40 γονίδια καθορίζουν την πρόγνωση στον καρκίνο του μαστού

40-γονίδια-καθορίζουν-την-πρόγνωση-στον-5182

Φως στους λόγους για τους οποίους μερικές γυναίκες με καρκίνο του μαστού κινδυνεύουν περισσότερο να χάσουν τη ζωή τους απ’ ό,τι άλλες, ρίχνει νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ.

Όπως έδειξε, την ανάπτυξη και εξέλιξη των όγκων καθορίζουν 40 διαφορετικές γενετικές μεταλλαγές, πολλές εκ των οποίων ήσαν έως τώρα άγνωστες.

Μία από τις πιο συχνές και γνωστές, η μεταλλαγή PIK3CA, συσχετίζεται με μειωμένες πιθανότητες επιβίωσης σε τρεις στις δέκα περιπτώσεις και αυτό πιθανώς εξηγεί γιατί τα φάρμακα που την στοχεύουν δεν αποδίδουν σε όλες τις ασθενείς που τα λαμβάνουν, λένε οι ερευνητές.

Τα ευρήματα αυτά, που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Nature Communications», πιστεύεται ότι μπορούν να ανοίξουν το δρόμο για νέες στοχευμένες θεραπείες και διαγνωστικά τεστ.

Τα νέα ευρήματα προέρχονται από την επονομαζόμενη μελέτη Metabric η οποία το 2012 είχε δείξει ότι οι καρκίνοι του μαστού μπορούν να ταξινομηθούν σε 10 διαφορετικές υποομάδες, αντί των τριών (καρκίνοι με θετικούς ορμονικούς υποδοχείς, καρκίνοι θετικοί στην HER2, τριπλά αρνητικοί όγκοι) με βάση τις οποίες καθορίζεται σήμερα η θεραπεία τους.

Στη μελέτη αυτή συμμετέχουν 2.000 γυναίκες οι οποίες έχουν δώσει δείγματα από τους όγκους τους για γενετική ανάλυση.

«Η μελέτη Metabric χαρτογράφησε το γενετικό αποτύπωμα του καρκίνου του μαστού», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Κάρλος Καλντάς,καθηγητής Ιατρικής του Καρκίνου στο Τμήμα Ογκολογίας του Κέιμπριτζ.

«Τα νέα ευρήματα μάς δίνουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες για τα γενετικά σφάλματα που σχετίζονται με τον τρόπο ανάπτυξης και εξέλιξης των διαφορετικών τύπων καρκίνου του μαστού.

Οι πληροφορίες αυτές μπορεί στο μέλλον να συμβάλλουν στον καλύτερο σχεδιασμό των κλινικών (σ.σ. σε ανθρώπους) μελετών για τη νόσο ή να παράσχουν στους ερευνητές περισσότερους δείκτες που θα αναζητούν στις υγρές βιοψίες».

Οι υγρές βιοψίες είναι ένα είδος διαγνωστικής εξέτασης κατά το οποίο αναζητάται στο αίμα των ασθενών το γενετικό υλικό που απελευθερώνουν τα καρκινικά κύτταρα όταν πεθαίνουν, εξήγησε.

«Η ιατρική έρευνα εξακολουθεί να αποδεικνύει την πολυπλοκότητα του καρκίνου, αλλά κατορθώνουμε να λύνουμε το παζλ πιο γρήγορα παρά ποτέ», είπε ο καθηγητής Πήτερ Τζόνσον, αρχίατρος του φημισμένου ογκολογικού οργανισμού Cancer Research UK που χρηματοδότησε τη νέα μελέτη.

«Η μελέτη αυτή μάς παρέχει ζωτικής σημασίας πληροφορίες για τον τρόπο ανάπτυξης του καρκίνου του μαστού και για τους λόγους για τους οποίους μερικοί τύποι του είναι πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν απ’ όσο άλλοι.

Οι πληροφορίες αυτές είναι πολύ σημαντικές για τους ερευνητές σε όλο τον κόσμο και πιστεύουμε ότι στο μέλλον μπορεί να οδηγήσουν στην επινόηση νέων διαγνωστικών τεστ και θεραπειών».

ygeia.tanea.gr