ΤΟΠΙΚΑ

Στη μάχη των πανελλαδικών σήμερα 1.892 υποψήφιοι της Μαγνησίας

στη-μάχη-των-πανελλαδικών-σήμερα-1-892-υπο-1034

Συμβουλές για την καταπολέμηση του άγχους και την καλύτερη απόδοση των υποψηφίων από την καθηγήτρια του Π.Θ. Μαρία Ζαφειροπούλου

Στη μάχη για τη διεκδίκηση μιας θέσης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας ρίχνονται σήμερα οι 1.892 υποψήφιοι της Μαγνησίας, που λαμβάνουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η γραπτή δοκιμασία ξεκινά σήμερα , με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων αλλά και των ΕΠΑΛ (Ομάδα Β’) που θα δώσουν είτε με το νέο είτε με το παλιό σύστημα.

Στις εξετάσεις θα λάβουν μέρος 1.501 υποψήφιοι παλιοί και νέοι απόφοιτοι των γενικών λυκείων. Από αυτούς οι 1.415 θα δώσουν με το νέο σύστημα εξετάσεων και οι 86 με το παλιό.

Την Τρίτη ξεκινά η διαδικασία των πανελλαδικών και για 391 υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων.

Συνολικά στη Μαγνησία θα λειτουργήσουν 21 εξεταστικά κέντρα, εκ των οποίων τα 19 για τα ΓΕΛ (τρία στα νησιά) και 2 για τα ΕΠΑΛ. Θα λειτουργήσει επίσης ένα εξεταστικό κέντρο για το ειδικό μάθημα των αγγλικών που θα δώσουν 364 υποψήφιοι των ΓΕΛ και 30 των ΕΠΑΛ. Θα εξεταστούν επίσης υποψήφιοι με φυσικές αδυναμίες 21 από τα ΓΕΛ και 18 από τα ΕΠΑΛ.

Η προσέλευση των υποψηφίων στα εξεταστικά κέντρα ειδικά για την πρώτη ημέρα των εξετάσεων, πρέπει να γίνει στις 7:30 το πρωί. Τις επόμενες ημέρες έως τις 8 π.μ. οι υποψήφιοι θα πρέπει να βρίσκονται στα εξεταστικά κέντρα και έως τις 8:30 π.μ. θα πρέπει να βρίσκονται στις αίθουσες εξετάσεων.

Η εξέταση διαρκεί τρεις ώρες.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν απαραιτήτως μαζί τους το δελτίο εξεταζομένων, στυλό, ένα νερό, σε κάθε περίπτωση όμως απαγορεύεται αυστηρά η προσέλευση με το κινητό. Ο εντοπισμός κινητού κατά την ώρα της εξέτασης επιφέρει μέχρι και μηδενισμό γραπτού.

Αντιμετώπιση συμπτωμάτων άγχους

Χρήσιμες συμβουλές για την περίοδο των εξετάσεων, που είναι επιφορτισμένες με άγχος, δίνει η ομότιμη καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλία, Μαρία Ζαφειροπούλου.

«Το ήπιο άγχος είναι φυσιολογικό και συχνά χρήσιμο για να διατηρείται ο άνθρωπος σε ψυχική και σωματική εγρήγορση ώστε να είναι αποτελεσματικός και δημιουργικός. Το έντονο και υπερβολικό άγχος, από την άλλη πλευρά, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Ζαφειροπούλου. Οπως εξηγεί: «Ο αγχώδης μαθητής έχει χαμηλότερες επιδόσεις όχι εξαιτίας μαθησιακών προβλημάτων ή ανεπαρκούς προετοιμασίας αλλά επειδή αντιλαμβάνεται τις εξετάσεις ως ένα απειλητικό γεγονός. Το άγχος που προκύπτει από την αίσθηση της απειλής διαταράσσει τη λειτουργία της προσοχής και της μνήμης».

Σύμφωνα με την κ. Ζαφειροπούλου, μεταξύ των κοινών σωματικών συμπτωμάτων του άγχους των εξετάσεων περιλαμβάνονται: κεφαλαλγία, στομαχικές διαταραχές, ναυτία, διάρροια, υπερβολική εφίδρωση, δύσπνοια, ζάλη ή λιποθυμία, ταχυκαρδία και ξηροστομία. Μπορεί επίσης, να οδηγήσει σε κρίσεις πανικού, κατά τις οποίες ο μαθητής καταλαμβάνεται από αιφνίδιο έντονο φόβο, δυσκολία στην αναπνοή και ακραία δυσφορία. Ενδεικτική του άγχους των εξετάσεων είναι η δυσκολία συγκέντρωσης του μαθητή, η αίσθηση ύπαρξης «κενού στο μυαλό» του, η σύγχυση και η κακή οργάνωση. Συχνά εκδηλώνει τάσεις αποφυγής ή και πλήρη αποφυγή των εξετάσεων λόγω της αίσθησης ότι το μυαλό του είναι κενό, δεν θυμάται τίποτα, θα δώσει λευκή κόλλα. Συναισθηματικά, νιώθει κατάθλιψη, απόγνωση, θυμό και πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Οσον αφορά τη στάση που πρέπει να τηρήσουν οι ενήλικες που βρίσκονται δίπλα σε έναν μαθητή, την περίοδο των εξετάσεων, η κ. Ζαφειροπούλου προτείνει να ενθαρρύνουν τα παιδιά να ακολουθούν κάποιους τρόπους χαλάρωσης:

Ενθαρρύνουμε πάντα το παιδί να χαλαρώνει πριν πάει για ύπνο μετά από μεγάλες χρονικές περιόδους μελέτης. Δραστηριότητες όπως το διάβασμα ενός ενδιαφέροντος εξωσχολικού βιβλίου μπορεί να το βοηθήσει να χαλαρώσει και να κοιμηθεί καλύτερα. Βοηθητικές τεχνικές χαλάρωσης είναι η ακρόαση απαλής μουσικής, το ξάπλωμα με κλειστά μάτια, οι βαθιές αναπνοές με παράλληλη οπτικοποίηση μιας χαλαρωτικής εικόνας, όπως μια ερημική παραλία. Ενθαρρύνουμε το παιδί να κάνει έναν περίπατο, να πάει για τρέξιμο ή να κάνει κάποια άλλη άσκηση που του αρέσει. Βοηθούμε το παιδί να αναπτύξει μια θετική στάση και το προτρέπουμε να φανταστεί την επιτυχία του – αυτό θα ενισχύσει την αυτο-πεποίθησή του.

Συμβουλές για καλύτερη απόδοση

Στην αναζήτηση μυστικών για την καλύτερη συγκέντρωση του μαθητή την «κρίσιμη» ημέρα των εξετάσεων και συνεπώς την καλύτερη απόδοσή του, η κ. Ζαφειροπούλου δίνει πολύ συγκεκριμένες συμβουλές:

Πρέπει να πάρει ένα καλό και ελαφρύ πρωινό – κάτι που θα τον στηρίξει και θα τον βοηθήσει να συγκεντρωθεί.

Πρέπει να φτάσει στο σχολείο ή στο χώρο των εξετάσεων νωρίς.

Πρέπει να πάει στην τουαλέτα πριν την έναρξη της εξέτασης.

Πρέπει να κρατηθεί μακριά από τους ανθρώπους που μπορούν να το ταράξουν ή μπορούν να του πουν κάτι, να το σχολιάσουν και να του προκαλέσουν άγχος πριν από τις εξετάσεις.

Πολύ βοηθητικό είναι να ζητήσουμε από το παιδί 10 λεπτά πριν από τις εξετάσεις να σημειώσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Με τον τρόπο αυτό το βοηθούμε να απελευθερώσει το μυαλό του από τα συναισθήματα που το κατακλύζουν, έτσι ώστε να μπορεί να εστιάσει ευκολότερα τη σκέψη του στα θέματα των εξετάσεων.

Ενθαρρύνουμε το παιδί να πάρει βαθιές αναπνοές και να χαλαρώσει μόλις καθίσει στην αίθουσα των εξετάσεων.

Και από τη στιγμή που ο μαθητής καθίσει στο θρανίο του και βρίσκεται μόνος του με τα θέματα των εξετάσεων που έχουν μοιράσει οι καθηγητές, η κ. Ζαφειροπούλου συμβουλεύει:

Να κάνει μια σύντομη ανάγνωση των θεμάτων υπογραμμίζοντας τις λέξεις κλειδιά και τις οδηγίες να υπολογίσει πόσο χρόνο έχει για κάθε ερώτηση να προσέξει τη διατύπωση των ερωτήσεων και να σιγουρευτεί ότι έχει καταλάβει τι ζητά η καθεμία να απαντήσει πρώτα τις ερωτήσεις που βρίσκει ευκολότερες. Αυτό ενισχύει σημαντικά την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και το χαλαρώνει για να προχωρήσει στα πιο δύσκολα να μην ανησυχεί για το πόσο καιρό κάνουν οι άλλοι μαθητές αλλά να σιγουρευτεί ότι έχει ο ίδιος αρκετό χρόνο για να απαντήσει στις πιο δύσκολες ερωτήσεις να ξαναδιαβάσει τις απαντήσεις και να κάνει τις αλλαγές που είναι απαραίτητες – σωστή ορθογραφία, επαληθεύσεις κτλ.

Υπάρχουν επίσης, δύο υπογραμμισμένα «δεν» από την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με στόχο πάντα να εκμηδενιστούν -αν είναι δυνατόν- οι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά ένα παιδί την ημέρα των εξετάσεων. Ο μαθητής δεν αφήνει την τελευταία στιγμή για να οργανώσει και να μαζέψει όλα όσα χρειάζονται να πάρει μαζί του για τις εξετάσεις και ο μαθητής δεν ξενυχτά κάνοντας επανάληψη.

Το πρόγραμμα της πρώτης εβδομάδας

Η πρεμιέρα των εξετάσεων γίνεται με το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας.

Για την πρώτη εβδομάδα, το πρόγραμμα των εξετάσεων για τους υποψηφίους των ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ με το νέο σύστημα έχει ως εξής:

16/5: Νεοελληνική Γλώσσα Γ.Π.

18/5: Αρχαία Ελληνικά Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών και Μαθηματικά Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής

20/5: Μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής Γ.Π. και Ιστορία Γ.Π.

Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ και ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ (ομάδα Β’) με το παλαιό σύστημα έχει ως εξής:

16/5: Νεοελληνική Γλώσσα Γ.Π.

18/5: Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής, Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής

20/5: Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Ιστορία Γ.Π.

Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τους υποψηφίους των ημερήσιων ΕΠΑΛ με το νέο σύστημα έχει ως εξής:

17/5: Νεοελληνική Γλώσσα

19/5: Μαθηματικά

Το πρόγραμμα των εξετάσεων για τους υποψηφίους των ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ (Ομάδα Α’) και μαθημάτων ειδικότητας ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ (Ομάδα Β’) με το παλαιό σύστημα έχει ως εξής:

17/5: Νεοελληνική Γλώσσα

19/5: Μαθηματικά Ι

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου