AROUND THE WEB

Curiosity: Ανακαλύφθηκε

curiosity-ανακαλύφθηκε-751893

Ίχνη μεθανίου στον πλανήτη Άρη εντόπισε το μη επανδρωμένο εργαστήριο-ρομπότ Curiosity της NASA που εξερευνά τον Κόκκινο Πλανήτη.

Το μεθάνιο μπορεί να κρύβει συναρπαστικές ανακαλύψεις αφού στη Γη το 95% των εκπομπών του αερίου προέρχονται από μικροβιακούς οργανισμούς.

Το μεθάνιο εντοπίστηκε στον κρατήρα Γκέηλ, στον ισημερινό του Άρη, όπου βρίσκεται το Curiosity, χάρη σε ένα ειδικό εργαλείο μέτρησης της ατμόσφαιρας.

Ειδικότερα, το Curiosity “βλέπει” μόνιμα χαμηλές συγκεντρώσεις του αερίου στον Άρη, ωστόσο το τελευταίο δεκαήμερο κατέγραψε απότομες, αλλά και σύντομες κορυφώσεις με τις συγκεντρώσεις αυτές να αυξάνονται έως και δέκα φορές: από 0,7 μέρη ανά δισεκατομμύριο που είναι η σταθερή συγκέντρωση σε τέσσερεις περιπτώσεις κατέγραψε συγκεντρώσεις από 7 ως 9 μέρη ανά δισεκατομμύριο.

Προς το παρόν δεν έχει ανακαλυφθεί η πηγή των διαρροών, αλλά το επικρατέστερο σενάριο κάνει λόγο για υπόγειες φυσικές δεξαμενές του αερίου που για κάποιο λόγο απελευθερώνουν απότομα μέρος του περιεχομένου τους.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι το μεθάνιο είναι δυνατόν να προέρχεται από τους επονομαζόμενους κλαθρίτες μεθανίου που βρίσκονται στις παγωμένες λίμνες στο υπέδαφος του πλανήτη. «Κατά καιρούς, το μεθάνιο που είναι παγιδευμένο σε φυσαλίδες, θα μπορούσε να κυκλοφορήσει ίσως από κάποια μηχανική ή θερμική ανατάραξη και να βρει το δρόμο του μέσα από ρωγμές ή σχισμές στο βράχο για να βγει στην ατμόσφαιρα» δήλωσε στο BBC, η καθηγήτρια του πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν, Σούσιλ Ατρέγια .

Το ερώτημα βέβαια παραμένει πώς το μεθάνιο διαμορφώθηκε μέσα στις δομές των κλαθριτών.

Θα μπορούσε να προέρχεται από μικροβιακή ζωή. Μπορεί όμως και να προέκυψε μια φυσική διαδικασία, γνωστή και ως σερπεντινίωση, όπου το αέριο παράγεται λόγω της αλληλεπίδρασης του νερού με συγκεκριμένους τύπους πετρωμάτων.

Με βάση τα μετεωρολογικά εργαλεία του Curiosity, τα ίχνη του μεθανίου εκπέμπονται βορειότερα και χρειάζονται περισσότερες μετρήσεις και αναλύσεις για να εξαχθούν συμπεράσματα.

“Σηματοδοτεί μια μεγάλη μέρα για εμάς, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο την κορύφωση σκληρής δουλειάς δέκα ετών, το γεγονός ότι ανακοινώνουμε την ύπαρξη μεθανίου στην ατμόσφαιρα, αλλά και την ύπαρξη άφθονων οργανικών μορίων στο υπέδαφος” σχολίασε ο επιστήμονας της αποστολής του Curiosity, Καθηγητής Τζον Γκρότζινγκερ.

econews