ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Κοιμητήριο Νέας Αγχιάλου (συνέχεια)

κοιμητήριο-νέας-αγχιάλου-συνέχεια-327261

Του Σταύρου Βίγκλα,

Nεα Αγχίαλος

Παρότι πέρασε αρκετός καιρός από τότε που η νέα δημοτική αρχή Βόλου ανακίνησε εκ του μη όντος θέμα Κοιμητηρίου στην Αγχίαλο που σχολίασα σε προηγούμενο κείμενό μου, επανερχόμενος στο καυτό αυτό ζήτημα, θέλω να επισημάνω και πάλι, ότι οι κάτοικοι της πόλης μας εξακολουθούν να διακατέχονται με συναισθήματα θυμού, οργής και αγανάκτησης για τη μεγάλη -δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο- αναστάτωση που προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί η άκαιρη αυτή παρέμβαση του δήμου στο Κοιμητήριο της πόλης μας!

Τρέχουν όλοι αλαφιασμένοι στα γραφεία του Δημαρχείου, ιδιαίτερα οι χήρες, να πληροφορηθούν τι συμβαίνει με τα μνήματα. Διερωτώνται εάν θα μπορούν συνεχίσουν να τα επισκέπτονται για ανάβουν με λίγο λαδάκι το καντηλάκι στους προσφιλείς τους νεκρούς, όπως γινόταν εδώ και 110 χρόνια! Ή η παρέμβαση στο Κοιμητήριο της Αγχιάλου που επιχειρεί να κάνει ο Δήμος Βόλου, στον οποίο δήμο -κακή της μοίρα- προσαρτήθηκε η Αγχίαλος με τον Νόμο Καλλικράτη, θα τους στερήσει αυτή τη δυνατότητα, μετατρέποντας αυτή την ιερή παράδοση σε ταξική; Εκείνοι δηλαδή που έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν μνήμα -είναι πράγματι ελάχιστοι- θα ανάβουν το καντηλάκι στους νεκρούς τους, ενώ από τη μεγάλη πλειονότητα των κατοίκων της επιχειρούν να της το στερήσουν!

Στους συμπολίτες μας είναι γνωστή η αδιαφορία και η έλλειψη ενδιαφέροντος που επιδεικνύει ο Δήμος Βόλου στη πόλη μας για την επίλυση των προβλημάτων της. Την έχουν εντελώς ξεχασμένη και παρατημένη. Αδυνατούν να κατανοήσουν την αναγκαιότητα και το επείγον της παρέμβασης στον ιστορικό μνημειακό τόπο του Κοιμητηρίου, καθ όν χρόνο έχουν αποτελματωθεί και χρονίζουν, όπως τονίσθηκε, σοβαρά έργα υποδομής ζωτικής σημασίας για τις συνθήκες διαβίωσής τους. (Δίκτυο αποχέτευσης και βιολογικού καθαρισμού, δίκτυο ύδρευσης, οδικό δίκτυο, άθλια οδοστρώματα, κυκλοφοριακή σήμανση, το καταρρέον λιμανάκι κλπ.)

Εύλογα, επομένως, οι πολίτες δεν κατανοούν γιατί θα πρέπει να είναι ενιαία η αντιμετώπιση της λειτουργίας των Κοιμητηρίων σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες σύμφωνα με τα ισχύοντα στον «Κούκο». Είναι δυνατό να εναρμονισθούν όλες οι λειτουργίες που βιώνουν οι κάτοικοι της πόλης του Βόλου με αυτές που βιώνουν οι πολίτες που ζούνε στις Δημοτικές Ενότητες που βρίσκονται στην περιφέρεια; Υπάρχουν τοπικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες σε κάθε Δημοτική Ενότητα που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Άρα τα περί ενιαίας αντιμετώπισης των Κοιμητηρίων είναι προσχηματικά. Άλλοι είναι οι λόγοι και η τοπική κοινωνία τους έχει αντιληφθεί.

Η Αγχίαλος, όπως είναι γνωστό και έχει επισημανθεί και άλλη φορά, είναι χαρακτηρισμένη από την Πολιτεία ως «Μαρτυρική πόλη». Υπέστη ολική καταστροφή από τους Ιταλούς το 1943 με πυρπόληση! Στα μνήματα είναι τα οστά των μαρτύρων ιδρυτών της πόλης! Που και αυτοί υπέστησαν ολοκαύτωμα όταν εκδιώχθηκαν από την πατρίδα τους της Βόρειας Θράκης.

Υπάρχουν ήθη, έθιμα και παραδόσεις που τηρούνται εδώ και 110 χρόνια και πλέον. Άρα δεν της αξίζει τέτοια συμπεριφορά! Έλλειψη χώρου στο Κοιμητήριο δεν υπάρχει. Ταφές – εκταφές αυτορυθμίζονται! Αυτά κύριοι της Δημοτικής Αρχής επιχειρείτε να τα ανατρέψετε άκαιρα και ασυλλόγιστα, χωρίς διαβούλευση και συμβιβασμό με την τοπική κοινωνία!

Τα όποια ρυμοτομικά σχέδια που θα υπάρξουν για τη χάραξη διαδρόμων και τον ευπρεπισμό του χώρου, ενέργειες για τις οποίες δεν υπάρχουν αντιρρήσεις, δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν δια μιας με το ομαδικό ξήλωμα των καλλιμάρμαρων παλαιών οικογενειακών τάφων! Η διαδικασία αυτή οφείλει να συντελεσθεί σταδιακά, μέσα σε βάθος χρόνου, με την οικειοθελώς παράδοσή τους!

Σε ό,τι αφορά τις επιβαρύνσεις διατήρησης των τάφων, με καθολικό αίτημα να συνεχισθεί η λειτουργία όπως μέχρι σήμερα, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η οικονομική συγκυρία. Απαράδεκτο να πενταπλασιάζετε το ετήσιο τέλος ανά μνήμα από 20 ευρώ που ήταν το 2011σε 100 ευρώ από το 2013 και μετά! Πως δικαιολογούνται οι υπερβολικές αυτές αυξήσεις δοθέντος ότι οι ταφές και εκταφές πληρώνονται κατά περίπτωση; Ποιες είναι οι αντίστοιχες υπηρεσίες που παρέχονται; Το ποσό των 100 ευρώ που ζητείται ετησίως για τη διατήρηση των οικογενειακών τάφων είναι κραυγαλέα ασύμμετρο προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες από τον Δήμο και την οικονομική κατάσταση των πολιτών και πρέπει να εκλογικευθεί. Μετατρέπετε το Κοιμητήριο σε κερδοφόρο οικονομική μονάδα; Και ποιος φέρει την ευθύνη της συσσώρευσης του σημαντικού αυτού ποσού για τα έτη 2013-2017 που καλούνται να πληρώσουν οι δημότες;

Σαν να μη τους έφθαναν τα διάφορα χαράτσια που επιφέρει η οικονομική συγκυρία με συνέπεια την σοβαρή συρρίκνωση του εισοδήματός τους, έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν και το άκαιρο χαράτσι του Δήμου! Οι Αγχιαλίτες φυσικά και δεν αρνούνται να καταβάλουν ένα λογικό ποσό ετησίως για τη διατήρηση των οικογενειακών τάφων, ανάλογο των σημερινών οικονομικών συνθηκών και της κοινής λογικής! Αλλά όχι και 100 ευρώ τον χρόνο!

Υπάρχει η σκέψη της προσφυγής στο Συνήγορο του Πολίτη, ή όπου αλλού κρίνουν για να αναζητήσουν επίλυση του σοβαρού αυτού θέματος! Παράλληλα θα επιδιώξουν το Κοιμητήριο να χαρακτηρισθεί και επίσημα ως μνημειακός τόπος, με σκοπό να ενταχθεί στο Δίκτυο της Ένωσης Σημαντικών Ιστορικών Κοιμητηρίων, όπου εκεί δεν επιτρέπονται τέτοιες παρεμβάσεις. Εκεί θα τεθεί και η άλλη ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει το Κοιμητήριο της Αγχιάλου, διότι όπως είναι γνωστό, αποτελεί δωρεά -κληροδότημα-της αγχιαλίτικης οικογένειας Γεωργιάδη προς την τότε Κοινότητα Αγχιάλου το έτος 1910, και επομένως έχει εφαρμογή η σχετική με τα κληροδοτήματα νομοθεσία.

Και για να μη ξεχαστεί, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών δεν νομίζει ότι οφείλει να απαντήσει στην τοπική κοινωνία γιατί δεν τοποθέτησε ακόμη την πέργκολα -στολίδι και σημείο αναφοράς της Αγχιάλου-που αναίτια ξήλωσε;

Τέλος, οι πολίτες της Αγχιάλου γνωρίζουν ότι ο δήμαρχος Βόλου κ. Μπέος, αφουγκράζεται το δίκαιο αίτημά τους, όπως αυτό εκτίθεται παραπάνω. Γι’ αυτό και του απευθύνει έκκληση να εγκύψει προσωπικά στο σοβαρό αυτό θέμα που τους ταλανίζει, και με καλή διάθεση να το επιλύσει προς το συμφέρον και των δύο μερών, ώστε να επέλθει η κοινωνική ηρεμία στην πόλη μας!

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου