ΤΟΠΙΚΑ

Είσοδος ρομπότ στα σχολεία

είσοδος-ρομπότ-στα-σχολεία-450145

Καθηγητής πληροφορικής σχεδίασε ρομπότ δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές με κινητικά προβλήματα να βιώνουν πειράματα φυσικής

Ενα ευφυές ρομποτικό σύστημα που δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές με κινητικές δυσκολίες ακόμη και τετραπληγικούς να εκτελέσουν ένα πείραμα φυσικής, βιώνοντας τη χαρά του πειράματος, σχεδίασε και υλοποίησε ο καθηγητής πληροφορικής και υποψήφιος διδάκτωρ του παιδαγωγικού τμήματος ειδικής αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Γιάννης Φραγκάκης. Πρόκειται για ένα ρομπότ που μπορεί σύντομα να μπει -και μάλιστα με μικρό κόστος- στα σχολεία, ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης και να προσφέρει τη δυνατότητα της ισότιμης συμμετοχής των μαθητών με ανάγκες στα πειραματικά μαθήματα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Μέχρι σήμερα οι μαθητές με κινητικά προβλήματα, στα εργαστηριακά μαθήματα απλώς παρακολουθούν… Τους καθηγητές τους που τους δείχνουν ένα πείραμα, τους συμμαθητές τους να το εκτελούν. Οι ίδιοι δεν έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν τη χαρά του πειράματος, ακριβώς λόγω των κινητικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Το στοίχημα όμως της ισότιμης συμμετοχής τους σε εργαστηριακά μαθήματα φαίνεται να κερδίζεται μέσα από δύο ευφυείς ρομποτικούς μηχανισμούς: τη Samanta και την Perla.

Πρόκειται για δύο ρομπότ που σχεδίασε ο καθηγητής πληροφορικής και υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γιάννης Φραγκάκης και παρουσίασε χθες σε ειδική εκδήλωση παρουσίασης των διδακτορικών δφιατριβών των υποψηφίων διδακτόρων στο αμφιθέατρο Σαράτση του κτιρίου Παπαστράτος. Ο ίδιος όπως εξομολογήθηκε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, ξεκίνησε την έρευνά του για να κρατηθεί ζωντανός. «Ηταν η προσπάθειά μου να κρατηθώ ζωντανός. Η έρευνα σε κρατά ζωντανό. Πρέπει να έχεις ένα κίνητρο να συνεχίσεις», είπε χαρακτηριστικά, όμως πέτυχε κάτι πολύ μεγαλύτερο: να δώσει τη χαρά της συμμετοχής σε ένα πείραμα σε μαθητές που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούσαν να εκτελέσουν.

Το ρομποτικό σύστημα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε αναγνωρίζει το προφίλ και τις κινητικές δυνατότητες του κάθε χρήστη με κινητικές δυσκολίες, βοηθώντας τον να εκτελέσει πειράματα φυσικής. Αποτελεί δηλαδή ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, η χρήση του οποίου μπορεί να βελτιωθεί και να επεκταθεί.

«Στόχος της ερευνητικής προσπάθειας είναι η υλοποίηση ρομποτικών μηχανισμών οι οποίοι αναγνωρίζοντας το προφίλ και τις κινητικές δυνατότητες του χρήστη να μπορούν να τις συμπληρώσουν και να τις επαυξήσουν βοηθώντας τον να εκτελέσει πειράματα φυσικής και γενικότερα πειράματα φυσικών επιστημών που διαφορετικά δεν θα του ήταν δυνατό να ολοκληρώσει εισάγοντας έτσι μία νέα εκπαιδευτική δυνατότητα για άτομα με κινητικές δυσκολίες προς διερεύνηση και αξιολόγηση», αναφέρει ο κ. Φραγκάκης.

Αποτέλεσμα του πρότζεκτ είναι η δημιουργία δύο ρομποτικών μηχανισμών της Samanta και της Perla. Οι μηχανισμοί αυτοί δοκιμάστηκαν από καθηγητές και μαθητές και διαπιστώθηκαν οι δυνατότητες, τα όρια, τα θετικά και τα αρνητικά τους σημεία.

Στο πλαίσιο της έρευνας, μαθήτρια τετραπληγική εκπαιδεύτηκε στο μηχανισμό του ρομπότ και εκτέλεσε πειράματα. Διαπιστώθηκε σε συνεργασία με την καθηγήτριά της ότι η μαθήτρια μπορούσε εύκολα να μάθει τις λειτουργίες του ρομπότ, να συγκεντρωθεί στο πείραμα και να κατανοήσει το αντικείμενο.

Στο σύστημα προστέθηκαν δυνατότητες φωνητικού ελέγχου και ελέγχου μέσω οθονών αφής. Το σύστημα αποδείχθηκε πολύ αποτελεσματικό κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον της μαθήτριας η οποία έμενε συγκεντρωμένη κατά τη διάρκεια των πειραμάτων, έκανε σωστές μετρήσεις και εξάγοντας σωστά συμπεράσματα.

«Κυρίως όμως διαπιστώσαμε ότι εμπεριέχει το στοιχείο του παιχνιδιού και της πρώτης χαράς διεξαγωγής ενός πειράματος», παρατηρεί ο κ. Φραγκάκης.

Οπως αναφέρει, το σύστημα είναι έτοιμο και μπορεί να μπει στα σχολεία, με προτεραιότητα στα ειδικά. Το κόστος του περιορίζεται κάτω από τα 1.000 ευρώ και θα δώσει τη δυνατότητα σε μαθητές με κινητικές δυσκολίες να κάνουν πειράματα στο σχολείο τους. «Το επόμενο βήμα θα είναι ο έλεγχος του ρομπότ με εγκεφαλικά κύματα», επισημαίνει ο κ. Φραγκάκης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου