Ελπίδες για καλύτερη θεραπεία των δυσχρωμιών και των κηλίδων γήρανσης

ελπίδες-για-καλύτερη-θεραπεία-των-δυσ-401240

Οι δερματικές δυσχρωμίες καθίστανται εμφανέστερες το καλοκαίρι και θεωρούνται απόρροια του μηχανισμού παραγωγής της μελανίνης. Ευρωπαίοι ερευνητές κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν τη δομή ενός από τα τρία ένζυμα που παράγουν τη μελανίνη στους ανθρώπους, δημιουργώντας ελπίδες ανάπτυξης λευκαντικών παραγόντων για την αντιμετώπιση των δυσχρωμιών.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του επιστημονικού εντύπου Angewandte Chemie, ερευνητές από το ESRF στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας και το Πανεπιστήμιο του Γκρόνινγκεν στην Ολλανδία, αποκωδικοποίησαν ένα από τα τρία ένζυμα που παράγουν τη μελανίνη, τη χρωστική ουσία που δίνει στο δέρμα, τα μαλλιά και τα μάτια το χρώμα τους. Όταν τα ένζυμα αυτά δεν λειτουργούν σωστά τότε δημιουργούνται κηλίδες στο δέρμα, μελάνωμα ή αλμπινισμός.

Μέχρι σήμερα, οι δομές των τριών ενζύμων ήταν άγνωστες και οι επιστήμονες χρησιμοποιούσαν ένζυμα φυτών ή μυκήτων για να δημιουργήσουν συστατικά που θα στοχεύουν τα ανθρώπινα ένζυμα. Η δυσκολία της αποκωδικοποίησης των δομών τους πήγαζε από το γεγονός ότι δεν ήταν γνωστό πως λειτουργούν αυτά τα ένζυμα και έτσι δεν είχαν καταφέρει ποτέ να δημιουργήσουν εξευγενισμένες εκδοχές σε μεγάλες ποσότητες ώστε να τις μελετήσουν.

«Καταφέραμε να εξαγνίσουμε και να κρυσταλλοποιήσουμε την τυροσίνη και την σχετιζόμενη με την τυροσίνη πρωτεΐνη 1 (TYRP1) και έτσι αποκωδικοποιήσαμε τη δομή της TYRP1. Είναι η πρώτη δομή για το μελανογενετικό ένζυμο στα θηλαστικά. Πιστεύουμε ότι αν ακολουθήσουμε την ίδια διαδικασία θα αποκωδικοποιήσουμε την δομή της τυροσινάσης και της σχετιζόμενης με την τυροσινάση πρωτεΐνη 2», εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Ξουελέι Λάι.

Οι ερευνητές παρατήρησαν επίσης ότι η TYRP1 χρειάζεται ψευδάργυρο για να λειτουργήσει, εν αντιθέσει με την εδραιωμένη αντίληψη ότι το ένζυμο αυτό χρειάζεται χαλκό.

Σε κάθε περίπτωση η μελέτη δίνει την ευκαιρία για σχεδιασμό νέων λευκαντικών ουσιών που θα αφαιρούν τόσο της κηλίδες της γήρανσης όσο και τις δυσχρωμίες λόγω έκθεσης στον ήλιο.

Μαίρη Μπιμπή