Οταν ανοίγει ένα σχολείο…

οταν-ανοίγει-ένα-σχολείο-130043

Της Ελένης Χάνου

Καθοριστικής σημασίας η σύσκεψη στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, για την ίδρυση και λειτουργία από το νέο σχολικό έτος επαγγελματικού λυκείου στη Σκιάθου.

Δήμος, γονείς, μαθητές και φυσικά ο εκπαιδευτικός κόσμος θέλουν τη νέα εκπαιδευτική δομή.

Δεν είναι μόνο το κλασικό που λέγεται «όταν ανοίγει ένα σχολείο κλείνει μία φυλακή»…

Ενα ΕΠΑΛ στη Σκιάθο θα δώσει μία ακόμη διέξοδο στους μαθητές του νησιού που θέλουν να ακολουθήσουν την επαγγελματική εκπαίδευση, και μέχρι σήμερα είτε απλώς συμβιβάζονται φοιτώντας στο γενικό λύκειο είτε αναγκάζονται σε ηλικία μόλις 15 ετών να μετακομίσουν στον Βόλο για να παρακολουθήσουν την ειδικότητα που τους ενδιαφέρει. «Οι μαθητές δικαιούνται μιας δεύτερης επιλογής», ειπώθηκε, και πολύ σωστά.

Οι απόφοιτοι του ΕΠΑΛ θα μπορέσουν επιπλέον να καλύψουν θέσεις εργασίας σε έναν τουριστικό προορισμό που αναζητά επαγγελματίες κάθε σεζόν από κάθε μέρος της Ελλάδας. Γιατί να μην είναι ντόπιοι αυτοί που θα κερδίσουν το μεροκάματο;

Και όπως φαίνεται, η επαγγελματική εκπαίδευση θα γίνει συνειδητή επιλογή για πολλούς μαθητές, αν κρίνουμε και από τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων.

Ως εδώ καλά…

Στη σύσκεψη όμως εκφράστηκε και μία αντίληψη που απέχει παρασάγγας από κάθε έννοια παιδαγωγικής. Υπήρξαν θιασώτες της άποψης ότι ένα επαγγελματικό λύκειο «θα δώσει λύση σε μαθητές με χαμηλές επιδόσεις στα μαθήματα, που δεν μπορούν να αποδώσουν τόσο καλά στις απαιτήσεις του γενικού λυκείου». Ότι με τη λειτουργία του ΕΠΑΛ «θα αναβαθμιστεί το γενικό λύκειο που θα κρατήσει τους καλύτερους». Ότι στο ΕΠΑΛ «θα μπορέσουν να φοιτήσουν αλλοδαποί μαθητές που -όπως και να ‘χει πλην εξαιρέσεων- δεν τα πάνε και τόσο καλά στα μαθήματα».

Τέτοιες απόψεις δεν χωρίζουν απλώς τα σχολεία σε δύο κατηγορίες. Δημιουργούν ρατσιστικά πρότυπα για τη λειτουργία του ενός και του άλλου σχολείου. Και διαιωνίζουν μία στρεβλή αντίληψη που δυστυχώς υπάρχει στην Ελλάδα για την επαγγελματική εκπαίδευση. Μόνο που αν κοιτάξουμε το παράδειγμα προηγμένων χωρών του εξωτερικού θα δούμε άριστους μαθητές να φοιτούν στην επαγγελματική εκπαίδευση και να γίνονται καταξιωμένοι επαγγελματίες στον τομέα που τους ενδιαφέρει. Όχι στον τομέα που πήγαν επειδή δεν ήταν καλοί στα μαθήματα…

Όταν ανοίγει ένα σχολείο… πρέπει να ξέρουμε για ποιο λόγο ανοίγει. Και πάντως δεν ανοίγει για να γίνει «αποθήκη» μαθητών δεύτερης… ταχύτητας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου