O γαλαξίας μας (Milky Way) στη ζυγαριά

o-γαλαξίας-μας-milky-way-στη-ζυγαριά-481023

Η τελευταία απόπειρα μέτρησης του βάρους του γαλαξία μας, γνωστού ως Milky Way, έδειξε ότι είναι ελαφρύτερος από αυτό που πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Τα αποτελέσματα των διαφόρων μετρήσεων που έχουν διενεργηθεί απέχουν παρασάγγες.

Παλαιότερες μετρήσεις της μάζας του γαλαξία μας βασίζονταν στην παρατήρηση της ταχύτητας των άστρων, αλλά είχαν τεράστιο περιθώριο στατιστικού σφάλματος.

Οι πρώτες μετρήσεις έγιναν με υπολογισμό της ύλης που υπάρχει μόνο στις εσωτερικές περιοχές του γαλαξία και έδειξαν ότι αυτός έχει μάζα τρία τρισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Ήλιου μας. Πριν από ένα χρόνο επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου προχώρησαν σε μια νέα μέτρηση της μάζας του γαλαξία μας συμπεριλαμβάνοντας αυτή τη φορά και την ύλη στις εξωτερικές περιοχές του. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο γαλαξίας μας έχει μάζα 800 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Ηλιου.

Ελαφρύτερος

Στο πιο πρόσφατο (και ακριβέστερο) ζύγισμα, επιστήμονες του Πανεπιστημίου Κολούμπια στις ΗΠΑ πραγματοποίησαν μια νέα μέτρηση επιλέγοντας διαφορετική μέθοδο από εκείνες των προηγούμενων μετρήσεων. Επέλεξαν ως «δείκτη» αστρικά σμήνη που βρίσκονται στις εξωτερικές περιοχές του γαλαξία και βασίστηκαν στην παραδοχή ότι το μήκος του Milky Way είναι 120.000 έτη φωτός. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν τον υπερυπολογιστή Yeti για να κάνουν τους απαραίτητους υπολογισμούς.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο γαλαξίας μας έχει μάζα μόλις 210 δισ. φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Ηλιου. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η μέθοδος τους είναι η ακριβέστερη από όλες όσες έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα για την μέτρηση του Γαλαξία με περιθώριο στατιστικού σφάλματος της τάξης του 20%.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής της μελέτης Δρ Αντρέας Κούιπερ οι μελέτες δεν είναι άμεσα συγκρίσιμες μεταξύ τους καθώς εστιάζουν σε διαφορετικές περιοχές του γαλαξία.

Συγκεκριμένα, οι προηγούμενες μετρήσεις θεωρούσαν ότι ο γαλαξίας μας εκτείνεται σε 1,8 εκατ. έτη φωτός.

Η πρόσφατη έρευνα του Κολούμπια υπολογίζει το βάρος του γαλαξία με βάση την τροχιά του αστρικού σμήνους Palomar 5 και υπολογίζει τη μάζα που απαιτείται για τη διατήρησή του εντός αυτής της τροχιάς.

Η γαλαξιακή μάζα έξω από την ακτίνα των 120.000 ετών φωτός δεν επηρεάζει την τροχιά του σμήνους οπότε δεν λήφθηκε υπόψη.

Όπως επισημαίνει ο Κούιπερ, δεν είναι διακριτά τα σύνορα του Milky Way με τον γειτονικό γαλαξία της Ανδρομέδας, ωστόσο τα περισσότερα άστρα του γαλαξία μας βρίσκονται σε μια ακτίνα 40.000 ετών φωτός.

Η νέα μέτρηση δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal».

econews