Κακό για τη μνήμη η διαταραχή της φάση του ύπνου που βλέπουμε όνειρα

κακό-για-τη-μνήμη-η-διαταραχή-της-φάση-τ-800061

Ενώ τα όνειρα έχει διαπιστωθεί ότι συμβάλλουν στην εδραίωση των αναμνήσεων, διεθνής επιστημονική ομάδα υποστηρίζει ότι αν διαταραχθεί το στάδιο του ύπνου, κατά το οποίο βλέπουμε τα όνειρα, τότε επηρεάζεται αρνητικά η λειτουργικότητα της μνήμης.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Science, ερευνητές των Πανεπιστημίων ΜακΓκιλ του Καναδά και της Βέρνης της Ελβετίας, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Ψυχιατρικής Σιλβέν Γουίλιαμς και τον καθηγητή του Τμήματος Νευρολογίας Αντουάν Αδαμαντίδη, κατέληξαν στο παραπάνω συμπέρασμα μετά από πειράματα που έκαναν σε ποντίκια.

Χρησιμοποιώντας την οπτογενετική απενεργοποίησαν τα λεγόμενα «κύματα θήτα» στον εγκέφαλο των ποντικιών, και έτσι παρενέβησαν στην φάση της γρήγορης κίνησης των ματιών (REM), η οποία σηματοδοτεί την παρουσία ονείρων κατά τη διάρκεια του ύπνου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, τα πειραματόζωα όταν ξυπνούσαν να μην έχουν εξίσου καλή μνήμη, σε σχέση με τα ποντίκια που είχαν αδιατάρακτο ύπνο.

Έτσι, οι ερευνητές συμπέραναν ότι τα τρωκτικά με τον διαταραγμένο ύπνο στη φάση REM δεν μπορούσαν να θυμηθούν σωστά τι είχαν μάθει κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Πρόκειται για την πλέον απτή απόδειξη ότι τα όνειρα είναι ζωτικά για τη λειτουργία της μνήμης και οι ερευνητές έχουν κάθε λόγο να πιστεύουν ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει και στους ανθρώπους.

Στη φάση REM (Rapid Eye Movement), που παρατηρείται και σε πολλά ζώα και πουλιά εκτός από τον άνθρωπο, οι μύες χαλαρώνουν και τα κλειστά βλέφαρα τρεμοπαίζουν. Το τι ακριβώς συμβαίνει εκείνες τις στιγμές είναι μυστήριο, αλλά οι φάσεις αυτές έχουν συσχετιστεί με τα όνειρα.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι και η βαθύτερη μη-REM φάση του ύπνου, είναι επίσης ζωτική για τη μνήμη.

Σύμφωνα με τον Δρ Γουίλιαμς, προς το παρόν οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν αν υπάρχει κάποια διαφορά ανάμεσα στις δύο φάσεις (REM και μη-REM) όσον αφορά τη σημασία τους για τη μνήμη. Ελπίζει όμως ότι στο μέλλον ανάλογες μελέτες, εκτός από την καλύτερη κατανόηση των φαινομένων του ύπνου και της μνήμης, θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη νέων θεραπειών για ανθρώπους με προβλήματα μνήμης, άνοια και νόσο Αλτσχάιμερ.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή