Οι ενήλικοι ποδηλάτες με «αυτοκτονική οδική συμπεριφορά»

Τελευταία ενημέρωση: 2017-05-04, 13:31:54
Οι ενήλικοι ποδηλάτες με «αυτοκτονική οδική συμπεριφορά»

Του Θόδωρου Περράκη

 

Όταν πολλοί από αυτούς, οδηγούν συχνά το ποδήλατό τους αντίθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας, ακόμη και στον κεντρικό ιστό της πόλης μας! Δίνοντας έτσι το κακό παράδειγμα και στους ανηλίκους ποδηλάτες…!

Στο βιβλίο μου, που είχα εκδώσει το 2011, συμπεριλάβαινα και το σημερινό μου άρθρο με σκοπό να περιοριστούν τα τροχαία «ατυχήματα» στους ποδηλάτες. Με την ευκαιρία της  προγραμματισμένης «έκθεσης για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου» που προγραμματίστηκε να πραγματοποιηθεί από 5 έως 11 Μαΐου 2017 στο κτίριο του Γηροκομείου στην παραλία του Βόλου (που είναι Κοραή και Αργοναυτών), κρίνεται αναγκαίο να αναδημοσιευτεί με σκοπό να προφυλάξει στο μέτρο του δυνατού τους συμπαθείς ποδηλάτες μας από τροχαία «ατυχήματα». Αφού δεν οφείλονται μόνο σε έλλειψη τύχης, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για τροχαία δυστυχήματα, μια και αρκετοί από τους οδηγούς αυτοκινήτων αδυνατούν να αντιμετωπίσουν την αιφνίδια  σύγκρουση,  

Όπως έγραψα και στο βιβλίο μου λοιπόν: ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ είναι το πιο προσιτό μέσο για αυτόνομες, αδάπανες, αθόρυβες, αβλαβείς για το περιβάλλον, μετακινήσεις. Με αυτό συνδυάζεται η ευέλικτος μετακίνηση (χωρίς πρόβλημα παρκαρίσματος και καθυστερήσεις), με τη σύγχρονη απόλαυση και εκγύμναση του σώματος. Αν και πολλές πόλεις της Ευρώπης (Λονδίνο, Παρίσι, Βιέννη, Βαρκελώνη  και ολόκληρη η Ολλανδία) μας δίνουν το μήνυμα ότι με τα οργανωμένα δίκτυα ποδηλατοδρόμων που προστατεύουν τους αναβάτες κατόρθωσαν να επιτύχουν βιώσιμο γραφικό τρόπο μετακίνησης καταπολεμώντας έτσι και τα καυσαέρια, τους θορύβους και το μποτιλιάρισμα, και προσελκύοντες έτσι και τους τουρίστες. Στην Ελλάδα, αν και είμαστε τουριστική χώρα δεν έχουμε αναπτύξει ποδηλατικό τουρισμό, αν και μας χρηματοδοτούν για να αναπτύξουμε ποδηλατοδρόμους. Ευρισκόμενες προ συγκοινωνιακού αδιεξόδου τα τελευταία δύο χρόνια (έγραφα από τότε)  μερικές πόλεις Ελλάδος (Καρδίτσα, Χανιά, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Αθήνα) αρχίζουν σιγά σιγά να αναπτύσσουν ποδηλατοδρόμους (έγραφα τότε, αν και τελευταία κατασκεύασαν ένα πολυδάπανο έκτρωμα ποδηλατοδρομίου που το βάφτισαν «ποδηλατόδρομο», το οποίο, ως γνωστό,  αναγκάστηκαν εκ των υστέρων να το σαρώσουν κατά τα γνωστά πλέον…!).  Όμως χωρίς οργανωμένο σύστημα μεταφορών που να προστατεύει τους ποδηλάτες, όσους τολμούν να χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους ως μέσον μεταφοράς και μέσα στην πόλη, τους χαρακτηρίζουν ακόμη «γενναίους»….

Έτσι στην Ελλάδα έχουμε ακόμη ένα θλιβερό ρεκόρ τροχαίων δυστυχημάτων. Αρκετά από αυτά αφορούν ανήλικα παιδιά μικρότερης ηλικίας εκείνης των 12 ετών μιμούμενα, δυστυχώς, τη συμπεριφορά οδήγησης των ενηλίκων ποδηλατιστών…!

Αιτίες: Η άγνοια του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η ανυπαρξία ποδηλατοδρόμου εντός της πόλης, η απερισκεψία, (κοινό γνώρισμα των ανηλίκων) και το μικρό τους ανάστημα σε συνδυασμό με την έλλειψη μέσων που να κάνουν αντιληπτή την παρουσία τους (φώτα, αντανακλαστικά μπουφάν, η μη χρήση του προβλεπομένου για ανηλίκους κράνος ακόμη και το κακό παράδειγμα των ενηλίκων να έχουν αυτοκτονική πορεία αντίθετη προς το ρεύμα κυκλοφορίας, ακόμη και στον κεντρικό ιστό των λεωφορειόδρομων της πόλης μας…).

Αποτέλεσμα: Πολλοί κυρίως ανήλικοι ποδηλάτες, να πέφτουν θύματα. ή ενοχοποιούνται άλλοι οδηγοί που σέβονται τον Κ.Ο.Κ και μετά το αιφνίδιο και αδικαιολόγητο δυστύχημα χάνουν τον ύπνο τους όταν ο ποδηλάτης προβάλλει ξαφνικά και αδικαιολόγητα από το πουθενά…(παλαιότερα και τα ποδήλατα είχαν αριθμό κυκλοφορίας). Όμως, υπάρχουν και οδηγοί Ι.Χ. οχημάτων που δεν σέβονται την προτεραιότητα του ποδηλατιστή, είναι αυτοί που παρκάρουν αντίθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας, κινούνται ή παρκάρουν σε πεζόδρομους κ.λπ.

 Δυστυχήματα λοιπόν αντί Α-τυχήματα και να γιατί: Ο όρος Α-τύχημα σημαίνει κάτι που έγινε από έλλειψη τύχης. Και βέβαια η ατυχία παίζει κάποιο ρόλο σε κάποιο συγκεκριμένο  τροχαίο, όπως όταν είχαμε την ατυχία και βγήκαμε στο οδόστρωμα να αλλάξουμε λάστιχο, ιδίως τη νύχτα,  χωρίς όμως να φανερώνουμε την εξ ανάγκης θέση μας με ένα αντανακλαστικό φωσφορίζον τζάκετ κ.λπ. Επομένως ΟΛΑ τα ατυχήματα ΔΕΝ οφείλονται μόνο σε έλλειψη τύχης. Μερικά και από αυτά θα μπορούσαν να μην έχουν συμβεί, αν είχαμε προνοήσει να λάβουμε ορισμένες προφυλάξεις.

Το κράνος στους μηχανοκίνητους δικυκλιστές που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα, έστω και από το φόβο επιβολής προστίμου, περιόρισε τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις σε άτομα νεαρής ηλικίας επί το πλείστον που επιμένουν να παρανομούν. Και επειδή δικυκλιστές είναι και οι ποδηλάτες, θα έπρεπε για την ασφαλέστερη οδήγησή τους, τουλάχιστον οι ανήλικοι ποδηλάτες, να φορούν τουλάχιστον οι ανήλικοι ποδηλάτες τα προβλεπόμενα για ανηλίκους κράνη, αντανακλαστικά τζάκετ και φώτα στο ποδήλατο κατά τις μετακινήσεις ιδίως μέσα στην πόλη κατά τις βραδινές ώρες και να σέβονται υποχρεωτικά το Κ.Ο.Κ οι ενήλικοι για να γίνονται παράδειγμα προς μίμηση των ανηλίκων ποδηλατιστών. Για κυκλοφορία ανηλίκου στους λεωφορειόδρομους της πόλης να προβλέπεται από τους γονείς και κηδεμόνες του, να έχει συμπληρώσει ορισμένα χρόνια ηλικίας του, τουλάχιστον12.

Ευτυχώς τον τελευταίο καιρό με φιλότιμες προσπάθειες της πολιτείας και ορισμένων ευαισθητοποιημένων συμπολιτών μας, τα παιδιά ,ευτυχώς, άρχισαν να διδάσκονται στο «πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής» πώς να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους ποδηλατοδρόμους, που όπως φαίνεται τελευταία θα διαγραμμιστούν εντός της πόλης. Το πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής  με την επωνυμία «ασφαλώς κυκλοφορώ» άρχισε ευτυχώς να διδάσκεται με ευχάριστο και μεθοδικό τρόπο. Σε τρεις επισκέψεις, όσες δηλαδή είναι και οι αντίστοιχες θεματικές ενότητες, διδάσκεται κυκλοφοριακή αγωγή σε 500 περίπου παιδιά σχολικής ηλικίας μέσα σε ένα χρόνο. Μια και το «πάρκο» αποτελεί μια μικρογραφία αναπαράστασης του κεντρικού οδικού δικτύου της πόλης, είναι πολύ χρήσιμο, το μάθημα αυτό της κυκλοφοριακής αγωγής. Λειτουργεί επί του παρόντος (έγραφα από την περίοδο της έκδοσης του βιβλίου μου στη σελίδα 119),  ως επιλεγόμενη  εκπαιδευτική δραστηριότητα. Επιλέγομε να ενταχθεί εξ ανάγκης, ως υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία, έτσι ώστε να μάθουν τα παιδιά να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους προγραμματισμένους ποδηλατοδρόμους.

Επιπλέον. Στο τωρινό εύθετο χρόνο, που η Πολιτεία θα πάρει μέτρα  για την ασφαλή μετακίνηση των ποδηλατιστών στους κεντρικούς ιστούς της πόλης, παράλληλα θα ήταν χρήσιμο, επειδή πολλοί δικυκλιστές αδυνατούν οικονομικά να αποκτήσουν και να φορούν ένα κράνος με προδιαγραφές ασφαλείας, μέχρι να θεσπιστούν ανάλογες διατάξεις, ας αναλάβουν οι έμποροι δικύκλων να παρέχουν, ως δώρο, κατά την αγορά του δικύκλου  ένα κράνος με προδιαγραφές ασφαλείας…και όχι για την τροχαία και μόνο…! και για όλους τους οδηγούς και ένα τζάκετ φωσφορίζον αντανακλαστικό που δεν κοστίζει και ακριβά. Θα εκτιμηθεί από την πελατεία τους, που θα αυξηθεί κιόλας, αλλά και από την κοινωνία ευρύτερα...

Για να  περιοριστούν στους ποδηλάτες τουλάχιστον τα τροχαία «ατυχήματα», για να αξιολογηθεί προς την ασφάλεια των ποδηλατιστών η ευκαιρία της προγραμματισμένης «έκθεσης για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου» που προγραμματίστηκε και θα πραγματοποιηθεί από 5 έως 11 Μαΐου 2017 στο κτίριο του Γηροκομείου στην παραλία του Βόλου (που είναι Κοραή και Αργοναυτών),

Στα πλαίσια της πρόληψης τροχαίων δυστυχημάτων από μηχανοκίνητους δικυκλιστές, οι μόνιμοι κάτοικοι των καθέτων πεζόδρομων  Γαμβέτα-Ογλ-Κουμουνδούρου (των μεταξύ των οδών Ιάσονος και Αργοναυτών) είχαμε παρακαλέσει κατ’ αρχάς και διαμαρτυρηθήκαμε και εγγράφως κατόπιν, να εφαρμοστούν επιτέλους οι διατάξεις εις τρόπον ώστε οι πεζόδρομοι αυτοί να είναι αποκλειστικά και μόνο για τους πεζούς χωρίς να επιτρέπεται η διέλευση ή το παρκάρισμα ιδίως μηχανοκίνητων δικύκλων (όπως το υπαρκτό, γνωστό σε όλους σήμα με τον γονιό και το ανήλικο παιδάκι του, πιασμένους χέρι-με χέρι της τροχαίας, ορίζει).

Όμως, ενώ και στην είσοδο και των τριών ανωτέρων καθέτων πεζόδρομων υπάρχει (και στη γωνία Ιάσονος και Ογλ υπάρχει βεβαίως) μόνο στον πεζόδρομο της  οδού Όγλ παραβιάζεται όλο το εικοσιτετράωρο! Με τη διέλευση και το παρκάρισμα στον πεζόδρομο της Ογλ να συνεχίζεται ιδίως των μηχανοκινήτων δικύκλων όλο το εικοσιτετράωρο. Αποτέλεσμα είναι εκτός της αφόρητης ηχορύπανσης για τους μονίμους κατοίκους του πεζόδρομου της Ογλ που προκαλούν, υπάρχει και ο υπαρκτός κίνδυνος τροχαίων δυστυχημάτων από τα μηχανοκίνητα δίκυκλα  ιδίως σε ανήλικους πεζούς, μητέρες με βρεφικά αμαξάκια και αναπηρικά αμαξάκια που διέρχονται συχνά και καθημερινά δικαιολογημένα από τους καθέτους ανωτέρω πεζόδρομους  Επειδή τελευταία υπάρχουν θέσεις για νόμιμο παρκάρισμα μηχανοκίνητων δικύκλων στην οδό Ιάσονος μεταξύ των καθέτων πεζόδρομων Κουμουνδούρου και Ογλ και σε άλλες γειτνιάζουσες επιλεγμένες θέσεις, παρακαλούμε τις συναρμόδιες υπηρεσίες για την πιστή εφαρμογή των ανωτέρων σημάνσεων πριν θρηνήσουμε αθώα θύματα…!

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
9
+
4
=