ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Πανελλήνιες και διαχείριση χρόνου

πανελλήνιες-και-διαχείριση-χρόνου-272949

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου

Μία καινούρια σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και ένα μήνα γεμάτη στόχους, προσδοκίες και νέες υποχρεώσεις για τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς που απαιτούν χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο χρόνος είναι πολύτιμος, καθώς αν χαθεί δεν μπορεί να αναπληρωθεί με κανέναν τρόπο. Βέβαια, για πολλούς ανθρώπους συχνά αποδεικνύεται ελάχιστος, καθώς υπάρχουν τόσα πράγματα που πρέπει να προλάβουμε που δύσκολα τα καταφέρνουμε.

Ιδιαίτερα τα παιδιά εργάζονται πολύ σκληρά, αφού το πρωί πηγαίνουν στο σχολείο και όλη την υπόλοιπη μέρα την αφιερώνουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες και φυσικά στη μελέτη των μαθημάτων τους, που θα αποτελέσει το κλειδί για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο.

Στο σημείο όμως αυτό θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών δυσκολεύονται να ανταποκριθούν επαρκώς στις αυξημένες σχολικές και εξωσχολικές υποχρεώσεις τους και κάθε μέρα δίνουν μάχη με τον χρόνο.

Η μείωση των ωρών της ξεκούρασης, το αυξημένο άγχος και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου αποτελούν μόνο ένα μέρος των επιπτώσεων της κακής διαχείρισης του χρόνου που, κατά κανόνα, οδηγεί μακροπρόθεσμα σε αρνητικά αποτελέσματα.

Η σωστή διαχείριση του χρόνου συμβάλλει, σε κάθε περίπτωση, στη μείωση του άγχους και καθιστά το άτομο αξιόπιστο απέναντι στους άλλους. Η διαχείριση του χρόνου είναι μια δεξιότητα η οποία μπορεί να διδαχθεί και όσο πιο νωρίς γίνει αυτό, τόσο πιο γρήγορα θα μάθει το παιδί να λειτουργεί υπεύθυνα και ανεξάρτητα, αποκτώντας παράλληλα εμπιστοσύνη στον εαυτό του.

Για το λόγο αυτό, μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ, σήμερα θα παραθέσουμε ορισμένες συμβουλές που ευελπιστούμε να αποδειχθούν πολύτιμες για παιδιά και γονείς, ιδιαίτερα για όλους εκείνους τους μαθητές που βρίσκονται στην τελευταία τάξη του Λυκείου και ετοιμάζονται να μπουν στο στίβο των Πανελληνίων.

Τεχνικές διαχείρισης χρόνου για παιδιά

Ακολουθούν ενδεικτικά, μερικές απλές τεχνικές τις οποίες κάθε παιδί μπορεί να ακολουθήσει:

Δημιουργία προγράμματος ημέρας: Χωρίστε την ημέρα σας σε τμήματα. Δείτε την ημέρα σας σαν ένα έργο που πρέπει να διαχειριστείτε. Χωρίς την σωστή διαχείριση του χρόνου, θα καταφέρετε λιγότερα σε ένα 24ωρο από ότι εάν χωρίσετε την ημέρα σας με τον σωστό τρόπο και παραμείνετε πιστοί στο χρονοδιάγραμμά σας χωρίς να αποσπάται η προσοχή σας.

Όχι στις αναβολές. Μόλις πείτε, «δεν πειράζει, θα το κάνω αργότερα», ίσως περάσετε ένα μέρος των πιο παραγωγικών ωρών της ημέρας σας χωρίς να κάνετε κάτι από τα όσα πρέπει να κάνετε έτσι και αλλιώς αργότερα. Οπότε, καλύτερα να το ολοκληρώσετε και να το βγάλετε από το μυαλό σας.

Να λέτε όχι σε «πειρασμούς» όταν αυτοί θα σας οδηγήσουν να ξεφύγετε από το πλάνο της ημέρας σας, διότι τότε θα ενεργοποιηθεί το αίσθημα του άγχους και θα αποσυντονιστείτε. Λέτε όχι σε μία πρόταση για καφέ εκείνη την ώρα, αλλά προσδιορίζετε το πότε θα είσαστε διαθέσιμοι να χαλαρώσετε.

Ακολουθήστε σταθερό πρόγραμμα ύπνου και διατροφής. Τα παιδιά χρειάζονται ποιοτικό και ποσοτικό ύπνο για να μπορέσουν να ανταποκριθούν την επόμενη μέρα στις υποχρεώσεις τους, χωρίς να είναι αποσυντονισμένα κι εκνευρισμένα. Η έλλειψη ύπνου προκαλεί εκνευρισμό κι έλλειψη συγκέντρωσης.

Συμβουλές για γονείς και εκπαιδευτικούς

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αποτελούμε πρότυπα μίμησης με τα οποία τα παιδιά ταυτίζονται υιοθετώντας τις συνήθειες και τις συμπεριφορές μας. Η εικόνα ενός γονέα ή ενός εκπαιδευτικού αναβλητικού, που ποτέ δεν προλαβαίνει, χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης, διεκπεραιώνει τις δουλειές του την τελευταία στιγμή, τρέχει και αγχώνεται με το χρόνο ασκεί αρνητική επιρροή στα παιδιά, τα οποία πολύ πιθανόν να υιοθετήσουν ανάλογη συμπεριφορά. Για τους παραπάνω λόγους:

Μάθετε στα παιδιά να θέτουν προτεραιότητες και να τις ιεραρχούν. Βοηθήστε τα παιδιά να ορίσουν προτεραιότητες, εξηγήστε τους τη σημασία τους. Να τα ενθαρρύνετε να σκεφτούν τις επιλογές που έχουν για να διαχειριστούν καλύτερα τον χρόνο τους.

Επιβραβεύστε τις προσπάθειες που κάνουν τα παιδιά και επιμείνετε σε αυτές ακόμα κι όταν τα παιδιά δεν ακολουθούν ακριβώς αυτά που είχαν προγραμματίσει.

Επιλέξτε τις εξωσχολικές δραστηριότητες που πραγματικά ενδιαφέρουν τα παιδιά, χωρίς να τα «φορτώνετε» αφαιρώντας τους την δυνατότητα να διαχειριστούν τον συχνά λιγοστό ελεύθερο χρόνο τους με βάση τις δικές τους ανάγκες και επιθυμίες.

Συμπερασματικά τα παιδιά πρέπει να δουν την ημέρασαν ένα έργο που πρέπει να διαχειριστούν. Χωρίς τη σωστή διαχείριση του χρόνου, θα καταφέρουν λιγότερα σε ένα 24ωρο από ότι εάν χωρίσουν την ημέρα τους με τον σωστό τρόπο και παραμείνουν πιστά στο χρονοδιάγραμμά τους χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους. Η επιτυχία στις Πανελλήνιες, εκτός από συστηματικό διάβασμα απαιτεί και σωστή διαχείριση του χρόνου!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου