ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών καθυστερεί τη νόσο του Αλτσχάιμερ!

η-εκμάθηση-ξένων-γλωσσών-καθυστερεί-τ-604481

Γράφει η MSc Αριάδνη Φωτεινή Στέλλου, Καθ. Ισπανικής κ Ιταλικής φιλολογίας, του Πανεπιστημίου της Salamanca

Η εκμάθηση μιας γλώσσας έχει ευεργετικές επιδράσεις σύμφωνα με τους επιστήμονες, στη λειτουργία της μνήμης. Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα αποδεικνύει ότι το να μαθαίνει κανείς μια γλώσσα διαφορετική από τη μητρική του, καθυστερεί τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Οι ερευνητές μελέτησαν τη συμπεριφορά ασθενών που έπασχαν από τη νόσο του Αλτσχάιμερ και ανακάλυψαν ότι αυτοί που μιλούσαν δύο γλώσσες προσβλήθηκαν από τη νόσο τέσσερα με πέντε χρόνια αργότερα συγκριτικά με αυτούς που μιλούσαν μόνο μια γλώσσα.

Οι άνθρωποι που μιλούν μια δεύτερη γλώσσα, έχουν αυξημένη προστασία έναντι της άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με μια νέα βρετανο-ινδική επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη του είδους της μέχρι σήμερα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Σουβάρνα Αλλαντί του Ινστιτούτου Ιατρικών Επιστημών Nizam του Χαϊντεραμπάντ και τον Τοόμας Μπακ του πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Neurology» της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, σύμφωνα με το «New Scientist», μελέτησαν 648 ανθρώπους με μέση ηλικία 66 ετών, οι οποίοι είχαν διαγνωστεί με άνοια και Αλτσχάιμερ – εξετάστηκε πώς επιδρά η πολυγλωσσία στη διανοητική γήρανση. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η εκμάθηση μιας δεύτερης ξένης γλώσσας μπορεί να καθυστερεί την εγκεφαλική παρακμή που συνοδεύει τη γήρανση.

Η έρευνα έδειξε ότι, ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες (μορφωτικό επίπεδο, φύλο, επάγγελμα, τόπος κατοικίας κ.ά.), όσοι μιλάνε δεύτερη γλώσσα, εμφανίζουν τα πρώτα συμπτώματα άνοιας και Αλτσχάιμερ σε αρκετά μεγαλύτερη ηλικία.

Είναι αξιοσημείωτο ότι αυτό συμβαίνει ακόμα και μεταξύ όσων ανθρώπων είναι αναλφάβητοι. «Η έρευνά μας είναι η πρώτη που διαπιστώνει ότι το να μιλάει κανείς δύο γλώσσες, είναι πλεονέκτημα ακόμα και για όσους δεν μπορούν καν να διαβάσουν» δήλωσε η Αλλαντί.

Σύμφωνα με τους Ινδούς ερευνητές, η ομιλία πέραν της μιας γλώσσας «οδηγεί σε καλύτερη ανάπτυξη εκείνων των περιοχών του εγκεφάλου που ελέγχουν τις εκτελεστικές λειτουργίες και την προσοχή, πράγμα που μπορεί να παρέχει προστασία από την εκδήλωση άνοιας».

Σε ανάλογα συμπεράσματα, για τη σχέση πολυγλωσσίας – άνοιας, είχε καταλήξει μια προηγούμενη καναδική επιστημονική έρευνα με επικεφαλής την Έλεν Μπιάλιστοκ του πανεπιστημίου της Υόρκης στο Τορόντο.

Όσοι κάνουν εντατικά μαθήματα για να μάθουν καλά μια ξένη γλώσσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκαλούν διόγκωση του εγκεφάλου τους, ιδίως ορισμένων συγκεκριμένων τμημάτων, σύμφωνα με μια νέα σουηδο-γερμανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη μάλιστα δείχνει ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών βοηθά τον εγκέφαλο να βρίσκεται σε φόρμα, απομακρύνοντας έτσι τον κίνδυνο πρόωρης εμφάνισης των συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Γιόχαν Μέρτενσον του Τμήματος Ψυχολογίας του πανεπιστημίου του Λουντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό νευροεπιστήμης “NeuroImage”, μελέτησαν μια ομάδα μαθητών της Μεταφραστικής Ακαδημίας των Σουηδικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουψάλα, οι οποίοι καλούνται να μάθουν ξένες γλώσσες με πολύ ταχύ ρυθμό. Οι σπουδαστές πρωί και βράδυ, ακόμα και τα σαββατοκύριακα, μαθαίνουν εντατικά ξένες γλώσσες.

Οι επιστήμονες, οι οποίοι μελέτησαν με τεχνικές νευροαπεικόνισης τους εγκεφάλους των εθελοντών αρχικά προτού ξεκινήσουν τα μαθήματα των διαφόρων ξένων γλωσσών που συνήθως δεν γνώριζαν καθόλου και στη συνέχεια μετά από τρεις μήνες μαθημάτων, διαπίστωσαν μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στον εγκέφαλό αυτών των σπουδαστών.

Για να έχουν μέτρο σύγκρισης, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν και μια δεύτερη ομάδα ελέγχου από σπουδαστές της ιατρικής, οι οποίοι επίσης μελετούσαν εντατικά, αλλά χωρίς να μαθαίνουν ξένες γλώσσες. Ενώ οι εγκέφαλοι αυτών των τελευταίων εθελοντών δεν εμφάνισαν καμία άξια λόγου αλλαγή μέσα σε ένα τρίμηνο, αντίθετα οι εγκέφαλοι των υποψήφιων μεταφραστών είχαν διογκωθεί σε συγκεκριμένες περιοχές. Η διόγκωση ήταν πιο αισθητή στον ιππόκαμπο (ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο), καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού.

Μάλιστα, προς έκπληξη των επιστημόνων, διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με το πόσο καλές ήταν οι επιδόσεις των μαθητών στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας και πόση προσπάθεια είχαν καταβάλει για να τα καταφέρουν. Όσο πιο μεγάλη ήταν η διόγκωση του εγκεφάλου στις προαναφερόμενες περιοχές του φλοιού και του ιππόκαμπου, τόσο καλύτερες ήταν οι μεταφραστικές ικανότητες των σπουδαστών.

«Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι ένας καλός τρόπος να κρατά κανείς τον εγκέφαλό του σε φόρμα», δήλωσε ο Μέρτενσον.

Συμπερασματικά, όσοι μιλούν δύο ή παραπάνω γλώσσες μπορεί να έχουν πλεονεκτήματα που δεν διαθέτουν οι άνθρωποι που δεν αγαπούν τις ξένες γλώσσες.

Εκμεταλλεύσου τον χρόνο σου… μάθε κάτι που θα σε βοηθήσει πραγματικά στην ζωή σου!

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου