ΤΟΠΙΚΑ

Τριπλασιάστηκαν οι Ρομά στα σχολεία την τελευταία πενταετία

τριπλασιάστηκαν-οι-ρομά-στα-σχολεία-τ-675627

Μέσω του προγράμματος Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά – Παραμένει όμως ζητούμενο η φοίτηση των κοριτσιών

Τριπλάσιος σχεδόν αριθμός Ρομά μαθητών έχουν ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία την τελευταία πενταετία, οπότε και «τρέχει» το πρόγραμμα «Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά». Παρά την οικονομική κρίση που απαιτεί διαρκείς μετακινήσεις των πληθυσμών Ρομά για την εύρεση εργασίας, το πρόγραμμα κατάφερε σε σημαντικό βαθμό να πετύχει το στόχο: από τα μόλις 102 παιδιά Ρομά που φοιτούσαν σε νηπιαγωγεία στην Ηπειρο και τη Θεσσαλία το σχολικό έτος 2010-2011, φέτος ο αριθμός τους έχει φθάσει στους 340 μαθητές.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Οι μαθητές μάλιστα συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους και στο δημοτικό σχολείο, ωστόσο, ζητούμενο εξακολουθεί να αποτελεί η συνέχιση των σπουδών στο Γυμνάσιο ιδίως για τα κορίτσια. Ο φόβος «μην κλέψουν το κορίτσι» οδηγεί σε γάμους από μικρές ηλικίες στερώντας από τα κορίτσια το αγαθό της μόρφωσης.

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων, σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος. Η ημερίδα απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς δημοτικών σχολείων που έχουν μεγάλο πληθυσμό παιδιών Ρομά, με στόχο να γνωρίζουν καλές πρακτικές.

Πραγματοποιήθηκαν δύο εργαστήρια τα οποία αφορούν στη χρήση των παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων ως κίνητρο και εργαλείο για την ευαισθητοποίηση σε θέματα διαφορετικότητας και στο λαϊκό πολιτισμό και πώς συνδέεται το σχολείο και η οικογένεια. «Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και η καλύτερη δυνατή ένταξη των Ρομά μαθητών σε ισότιμη βάση με τους συμμαθητές τους», ανέφερε ο λέκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Κώστας Μάγος.

Σύμφωνα με τον κ. Μάγο τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική εξέλιξη στη φοίτηση των Ρομά μαθητών στα σχολεία του Βόλου. Το πρόγραμμα που αναπτύχθηκε ήταν καθοριστικός παράγοντας για την αύξηση της φοίτησης αλλά και της επίδοσης των μαθητών Ρομά, όπως ανέφερε ο κ. Μάγος.

Σύμφωνα με τον καθηγητή διαπολιτισμικής παιδαγωγικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Χρήστο Γκόβαρη, το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2011 και πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2015. Γίνεται με χρηματοδότηση από την Ε.Ε. και από ευρωπαϊκούς πόρους, από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και συμπράττων φορέα το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Κινείται σε έξι άξονες, στην προσχολική ηλικία, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στην εκπαίδευση ενηλίκων στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και στην παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης σε μαθητές και γονείς.

Μέριμνα ήταν να έρθουν τα παιδιά στο σχολείο, να παραμείνουν και να ενισχυθεί η μαθησιακή τους πορεία.

«Δυστυχώς το πρόγραμμα υλοποιείται σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης, που γίνεται πιο αισθητή στον πληθυσμό των Ρομά οπότε και έχουμε διαρκείς μετακινήσεις για εύρεση εργασίας. Κάποτε κατά 85% υπήρχε μόνιμη εγκατάσταση. Αυτό πλέον δεν ισχύει. Παρά τις δυσκολίες κατορθώσαμε να αυξήσουμε κατακόρυφα τα ποσοστά των μαθητών που εγγράφονται στο σχολείο», είπε ο κ. Γκόβαρης αναφερόμενος στον τριπλασιασμό των εγγραφών μαθητών Ρομά στα Νηπιαγωγεία της Ηπείρου και της Θεσσαλίας.

Μάλιστα στον καταυλισμό της Αγίας Παρασκευής, οι εγγραφές φθάνουν στο 100%. «Εκεί ζουν και οι πιο εύρωστοι οικονομικά πληθυσμοί», εξηγεί ο κ. Γκόβαρης.

Στο Αλιβέρι, όπου οι άνθρωποι είναι πιο φτωχοί και αναλφάβητοι, η παραμονή στο σχολείο εξακολουθεί να αποτελεί ζητούμενο ιδίως για τα κορίτσια που δεν πηγαίνουν Γυμνάσιο. Εχει όμως διαπιστωθεί η καλή θέληση των μητέρων να μορφωθούν τα κορίτσια τους που σηματοδοτεί και μια γενικότερη αλλαγή στη στάση των πληθυσμών απέναντι στο σχολείο και στη χρησιμότητά του τόσο για αγόρια όσο και για κορίτσια.

Παρ’ όλα τα σημαντικά βήματα η ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευσης των Ρομά εξακολουθεί να παραμένει ζητούμενο σύμφωνα με τον κ. Γκόβαρη, ο οποίος υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα απαιτεί βάθος χρόνου για να φέρει αποτελέσματα.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου