Τροποποίηση ανθρώπινων εμβρύων για πρώτη φορά στις ΗΠΑ

τροποποίηση-ανθρώπινων-εμβρύων-για-π-379869

Στο μέλλον της ιατρικής σύμφωνα με ειδικούς, οδηγεί η πρόσφατη προσπάθειατροποποίησης ανθρώπινου εμβρύου από ομάδα επιστημόνων στο Όρεγκον των Ηνωμένων Πολιτειών, όπως φέρνει στο φως πρόσφατη δημοσίευση του MIT Technology Review.

Ειδικότερα, η έρευνα αναφέρει πως ομάδα του Κέντρου Υγείας και Επιστημών στην Μελέτη Εμβρυϊκών Κυττάρων και Γενετικών Θεραπειών του Πανεπιστημίου του Όρεγκον, με επικεφαλής τον διευθυντή του Shoukhrat Mitalipov, διενέργησαν το πρώτο καταγεγραμμένο στις Ηνωμένες Πολιτείες πείραμα δημιουργίας γενετικώς τροποποιημένων ανθρώπινων εμβρύων χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο τροποποίησης γενετικού υλικού το οποίο ονομάζεται CRISPR.

Η εύρεση περισσότερων λεπτομερειών πάνω στο θέμα κατέστη αδύνατη τόσο για το περιοδικό του MIT που το δημοσίευσε όσο και για το CNNi που επιδίωξε να επικοινωνήσει με τους ερευνητές. Εκείνοι, με ηλεκτρονική επιστολή τους αναφέρουν πως επιθυμούν πρώτα να δημοσιευθεί η έρευνα σε ιατρικά επιστημονικά περιοδικά, κάτι που προσδίδει κύρος στην έρευνα τους, και μετά να κάνουν δηλώσεις.

Ο Mitalipov και η ομάδα του είναι γνωστοί για τα πρωτοποριακά πειράματά τους όπως την κλωνοποίηση ανθρώπινων βλαστοκυττάρων στην οποία προχώρησαν το 2013 όπου και επαναπρογραμμάτισαν με επιτυχία ανθρώπινα κύτταρα του δέρματος πίσω στην εμβρυακή τους κατάσταση.

Επίσης, το 2007 άλλη ομάδα υπό τις οδηγίες πάλι του Mitalipov ανακοίνωσε πως δημιούργησε το πρώτο κλωνοποιημένο έμβρυο πιθήκου καταφέροντας, μάλιστα να εξάγουν βλαστοκύτταρα από αυτό.

Έπειτα και από αυτή την εξέλιξη είναι πολλοί οι ειδικοί που υποστηρίζουν πως το μέλλον της ιατρικής βρίσκεται στην ενδελεχή έρευνα γενετικών ασθενειών όπως η συγκεκριμένη.

Τι είναι το εργαλείο CRISPR και τι συζητήσεις εγείρει

CRISPR είναι το ακρωνύμιο για τη συστάδα, κανονικών διάκενων, μικρών παλινδρομικών επαναλήψεων (clustered, regularly interspaced, short palindromic repeats) επιτρέποντας ουσιαστικά στους ερευνητές να κόψουν και να τροποποιήσουν μικρά κομμάτια DNA σε συγκεκριμένες περιοχές της έλικάς του , μεταβάλλοντας έτσι το DNA.

Στο παρελθόν κινέζοι ερευνητές έχουν καταγραψεί σε επιστημονικά περιοδικά τις προσπάθειες τους να τροποποιήσουν γονίδια σε ανθρώπινα έμβρυα χρησιμοποιώντας το εργαλείο CRISPR δημοσιεύοντας, μάλιστα, τρεις έρευνες σε ιατρικά περιοδικά περιγράφοντας διάφορες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στην Κίνα.

Σύμφωνα με τον Hank Greely, Καθηγητή Δικαίου και Γονιδίων του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ ο οποίος δεν έλαβε μέρος στην έρευνα, “η μελέτη έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις από ότι θα έπρεπε κυρίως, γιατί είναι η πρώτη τέτοια καταγεγραμμένη προσπάθεια στις Ηνωμένες Πολιτείες” όμως όπως αναφέρει, “τα έμβρυα δεν νοιάζονται για το που βρίσκονται.”

Ωστόσο, η έρευνα ήδη έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και ιδιαιτέρως εκείνο της ιατρικής κοινότητας. Πιο συγκεκριμένα, είναι πολλοί εκείνοι οι ειδικοί που υποστηρίζουν πως η έρευνα αυτή ουσιαστικά κάνει ασφαλέστερη την τροποποίηση πολυκύτταρων οργανισμών, οδηγώντας σε πιο σχετικές πληροφορίες από τα πρόωρα έμβρυα.

Από την άλλη μεριά, μεγάλη είναι και η μερίδα εκείνων που διατείνονται πως οι αλλαγές που το CRISPR κάνει στο DNA μπορεί να μεταφερθούν στους απογόνους των τροποποιημένων εμβρύων -αργότερα στη ζωή τους- και από γενιά σε γενιά. Με αυτό τον τρόπο είναι πιθανό να αλλάξει το γενετικό αποτύπωμα των ανθρώπων με ασυνήθιστους τρόπους.

Επίσης, όπως οι τελευταίοι υποστηρίζουν, τροποποιήσεις που γίνονται σε μία περιοχή του DNA μπορεί να οδηγήσουν σε δημιουργία προβλημάτων σε μία άλλη, ως ένα μία επίδραση ντόμινο κάτι το οποίο είναι ανησυχητικό.

Τέλος, πολλοί ανησυχούν πως θα δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας σούπερ μωρών στα οποία οι ειδικοί θα μπορούν να προσδώσουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Καταπολέμηση Ασθενειών

Πέραν όμως των ανησυχιών για την δημιουργία σούπερ μωρών η ορθή χρήση του CRISPR υποστηρίζεται πως μπορεί να οδηγήσει στην καταπολέμηση και την πρόληψη ασθενειών.Άλλωστε, η υπόσχεση που το CRISPR “φέρνει” είναι πως μπορεί να απομακρύνει και να θεραπεύει καταστρεπτικές και αθεράπευτες ασθένειες.

Νωρίτερα αυτή τη χρονιά, οι National Academies of Sciences, Engineering and Medicines, δημοσίευσαν αναφορά τροποποίησης του ανθρώπινου γονιδιόματος στην αντιμετώπιση και θεραπεία ασθενειών.

Ειδικότερα, η Εθνική Ακαδημία Επιστημών δημοσιοποίησε μία μεγάλη μελέτη των Φεβρουάριο, χωρίζοντας την τροποποίηση του ανθρώπινου γονιδιόματος σε τρεις κατηγορίες: βασική έρευνα, θεραπεία ασθενών, και αλλαγών που θα περάσουν από γενιά σε γενιά. Όπως αναφέρει και η Dana Carroll, Καθηγήτρια Βιοχημείας στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα, αυτή η νέα μελέτη ανήκει στην πρώτη κατηγορία με την τρίτη να ανήκει πιο σοβαρή από πλευρά ιατρικής ηθικής.

Ποιο είναι το μέλλον;

Πολλές είναι οι μελέτες που πραγματοποιούνται ανά τον κόσμο με την χρήση του CRISPR τα αποτελέσματα των οποίων δείχνουν πως το επιστημονικό αυτό εργαλείο θα μπορούσε να συμβάλλει καθοριστικά στην καταπολέμηση ασθενειών.Αυτές είναι η κυστική ίνωση, η αιμοφιλία, η δρεπατοκυτταρική αναιμία και τις ασθένειες που προκαλούνται από δυσλειτουργικά μιτοχόνδρια, όπως η σπάνια εκφυλιστική ασθένεια που έχει το μωρό από την Βρετανία Τσάρλι Γκραντ το οποίο βρίσκεται σε τελικό στάδιο, όπως αναφέρει ο Arthur Caplan, Καθηγητής και Ιδρυτής του τμήματος Βιοηθικής του Ιατρικού Κέντρου Langone της Νέας Υόρκης που δεν συμμετείχε στην έρευνα.

Ο ίδιος κλείνει λέγοντας πως “αντί να προσπαθούμε να καταπολεμήσουμε αυτές τις ασθένειες θα πρέπει να επικεντρωθούμε στο πώς να τις προλαμβάνουμε και ο φόβος των σούπερ μωρών δεν θα πρέπει να μας σταματήσει από την χρήση του CRISPR που δείχνει να φέρνει αποτελέσματα.”

CNN Greece