοια των συλλογισμών και των επιχειρημάτων, εκείνο που αναμένεται από αυτούς είναι η σαφής παρουσίαση της σχετικής με το θέμα επιχειρηματολογίας τους. Το κείμενό τους ελέγχεται, έτσι, ως προς τη δομική του αρτιότητα, την ποιότητα της έκφρασης και, φυσικά, ως προς τη σαφήνεια των επιχειρημάτων.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό η αρχική διερεύνηση του θέματος και η αναζήτηση του υλικού για τη σύνθεση της έκθεσης να γίνεται στο πρόχειρο, όπου ο μαθητής θα καταγράψει συνοπτικά τις ιδέες του προκειμένου να δημιουργήσει το διάγραμμα του κειμένου του.

Το διάγραμμα είναι αναγκαίο, διότι επιτρέπει στον μαθητή να οργανώσει ορθά τις ιδέες του, ώστε να επιτευχθεί η απαιτούμενη αλληλουχία του κειμένου.

Ξεχάστε επιτέλους τα SOS!

Ένα μεγάλο λάθος που γίνεται συχνά είναι η εμμονή στο «Ποιο είναι το SOS θέμα στην έκθεση για φέτος»! Ξεχάστε το! Δενυπάρχει SOS. Το μόνο SOS θέμα βρίσκεται στο μυαλό των μελών της επιτροπής που θα επιλέξει τα θέματα! Κανείς μαθητής δε θα γράψει άριστα στην έκθεση, επειδή την προηγούμενη μέρα διάβασε 5 θέματα και «έπεσε» ένα από αυτά. Στην έκθεση θα γράψει καλά αυτός που εξασκήθηκε κατάλληλα όλη τη χρονιά, για να αντιμετωπίσει το οποιοδήποτε θέμα, είτε αυτό θεωρήθηκε από κάποιους SOS, είτε όχι, είτε ακόμη κι αν δεν το έχει ξαναδεί ποτέ στη ζωή του!

Γράψτεμετοπροσωπικόσαςύφος

Τα φυλλάδια που δίνουν οι καθηγητές έχουν σαν στόχο τον εμπλουτισμό των ιδεών του μαθητή. Αυτός με τη σειρά του, έχοντας «γεμίσει» με ιδέες, οφείλει να τις προσαρμόζει στο προσωπικό του ύφος και με την κατάλληλη μέθοδο να γράψει ένα ολοκληρωμένο (από κάθε άποψη) κείμενο. Προσοχή! Πρέπει να ξεχωρίζει το προσωπικό ύφος! Γιατί, πιστέψτε με, όταν ένα μαθητικό γραπτό εμπεριέχει κομμάτια τα οποία ο μαθητής έχει αποστηθίσει και παρεμβάλλει μεταξύ των δικών του λεγομένων, φαίνονται (για να το πω πολύ απλά) «σαν τη μύγα μέσα στο γάλα»!

Πάρτε μαζί σας ρολόι!

Μην ξεχάσετε το ρολόι την ημέρα των πανελληνίων! Θα αγχωθείτε να ρωτάτε συνέχεια «τι ώρα είναι» και θα εκνευρίσετε τους γύρω σας. Υπολογίστε περίπου 40 λεπτά για την περίληψη (το πολύ), 30-40 για τις ασκήσεις και τον υπόλοιπο χρόνο για την παραγωγή λόγου-έκθεση. Εκείνες τις ώρες κρίνεται το μέλλον σας. Κάντε τες πιο χαλαρές.

Μη διστάσετε να ζητήσετε διευκρινίσεις!

Δεν ήταν λίγες οι φορές που η διατύπωση κάποιου θέματος ήταν ασαφής! Τολμήστε να ρωτήσετε ακόμη και μια άγνωστη λέξη! Το πολύ πολύ να σας πουν «όχι»! Δεν έγινε και τίποτα. Να ξέρετε πάντως πως οποιαδήποτε διευκρίνιση κριθεί αναγκαία θα δοθεί σε όλους!

Ηρεμήστε λοιπόν και αντιμετωπίστε με θάρρος τις προκλήσεις! Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής θα πετύχει. Ακόμη κι αν αισθάνεστε ότι ξεχάσατε τα πάντα, θα κρατήσει λίγα δευτερόλεπτα. Πείτε στον εαυτό σας απλά ένα «ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΟΥ»! Εξετάσεις είναι, θα περάσουν!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου